MTB-nybörjare i Kullavik/Kungsbacka-trakten söker enklare trails...

mvjt

Medlem
Hej!

Jag har precis börjar använda min nya MTB och håller på att utforska de trails som finns i krokarna Kullavik (utgår från Kullavik) och Kungsbacka. Har hittills provat Hagryd-Dala Blå samt Kyrkbyn-Dala Blå. Båda är alldeles för svåra för mig, iaf just nu. Har fått bära cykeln 50% av rundorna.

Kan någon tipsa om enklare spår i skogen gärna med stig med mindre sten/rötter och grusvägar? Helt enkelt mer XC-fokus gissar jag passar mig bättre...Har testat Trailforks men de som är gröna känns kolsvarta för mig :-)

Tacksam för tips!

Senast ändrad:
Hej!
Jag är lite av en nybörjare själv men har åtminstone 2 säsonger under bältet.
Stora delar av Sandsjöbacka är ganska svåråkt. Den röda leden från Kyrkoby-dala är något enklare än blå i min mening.

Det mest lättcyklade jag hittat såhär långt är Varlaskogen där jag kört en del med barnen. Här är det dock många som strövar går med hundar osv.

Lederna i Kungsbackaskogen är mestadels inte heller så bra för nybörjare (även om jag började där själv).

I Vallda Palta finns en hel del stigar men jag har inte cyklat där så mycket själv. Någon annan kanske Kan uttala sig om svårighetsgraden?

Är du bilburen så är spåren vid Rigortorpet värda att kolla in.

Norra Sandsjöbacka är mer lättåkt än södra, jag cyklar mycket i norra då jag bor där uppe, men förut bodde jag i Kungsbacka och cyklade mycket i södra. Rigortorpet är fint, finns fina stigar runt Iglakärr vid Hjälm utanför Kungsbacka men då är det bil som gäller. Änggårdsbergen fungerar också, finns massor av olika stigar.

Biten upp på till Sandsjöbacka bräcka (Långås) är lättcyklad. Jag tycker också om den del som går från toppen av bräckan söderut till Grönabur och sedan tillbaka mot Kinmersbo. Mycket grusväg. Man kan sätta ihop en skaplig runda där.

Annars är det bara att nöta på, det behöver inte gå fort. I början har man fullt upp med att hantera växlar och har du SPD som nybörjare brukar även det vara ett problem.

De stigar som man når när man kört upp Hagryd-Dala är rätt stökiga enligt min mening. Men tar man sig igenom (bara nån km) kommer du till Hembygdsförningen/Trädplanteringen och därefter kan du utforska Grönabur

Biten upp på till Sandsjöbacka bräcka (Långås) är lättcyklad. Jag tycker också om den del som går från toppen av bräckan söderut till Grönabur och sedan tillbaka mot Kinmersbo. Mycket grusväg. Man kan sätta ihop en skaplig runda där.

Annars är det bara att nöta på, det behöver inte gå fort. I början har man fullt upp med att hantera växlar och har du SPD som nybörjare brukar även det vara ett problem.

De stigar som man når när man kört upp Hagryd-Dala är rätt stökiga enligt min mening. Men tar man sig igenom (bara nån km) kommer du till Hembygdsförningen/Trädplanteringen och därefter kan du utforska Grönabur
Har faktiskt försökt komma i kontakt med dig för lite cykling ihop i Sandsjöbacka då du verkar kunna lite andra stigar än just de som finns markerade.

Om du använder trailforks har du säkert sett det, men i "kullaviksskogen", på andra sidan vägen från affären, finns en hel del stigar som I min mening är betydligt enklare än sandsjö backa.

Jag förstår dock om de stigarna känns lite korta, så om du vill ge ett sandsjö backa ett försök till är mitt tips att testa "kyrkbyn till grönabur" (spår på trailforks, går mellan hagryd och kyrkby-dala). Den stigen är enligt mig den enklaste södra stigen. Men har du bil är det enklare norrut mot sisjön.

Om du använder trailforks har du säkert sett det, men i "kullaviksskogen", på andra sidan vägen från affären, finns en hel del stigar som I min mening är betydligt enklare än sandsjö backa.

Jag förstår dock om de stigarna känns lite korta, så om du vill ge ett sandsjö backa ett försök till är mitt tips att testa "kyrkbyn till grönabur" (spår på trailforks, går mellan hagryd och kyrkby-dala). Den stigen är enligt mig den enklaste södra stigen. Men har du bil är det enklare norrut mot sisjön.
Stort tack alla! Bra tips som jag skall prova. Ja jag cyklade i skogen i Kullavik men blev jagad för tresspassing på annans tomt när jag avvek lite äventyrligt från Trailforks-rutten ?

Jag körde Årekärr Södra Blå igår. Det var en kort men nice nybörjartur (2.6km) där halva var skog med några knixiga partner (jag körde uppför) och sedan lite avslutande rull på gråsväg på tillbakavägen. Man kan ju vänta och få uppförsbacke i grus i början och sedan mer nedför knixiga stigar nästa gång...

Tillbaka
Topp