MTB-Marathon SM

Tompaa

Medlem
MTB-Marathon SM
Ni som provtrampat banan, hur är den?
Iofs svårt att beskriva i ord, men är den mer åt det tekniska hållet eller slät?
Eller om man jämför den mot t.ex finnmarksturen?

Står lite i valet och kvalet om jag ska trampa runt på min HT eller om jag ska tigga, be, böna, låna en av brorsans FS

MTB-Marathon SM
Banan är jättesnabb. Men. Där det är stig är det ibland riktigt stenigt och bitvis jävligt. Men den är kanske som en kort variant av Finnmarksturen. Långa partier med grus och asfalt varvat med stigar med stenar på. Och någon backe här och där.

MTB-Marathon SM
Jo, också jag har lärt mig att uppskatta banan. :)
Den längsta backen har jag köttat mig upp på sex minuter ganska precis. Och den har en liten för-backe också. Där kan man också bli trött. Och då är det fyra mil kvar till mål från toppen...

MTB-Marathon SM
Nej, den här är väl lättare skulle jag tro. Ett par stigar har använts på Långa Lugnet förr i tiden, fast i motsatt riktning.

MTB-Marathon SM
Jag tänkte köra banan i morgon med start kl 14 från Falun. Eller eventuellt Bjursås om det finns tillgång till buss. Än så länge vet jag att det är jag, Lars Bleckur och Magnus Darvell som ska åka. Jag kan ta lite kort och kanske film om ni vill...

Jag skulle ju kunna montera kameran på cykeln som jag gjort tidigare och filma, skulle det vara uppskattat? Och i så fall är det stigarna ni är mest intresserade av?

MTB-Marathon SM
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle ju kunna montera kameran på cykeln som
> jag gjort tidigare och filma, skulle det vara
> uppskattat? Och i så fall är det stigarna ni är
> mest intresserade av?

Ja, det vore trevligt.

MTB-Marathon SM
Hmmm... Jag tacklade ju Bleckur ganska fint på Finnmarksturen och Darvell är inte så mycket större. Men två sparvar i en smäll på en kort bro... Hmmm... Ja men jo det borde väl gå.

MTB-Marathon SM
Öijer skrev:
> Nej, den här är väl lättare skulle jag tro.
> Ett par stigar har använts på Långa Lugnet
> förr i tiden, fast i motsatt riktning.
Okidoki, låter ju bra!
Långa lugnet var ju rätt jobbig då..

MTB-Marathon SM
Jag brukar träna runt de 68 kilometrarna på ungefär tre timmar. Vinnaren borde inte ta mycket mer än 2½ timme på sig. Tyvärr.

MTB-Marathon SM
Öijer skrev:
> Jag brukar träna runt de 68 kilometrarna på
> ungefär tre timmar. Vinnaren borde inte ta mycket
> mer än 2½ timme på sig. Tyvärr.

Känns inte som ett Marathon mer som långdistans

MTB-Marathon SM
fredrikw skrev:
> jag minns Öijers Långa Lugnet-bana, det var
> grejer det :)

Ja den var kul.Men den gick nog inte hem hos motionärerna tyvärr

MTB-Marathon SM
Kaijan skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag minns Öijers Långa Lugnet-bana, det var
> > grejer det :)
>
>
> Ja den var kul.Men den gick nog inte hem hos
> motionärerna tyvärr

Haha. Den var nog för kort? :)

MTB-Marathon SM
Skippar denna tävling. Är egentligen sugen att köra men tycker att startavgiften är löjligt hög. 650:- (Om jag nu inte är medlem i Cykelklubben.se). Sedan 150:- alternativt 500:- extra i efteranmälningsavgift. Tyvärr för tävlingsarrangören så verkar det som fler jag pratat med resonerar på samma sätt. Vad anser ni övriga rutinerade långloppsåkare om startavgiften? Är det CykelVasan som hjälper till att höja upp startavgifterna?

MTB-Marathon SM
Långlopp har alltid legat i de trakterna, CykelVasan har ingenting med det hela att göra. Sedan kan man ju tycka att det är dyrt ändå förstås.

MTB-Marathon SM
Jag is registered! Jag is on sten hard working out camp i Kroatien. Men jag forgot cykeln hemma, so jag working out mest on stranden. Trampar lite med grod feet under snorklingen.

MTB-Marathon SM
Som ni har väntat! Här är en MASTODONT film från de flesta stigarna på banan. Notera att denna film är hela 24 minuter lång och att allt är filmat ur en vinkel. Dessutom har jag inte lagt till någon bakgrundsmusik utan det är "naturellt" ljud. Många av klippen är även ganska suddiga och skakiga. Men jag har valt att lägga upp denna långa version för alla er fantaster som verkligen vill se banan.

