MTB i Täby

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
MTB i Täby
Hej!

Jag var för första gången ute med min nyinförskaffade mountainbike idag. Jag tänkte att jag skulle cykla lite enklare spår och motionsleder men upptäckte till min förskräckelse att det är förbjudet att cykla på motionsspår i Danderyd och Täby (där jag bor). Det kan ju inte vara rimligt?

Hur hanterar ni, mountainbikecyklare i Täby, Danderyd med omnejd, detta?

Jag anammade civil olydnad och cyklade ändå. Men iallfall? Är det inte lite konstigt? Finns det några spår man FÅR cykla på? Om det inte finns några man får cykla på, finns det några man BÖR cykla på? =)

Jag är nybörjare och tyckte att början av Roslagsleden var lite väl mycket kuperad (rötter, stenar osv) - har ju knappt koll på cykeln än.

Johan

MTB i Täby
Tänkte precis rekommendera roslagsleden... Tycker att början av roslagsleden är väldigt platt och fin, den går igenom lite motionsspår. Sen blir det kanske lite värre efter rösjöbadet. Men det blir enklare en bit efter.
Vissa delar av den är rätt platta och inte så väldigt tekniska, bara att gå en bit och försöka där igen där det blir lite lättare. Kroppen lär sig bara på ett sätt :-)
Sen finns det ju massor med avstickande stigar från varje motionsspår som man kan cykla på.
Lägg dig bara inte på en för enkel nivå, krasher är en naturlig del av cyklandet.

MTB i Täby
Vi kanske inte menar samma start :) Jag startade precis mitt emot gamla DO IT (en byggaffär, vet inte vad den heter nu), där det står ROSLAGSLEDEN på en styr träskylt. Tyckte det var riktigt svårt ibland men jag antar att jag får ta lite ramlingar.

Måste bara fixa cykelväska med extraslang först... så jag inte fastnar i de djupa skogarna.. :)

MTB i Täby
Johan, Roslagsleden går ibland på motionsspår. Det finns inget förbud att cykla på Roslagsleden och därmed kan du cykla på leden där den går på motionsspår. Det finns en massa härliga stigar i Täby med omnejd. Ibland är det teknikskt och bökigt, andra delar är lättåkta. Du kommer bli bättre på att cykla MTB ju mer du cyklar och kommer gilla stökiga partier mer och mer. Det finns även ett MTB spår i Djusholm vid Altorp - den är rätt knixig bitvis men rolig. Sollentuna och Danderyd har inga förbud att cykla på motionsspår vad jag vet - om du nu måste cykla på motionsspår.

Du kan kolla in när vi i MTB Täby tränar och hänga på så kan du få lite tips på var du kan cykla i Täby. http://www.mtbtaby.se
Under semestertider är det inte så många pass som är ledarledda.

Ett annat tips är att ge dig ut på Bogesundslandet och cykla Blå leden.

/Erik

MTB i Täby
Sen är det alltid bra att kolla upp om det verkligen är förbjudet, eller om det bara är en puckad gubbe som bor i närheten och tycker att "det borde vara förbjudet" och därför har satt upp egna skyltar.

Sånt är t.ex. vanligt i villaområden som angränsar till motions och strövområden, och eftersom dessa villaområden ligger så nära så tror dom ofta att dom äger rätten att göra sådana bedömningar.

Men det är ju alltid bra med lite ödmjukhet och försiktighet när man möter och passerar gående, jag saktar alltid in (ordentligt) och hejar, det går nästan alltid bra.

Kolla på typ Täby kommuns hemsida, där kanske det står lite fakta.

Lycka till med cyklandet, du kan alltid komma ut till Järvafältet.
Här är det tillåtet (än så länge) :-)

MTB i Täby
Ecke skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan, Roslagsleden går ibland på motionsspår.
> Det finns inget förbud att cykla på Roslagsleden
> och därmed kan du cykla på leden där den går
> på motionsspår. Det finns en massa härliga
> stigar i Täby med omnejd. Ibland är det
> teknikskt och bökigt, andra delar är lättåkta.
> Du kommer bli bättre på att cykla MTB ju mer du
> cyklar och kommer gilla stökiga partier mer och
> mer. Det finns även ett MTB spår i Djusholm vid
> Altorp - den är rätt knixig bitvis men rolig.
> Sollentuna och Danderyd har inga förbud att cykla
> på motionsspår vad jag vet - om du nu måste
> cykla på motionsspår.

Jo, både Danderyd och Sollentuna har samma regler som Täby. Vallentuna likaså...

Vilket ju alltid gör mig lite fundersam om man får cykla Roslagsleden där den går på motionsspår? Men det är ju rätt begränsade delar ju...

Men i övrigt JP. Ut på småstigarna och kör, det är det som är MTB. Harva i motionsspåren gör ingen glad och du skall snart finna det rätt tråkigt åxå.

Ecke, du skall inte hänka nån gång i Vallentuna? Vi kör varje söndag kl 10 från Vallbostrand? Imorgon så vet jag inte om jag kommer köra eftersom jag fick barn i veckan så jag vet inte status.

För övrigt. Kör du nåt i skogen kring Nytorp. Har du råkat ut för hindermannen?

PMa Kung Stalle om du är intresserad av hojjning imorgon.

Stalle

MTB i Täby
Har läst att det är förbjudet i alla motionsspår. Det har diskuterats tidigare här i forumet om hur vi ska mailbomba kommunen på bästa sätt... hehe. Vet inte vad som räknas som motionsspår. Men jag antar att d e väl bara att köra på tills man blir haffad. Det värsta som kan hända är väl att man kan få böter. Det kan d väl vara värt.

Jo jag förstår att MTB handlar om just bökiga stigar. Men jag känner att jag inte känner cykeln riktigt än och skulle vilja cykla lite enklare. Jag glömmer (nästan) alltid att vrida ut clipsen när jag är på väg att ramla ..hehe.. bara en sån sak.

MTB Täby, var inne o kollade på eran hemsida. Ni har inga nybörjarpass vad jag kan se, bara för sånna som e 8-10 o jag e ju 23, så d känns lite mysko.. ;) Är lite rädd att jag inte ska kunna hinna med i det tempot ni kör.

Jag ska iallfall ut på roslagsleden o köra lite mer tills jag får lite kläm på hojjen.

Tack för tipsen!

Johan

Tillbaka
Topp