MTB-nybörjare i Kullavik/Kungsbacka-trakten söker enklare trails...

mvjt

Medlem
Hej!

Jag har precis börjar använda min nya MTB och håller på att utforska de trails som finns i krokarna Kullavik (utgår från Kullavik) och Kungsbacka. Har hittills provat Hagryd-Dala Blå samt Kyrkbyn-Dala Blå. Båda är alldeles för svåra för mig, iaf just nu. Har fått bära cykeln 50% av rundorna.

Kan någon tipsa om enklare spår i skogen gärna med stig med mindre sten/rötter och grusvägar? Helt enkelt mer XC-fokus gissar jag passar mig bättre...Har testat Trailforks men de som är gröna känns kolsvarta för mig :-)

Tacksam för tips!

Senast ändrad:
Hej!
Jag är lite av en nybörjare själv men har åtminstone 2 säsonger under bältet.
Stora delar av Sandsjöbacka är ganska svåråkt. Den röda leden från Kyrkoby-dala är något enklare än blå i min mening.

Det mest lättcyklade jag hittat såhär långt är Varlaskogen där jag kört en del med barnen. Här är det dock många som strövar går med hundar osv.

Lederna i Kungsbackaskogen är mestadels inte heller så bra för nybörjare (även om jag började där själv).

I Vallda Palta finns en hel del stigar men jag har inte cyklat där så mycket själv. Någon annan kanske Kan uttala sig om svårighetsgraden?

Är du bilburen så är spåren vid Rigortorpet värda att kolla in.

Norra Sandsjöbacka är mer lättåkt än södra, jag cyklar mycket i norra då jag bor där uppe, men förut bodde jag i Kungsbacka och cyklade mycket i södra. Rigortorpet är fint, finns fina stigar runt Iglakärr vid Hjälm utanför Kungsbacka men då är det bil som gäller. Änggårdsbergen fungerar också, finns massor av olika stigar.

Biten upp på till Sandsjöbacka bräcka (Långås) är lättcyklad. Jag tycker också om den del som går från toppen av bräckan söderut till Grönabur och sedan tillbaka mot Kinmersbo. Mycket grusväg. Man kan sätta ihop en skaplig runda där.