Mtb nybörjare vad ska man välja?

Tja, jag är sugen på att köpa en hoj för att cykla lite stigar i skogen.
Funderar på storleken på hjulen. Jag har ju i min obildade hjärna tänkt att är man vuxen så cyklar man ju alltid 28" men har sett att det varierar på mtb hojar. Hur ska man tänka kring detta?
En jobbarkompis har en hoj till salu som är 26". Är detta ens något att tänka på?
Jag är 183cm lång.
Bifogar en bild på hojen jobbarkompisen vill sälja.

Förstår att frågan är löjlig men jag är inte så insatt.

Bilagor

• Resized_20250617_164113.webp
    Resized_20250617_164113.webp
    434.1 KB · Besök: 82
Om den passar och är billig så funkar det men det är inget "som är gångbart idag". Så beror på vad du är ute efter och budget.

Tja, jag är sugen på att köpa en hoj för att cykla lite stigar i skogen.
Funderar på storleken på hjulen. Jag har ju i min obildade hjärna tänkt att är man vuxen så cyklar man ju alltid 28" men har sett att det varierar på mtb hojar. Hur ska man tänka kring detta?
En jobbarkompis har en hoj till salu som är 26". Är detta ens något att tänka på?
Jag är 183cm lång.
Bifogar en bild på hojen jobbarkompisen vill sälja.

Förstår att frågan är löjlig men jag är inte så insatt.
Du är ungefär samma längd som jag,och ja har en 29 tums mtb i storlek L ,sen vilket märke eller typ av mtb beror ju på din budget men storlek L och 29 tum funkar nog bra oavsett modell/henke

Det där är en gammal hoj, helt ok då, men hopplöst efter idag. Alltså en perfekt hoj att prova på lite och ha som vardagscykel sen när du köper en bättre cykel, om du fastnar. Om priset är rätt.

Tyvärr är min känsla att jobbarkompisar, grannar och avlägsna släktingar ofta vill ha typ halva nypriset vilket är på tok för mycket. ”Den är top-of-the-line, har inte cyklats på femton år, så typ nyskick”. 1500-3000:- är ett korrekt spann för den hojen, imho. Om säljaren blir tyken frågar du när gaffeln servades senast.

Du bör nog inte vara längre än din jobbarkompis mtp sadelstolpslängd och alla spacers under styrstammen.

Tillbaka
Topp