MTB leder i Göteborg.

wiknil

Aktiv medlem
MTB leder i Göteborg.
Jobbet gör att jag kommer att vara en hel del i Göteborg framöver. Då min tanke är att försöka hålla mig i trim så gott det går kommer min Spark RC få åka med.
Men var hittar jag bra leder?
Cyklar normalt xc men gillar lite stökigare leder, dock inte några stora drop som blir tufft för 100mm slag.
Var hittar jag bra leder runt Götet som kan ger bra träningspass på 1-2 timmar?

MTB leder i Göteborg.
Inne i stan har du ju bland annat Delsjöområdet, med riktigt skoj stig!,Där körs ofta en grupptur på måndagar, kolla i kalendern.

MTB leder i Göteborg.
Det mesta finns på Trailforks, titta där så ser du det som lockar.
Jag kan rekommendera alla 4 större områden i Göteborg.

Delsjön, Paradiset, Vättlefjäll och Änggårdsbergen.

Jag vet att Delsjön bjuder på allt du kan tänka dig, Vättlefjäll lika så men bra mycket mer kuperat. Paradiset är väldigt mycket platåmark och en hel del DH. Men bjuder även den på det mesta annat också.

MTB leder i Göteborg.
Tänkte ut och reka lite i Delsjön i eftermiddag.
Var är lämpligast att parkera? Läste något om Skatås motioncenter, men det finns kanske bättre ställen att utgå från.

MTB leder i Göteborg.
Motionscenter är väl en bra utgångspunkt. Om du har möjlighet någon måndag kväll, så häng med på gruppkörning (kolla kalendern), det är bra tillfällen att få se lite stigar.

MTB leder i Göteborg.
Motionscentret är en bra utgångspunkt, men kostar lite att parkera.
Jag brukar parkera vid masten istället, i princip lika bra utgångspunkt (om man inte ska upp mot kåsjön) men gratis. Gäller att vara snå...ehh..ekonomisk.

Kolla in Götebrogs Stigcyklisters hemsida, där finns några väl valda rutter att följa (inte markerade leder, utan rutter man behöver följa digitalt)
https://www.goteborgsstigcyklister.se/stigvard/delsjoomradet/

MTB leder i Göteborg.
Det blev Skatås parkering, men masten är nog ett bättre alternativ om man hittar dit.
90 minuters körning resulterade i att jag kommit fram till en guide är att föredra. Hittade inga längre spår och körde vilse hela tiden.

MTB leder i Göteborg.
Bohusleden är ett långt spår i Delsjön, dock är det cykelförbud på den vad jag förstått.

Men ja, med tanke på att spåren går kors och tvärs lite hur som helst så är en guide nog bäst.
Kolla kalendern, BjörnR brukar köra Måndagar och i skrivande stund har AndersA lagt upp en för Onsdagen. (Han brukar åka med BjörnR annars)

MTB leder i Göteborg.
Inte cykelförbud på bohusleden i Delsjön.
Info om vart man får och inte får cykla står även den på länken till GSC som jag postade ovan.
I Delsjön får man cykla på i princip allt utom löparspåpren och eljusspåret.

Senast ändrad:
MTB leder i Göteborg.
Okej, det har minst sagt varit lite oklart. Nu hittar jag inte den igen men minns mig vid att det var cykelförbud på bohusleden på delsjösidan medans partillesidan inte hade det. Löjligt ja men ville bara varna ifall det fortfarande stämde.

I vilket fall som helst är Bohusleden märkt supertydligt i Delsjön. Dock är den inte sådär jätteskoj att cykla på.

MTB leder i Göteborg.
VättleBökaren sa:
Okej, det har minst sagt varit lite oklart. Nu hittar jag inte den igen men minns mig vid att det var cykelförbud på bohusleden på delsjösidan medans partillesidan inte hade det. Löjligt ja men ville bara varna ifall det fortfarande stämde.

I vilket fall som helst är Bohusleden märkt supertydligt i Delsjön. Dock är den inte sådär jätteskoj att cykla på.
Det har aldrig varit så otydligt. För vanliga cyklar då. Stått nån bortglömd gammal cykelförbudsskylt i en mosse någonstans men den har ju bara varit slängd där. Finns många fina partier på leden.

MTB leder i Göteborg.
Tips på bra stigar i DSO:
The Edge (lilla Getryggen)
Blueberry
Grävlingstigen
Kalhygget (som eg går genom resterna av en skogsbrand)
Munther B/Best trail

Bohusleden är kosher, inga förbud som sagt. Det var PRAT om förbud för tio år sen av två icke beslutsfattande ideella underhållare från en lokal skidklubb efter att motordrivna fordon saboterat men det har aldrig varit ngt förbud eller förslag från förbud bland förvaltarna och reglerare.

(Enda sträckan på Bohusleden med förbud är genom Bokedalens naturreservat, sträckan Torpet Freden-Sandvadsvägen. Dvs den med hängbron norr om Jonsered. )

Senast ändrad:
MTB leder i Göteborg.
Guide eller sällskap är ju såklart det allra bästa men lär dig även använda trailforks ordentligt. Finns mycket stigar upplagda i de flesta områden i Göteborg. Delsjöområdet är bra på så sätt att stigarna ofta är lite längre jämfört med t.ex Ängårdsbergen och du måste inte stanna lika ofta och kika i telefonen.

Tillbaka
Topp