MTB-hardtail, under 10,0 kg m 1450 g´s ram...?

Rabalder

Ny medlem
Hej, finns det ngn möjlighet att komma under 10,0 kg´s totalvikt på hojen om man haver 1450 g´s ramvikt? OK en akademisk o kanske onödig fråga då det kanske är rimligare att svarva midjan än strippa hojen, men ändå...

Absolut!

1. Välj XTR komponenter (utan skivbromsar).
2. Satsa på lätta hjul, antingen handbyggda med Hugi 240 nav eller CrossMax SL. Välj också lätta däck. Det kan skilja ca 300 gram mellan tävlingsdäck + eventuell slang mot vanliga allround-däck
3. Välj komponenter såsom styre, sadelstolpe i carbon. Välj kanske en FSA XC-115 styrstam eller en Ritchey WCS
4. Välj Crankbrothers pedaler. Måste inte vara tripple Ti versionen.
5. Välj en lätt gaffel. SID race är både lätt och relativt billig. Annars finns ju WC. FOX gör också bra XC-gafflar, dock inte så lätta.
6. Till sist, rätt sadel. Själv har jag Selle Italia SLR XP (XP = mera stoppning = 30 gram tyngre än vanliga SLR) och måste rekomendera den. Dock kan din röv vara helt annorlunda så försök att åtminstone sätta dig på sadeln och ännu bättre testa och trampa.

Jag har en Merlin titanium och den väger ca 8,5 och då är den helstel, ramen väger ca 1.3 kg

är inte sram komponenterna generellt lättare än shimano?
Vevpartier och dylikt borde la finnas lättare än shimanos?
Kanske vevparti och drev i carbon?

Rabalder Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, var visst inte så svårt, lever kvar lite i
> 00-01 års upplager på mojänger, tack så mkt för
> tips!

min trek 8000sl(som nu spruckit antalgigen) låg under 10kg...men då va endel grejor rätt slitna..de tar ju ner vikten =P

Vad jag har på den: Titaniumgaffel märke magmaa, :Bromsar och bromshandtag är ett par lätta från Grafton, :Styre kolfiber, : Växelreglage sram atack 8 del, : Styrstam från BBB, :Styrlager FSA, :Sadelstolpe Pazzas kolfiber (152 gr), :Sadel en lättad flite (130 gr), :Vevar och vevlager XTR, :Pedaler Time atack, : Bak och framväxel XTR, :Hjul bak Xtr nav med 517 fälgar och 2,0-1,8 ekrar, fram hope nav med mavic 230 fälgar och titaniumekrar, :Däck Supersonic och latexslangar. Kanske har glömt nåt? Men det finns mycke att göra på den, tex bakhjul och vevar bla.

//Tobbe

Min Klein Adroit 1997 med Judy SL och full XTR väger ca 9.7 kg.. Iaf gjorde den det när jag köpte den. Jag har ändrat lite på den under åren men under 10 borde den fortfarande ligga på. Cykeln är inte byggd med toklätta komponenter, bara lätta men ändå hållbara.

MIn cykel vägde 10 på pricken i början av sommarn och min ram väger 1,7kg

idag väger den nog närmare 13.:)

Tobbe, bygg ett bakhjul med Huginav (alt Hope med titanbody, nästan samma vikt), DT Super comp 2,0 - 1,7 - 1,8 med 1,8 mm alunippel o XC517 (tror de är lättare än SC717?)fälgar så är du snart där...

tobbes Merlin kan man säkert lätta 7-8 hekto om man sätter dit kolfibervevar från Storck, Action Tecs vevparti, Boone ti drev, Tune nav + sadelstolpe/sadelkombo (integrerat) + kolfiberstyre. Sapim X-Rayekrarna kanske är lättare än titanekrarna... och några lättare pedaler.

Tillbaka
Topp