Med det sagt så passar jag även på att tillägga att en mycket kortare och trevligare variant med bakgrundsmusik kommer upp idag på min hemsida: http://www.oscarekstam.com

Ps. vill ni se filmen i bättre kvalité så dubbelklicka här: http://www.vimeo.com/6420083, då kommer ni till filmen på vimeo.

Senast redigerad av en moderator:
MTB-Marathon SM
Crosscar skrev:
> Det var ingen som orkade se den filmen va?

Jorå, har precis sett hela. Bättre svar än så hur banan är kunde jag knappast få! Stort tack!

Förresten, 19:58 in i filmen, vad hände där? lossnade kamerafästet? eller varför "svängde det till" så snabbt? Trodde ett tag att det var där du skulle cykla och de övriga bli tacklade ;)

Stigarna ser verkligen lockande ut, ska bli intressant att köra banan. Bara jag blir av med min j-la förbaskade h-vete grissjuka eller vad det är... Börjar känna mig stressad

MTB-Marathon SM
Inte illa!

Nu laddas den andra versionen på 13 minuter med bakgrundsmusik upp så då kanske fler orkar titta.

19:58 in i filmen så halkar framhjulet av bron helt enkelt =)

Oj så du har också en sjuka på halsen, jag har bara en helt vanlig jävla förkylning. Men likt förbannat sätter den stopp för vidare avancering totalt i Långloppscupen. Jag skulle kört Bockstensturen i morgon. Men men, jag får väl vara glad över att detta är säsongens första sjukdom.

Hoppas du kryar på dig Tompaa så att du kan få njuta av de långa och fina stigarna här i Falun.

MTB-Marathon SM
Dolk skrev:
> Hur är XC banan dan efter? Jag vet
> trådurspårning innan sidan 2, men försök
> förlåta mig.

Vad jag hört ska det vara sm-banan.
Och den var rejält jobbig

MTB-Marathon SM
Är det någon som vet något om antalet anmälda? Tror väl inte att man ställer in cupavslutningen på grund av för få anmälda. För så kan fallet inte vara.
Fast.. Jag ska ju inte köra. Men en cup borde ju genomföras även om intresset råkar bli lite lågt. Det är ju inte en enskild tävling utan en del i ett större sammanhang.

Senast redigerad av en moderator:
MTB-Marathon SM
Stod i valet och kvalet att åka upp, kollade inbjudan och ser att det kostar 1350 att starta. Det går bort helt enkelt. Ingen bra utveckling för sporten med löjliga anmälningsavgifter om man tycker det är kul med lite större startfält. Måste det väl bli ännu tunnare i leden innan en förändring sker?
Jag är medveten om att det går att påverka genom att anmäla sig tidigare, men ändå.

MTB-Marathon SM
Kör du i tävlingsklass kommer det kosta 1150 och kör du motionsklass kommer det kosta 800 att anmäla sig på plats.
Är du guldmedlem hos Cykelklubben.se betalar du 1000/650.

Det är tydligen runt 160 personer som anmält sig.

MTB-Marathon SM
Något annat som är galet är att det är den långa videon från LLSM-banan har visats 295 gånger. Och jag som trodde att den var för lång.

Någon här i tråden som sett filmen och har några idéer eller kommentarer till filmen eller uppkommande filmer?

MTB-Marathon SM
Jag är en av de 295 :)

Bra och informativ film, gillar att du inte hade någon musik utan att man fick höra det ljudet som kameran tog upp. Dock lät det som något slog mot kameran eller mikrofonen med jämna mellanrum som var lite störande.

För mig som ska köra på lördag var inte filmen för lång, jag var nyfiken på hur stigpartierna ser ut och det verkar jag ha fått se i filmen också.

MTB-Marathon SM
Slagen, eller som det egentligen är; knäppen i filmen. Kommer från inuti kameran, jag vet själv inte vad det är som genererar knäppen. Jag tror de uppkommer när man rör kameran i en viss riktning. Det var ännu värre på min tidigare Mju, då "hummade" det hela tiden i vågor.

Förklaringen jag fick från fotobutiken var att det kan bli så i kompakta kameror när man filmar, då de ljust är så kompakta och inte optimerade för att filma med. Maskineriet har typ för liten plats och ger i från sig onödigt ljud... eller nåt.

Men tack för feedback, då blir det fler musiklösa filmer från banor.

Tillbaka
Topp