MTB nybörjare tips?(nya tråd namnet ;-)

• Trådstartare Trådstartare DA1
  • Start datum Start datum

DA1

Medlem
Tänkte testa den här tävlingen bike boost i umeå i slutet av sep.
Då jag nu försöker hitta tillbaka till cykligen tänkte ställa lite frågor, har aldrig tävlat i cykel, men vill ha ett mål med träningen.
Ute och åkte i går, krachade två ggr, kändes jävligt konstigt med fötterna fastspända i skogen.
Kör även racer och då känns det ju bara rätt, men nu i skogen känns det bara livsvfarligt, kör man verkligen med fötterna fast helatiden?
Finns det några prisvärda däck att sätta på? inte det dyraste tips??

Hur kör man, låter man cykeln/dämparna pumpa över rötterna, eller skall jag själv jobba och dra upp cykeln, det blir ju lätt jobbigt att stegra över alla rötter.

Hinner man dricka ur flaskan på ramen, eller skall man köpa en camelback?

Har alldeles nyss bytt, kedja, vevparti och kasset, igår följde kedjan på minsta drevet (fram)runt och klämdes under överdelen där kedjan kommer så det blev tvärstopp, jävulst irriterande, är det något man måste nöta till eller skall jag åka tillbaka till firman?

Det var dom frågor jag kommer på spontant.
Kom gärna med tips.
Mvh Andre

Senast redigerad av en moderator:
Frågan om du ska sitta fast eller inte i pedalerna vid skogskörning kan leda till en eviiiiiiiiighetsdiskussion. Kort sagt: vissa gillar det, andra hatar det. Man får ju öva förstås, på att få in den rätta knycken för att komma loss när det behövs. Snart sitter rörelsen i ryggmärgen.

Däck: det blir en annan evighetsdiskussion :) Kort sagt: Det beror på vilken terräng du kommer köra i och om du prioriterar lågt rullmotstånd eller bra grepp. Rekommenderar sök-funktionen, ämnet har diskuterats många gånger tidigare.

Ang. åkteknik: Kika in under rubriken Läsvärt högst upp på sidan och leta upp trådarna som heter just något med Åkteknik.

På BikeBoost kommer du definitivt hinna dricka ur en flaska på ramen. Men ryggsäck är ju smidigt eftersom man även får med sig andra grejer som extraslang, verktyg m.m. på ett enkelt sätt. Flaskor brukar dessutom kunna ha en tendens att hoppa ur stället när det är skakigt och knöligt.

Låter som att du råkat ut för chainsuck. Borde inte behöva hända med helt ny drivlina. Kanske det beror på en stel länk i kedjan?

Ett annat tips: Rekommenderar att du ändrar rubriken till typ Nybörjarfrågor, det är många som inte bryr sig ett smack om ev. tävlingar i Umeå och därför inte kommer läsa din post, som ju trots allt inte handlar särskilt mycket om just tävlingen BikeBoost. I all välmening. :)

HAHA quid tack för ditt svar.( rubriken redan ändrad ;-)
Jag skall söka och läsa, är van att det finns underrubriker att scrolla i så jag fick panik då det bara fanns och startade en tråd, säkert om sånt ni tycker är självklart.
Jag skall kolla kedjan, trampade fram och tillbaka med ett antal chainsuck...

Ang däck, hade på slicks igår ( ja har den ju som jobbpendlare också) så nu prioriterar jag bra grepp som det känns idag.
Skall ut och titta lite i I20 stigarna, gissar att det är ganska släta stigar så det går ganska fort. Skulle kunna tänka mig att jag då väljer att köra med fötterna fast.
Allt taget med vällmening.
Mvh

Hej!

Pröva med att ha SPD-pedalerna löst ställda så här i början så är det mycket lättare att komma loss.
Jag är också rätt ny på MTB, har kört ett år ca. Killarna jag tränar med säjer att man ska dra rakt över rötterna på rätt så hög växel. Inte försöka sicksacka mellan dom för då är det lätt att bakhjulet halkar iväg och så ligger man där...

Jag tyckte det var besvärligt att få ur flaskan och dricka i farten när jag började tävla så jag köpte en flaskhållare som är liksom fjädrande, det är bara att vrida ut flaska åt sidan. Jättelätt! Och billigt, 39 kr hos Clas Olsson. Finns säkert mycket dyrare i karbon och så om det känns för billigt :)

Det där med kedjan...kan vara växlingsteknik. Har man stor kraft på pedalerna samtidigt som man växlar ner till en mindre klinga fram så liksom fastnar kedjan ibland och det blir tvärstopp, man får trampa bakåt lite för att få loss den igen. Om man i ögonblicket precis före växlingen trampar till hårt och så släpper trycket och växlar snabbt brukar det gå bra. Man får ju även planera växlingen lite, gå ner på mindre klinga innan du är riktigt framme där du tror, eller vet att du behöver köra på mindre.

Lycka till med träning och tävling!

Tillbaka
Topp