Mtb-hjul till Cyclocross

TS975

Aktiv medlem
Mtb-hjul till Cyclocross
Har ett par Syncros-hjul XR-RC som bara ligger och tar plats eftersom jag tycker de är för smala (20 mm invändigt) för att sitta på min mtb.
Blev dock väldigt glad när jag insåg att bakhjulet passar perfekt på min cyclocross (12x142). Borde funka fint med mina 33 mm däck på de fälgarna. Problemet är framhjulet som idag är 15x100, men crossen är 12x100. Har sökt på nätet efter nya endcaps, det måste vara enklast att byta. Hittar inga... någon som vet om det finns? Alternativet är att byta hubben. Helst utan att behöva byta ekrar. Är ekrarnas placering/mått i hubben standard (straightpull)?

Mtb-hjul till Cyclocross
Om du hittar ett nav med exakt samma specifikationer (P.C.D, Flange diameter) osv. så går det absolut att byta nav. Mindre avvikelser kan funka bara det inte påverkar ekerlängden allt för mycket. Vet du vad du gör så är det inga konstigheter även om det tar en liten stund :). Dock kanske det inte är allt för lätt att hitta ett nav som funkar så risken är stor att du även behöver ekrar och då kan du ju lika gärna skaffa en ny fälg oxå :).

Tillbaka
Topp