Mtb i Tranemo

Mtb i Tranemo
Hittar du några fina stigar så får du supergärna lägga upp dem på trailforks.
Jag bor i Östra Frölunda och min kompis har lagt upp ca 10mil på trailforks i öf. Allt ifrån grusväg/traktorväg till roliga stigar.

min dotter går på gymnastik i tranemo så jag har funderat på om man skall ta med cykeln någon gång och cykla medans hon tränar. Men känner inte till några stigar.

Mtb i Tranemo
Jag är lokaliserad i närområdet men har inte cyklat jättemycket mtb här. Generellt kan jag säga att det är mycket grusväg och sedan kortare stigavsnitt mellan vägar. Typ. Därför svårt att tipsa om stigar då det snarare är stigsnuttar.
Men det går bra att cykla milspåret vid Hagatorpet tex. Eller cykla över till Limmared och köra milen/femman i Fåle. Båda spåren innehåller bra stigavsnitt och även bitar på grusväg.
Jälmåleden mellan Nittorp och Dalstorp kan också vara ett alternativ. Jag har inte cyklat runt Dalstorpsjön men övriga biten. Ena sidan av ån är mer stig medans andra är mer skogsväg.
Svårt med tips som sagt.

Mtb i Tranemo
Lite halvt ot, men om man kan tänka sig göra egna stigar så finns det ju bra med områden runt Tranemo.
Håller själv på att fixa med stig där jag växte upp och han använt mig av Lantmäteriets karta.
Fantastiskt verktyg, samt att det finns med fastighetsgränser och betäckningar så man kan söka på vem som äger marken (max 5 per 24/timmar).

Järphult t.ex. har en schysst lång grusväg upp, och sen om man bara lite löst håller sig inom fastighetsgränsen, så får man i hop +1200m stig, mesta dels neråt, kanske inte det brantaste.
Men ändå.

tranemo.PNG

Mtb i Tranemo
Har du strava? Sök på segment runt Tranemo på ngn stig på hittar du bra rundor på allt från en timme och uppåt till par tre. Finns en kortare klubbslinga som passar sig för intervaller som givetvis är omärkt men precis utanför gympahallen. Annars väldigt enkelt att koppla på för längre rundor från hallen.

Hör av dig om du vill ha en runda. Cyklat i Tranemo i 10-talet år men precis flyttat. Finns en onsdagsgrupp 1800 men det kanske inte passar med gympan.

Isaberg mer än timmen bort på hojen eller 30 med bilen. Svårt att hinna men annars mkt fint. Finns även lite mer teknisk stig på andra sidan Tranemo mot Hagatorpet och Berg. Men som sagt, strava lr heatmap ger bra tips.

Mtb i Tranemo
Kan det vara en idé att besöka Eks cykel i Hulared och fråga? Det har väl tagits över av två lokala entusiaster som borde ha lite koll.
Martin och Edvin har såklart jättebra koll på all cykling i området. Men min uppfattning är som sagt att vill man cykla stig så är det kortare avsnitt för det mesta. Och då blir det svårt att tipsa då beskrivningarna kommer bli "sväng in på lilla stigen efter Brittas jordkällare sedan höger på grusvägen och innan bäcken vänster mot gamla eken" osv..
Vill man däremot köra grusväg/skogsväg så finns det mycket att välja på!

Tillbaka
Topp