MTB påväg.. vad behöver man mer för prylar?

per_a

Ny medlem
Hejsan,

Har beställt en cykel som är under leverans: http://www.cube.eu/sv/full/allmountain/ams-120-pro-29/
och har funderingar på vad jag behöver mer för att komma igång och cykla.

Följande har jag räknat ut att jag behöver:
* Pedaler
* Skor
* Dämparpump
* Ställ för att kunna montera/tvätta osv
* Däckpump (Vilken?)
* Kedjeolja?
* Verktyg?
* Reparationskit?
* Skydd? (Hjälm, Armskydd?)
* Annat?
* MTB Kläder?

Utgå från att jag inte har något cykelrelaterat.. Tar gärna också emot specifika tips på tillbehör som är bra att ha tex Biltemas Superpump 2000 :-)

Tack

Ställ är kanske inte dödsnödvändigt/prioriterat.

Pump för hjul, prioritera en att ha med ut på turer, och sedan en golvstående för "garagebruk"

Reservslang, växelöra, kedjelås, kedjeolja samt kombi/multiverktyg. Detta är en bra grundprio. Allt utom kedjeoljan tar du dessutom med ut på turerna.

Skor, hjälm och byxor, Prio1. Glasögon och handskar, prio 2. Sedan kommer en massa annat som är bra att ha.

För att få med saker på turerna: Cykeltröja med ryggfickor alt ryggsäck alt sadelväska. Eller en kombination.

Dämparpump kan ibland följa med när man köper komplett cykel så vänta med att handla det eller kolla iaf med stället där du köpte hojjen innan du köper.

Mekställ känns inte som prio 1, jag har cyklat över 20 år och byggt X antal cyklar från scratch och aldrig ägt ett mekställ. Visst det underlättar men är inte nödvändigt på något vis.

Det enda du behöver skulle jag säga är pedaler.

Däremot är hjälm, handskar, liten pump, slang, insexnycklar och bra skor fint att ha.

Jag skulle köpa knäskydd hellre än armbågsskydd, ifall du måste välja.
Men innan det ...

Pump, slang, hjälm, paddade byxor/shorts, handskar, tröja, rygga, glasögon, multiverktyg, hjälmmössa och underställ för höst/vinter/vår utflykter, skor och pedaler (spd), växelöron, buntband, vätskesystem, lampor, ett gäng orienteringskartor och/eller gröna kartan över närmaste 5-10 milen. Cykelolja, borstar, ett par trasor. Första hjälpen-kit. Skräpmobil som kan följa med ut på äventyr alt ett mkt bra skydd till din nuvarande. Lite blandade verktyg att ha hemma - sexkantsnycklarich pedalverktyg. Biltemas duger bra. Schysst fotpump. Billig kamera för RR-dokumentation.
Cykelkompisar i närområdet.

Först efter allt det där hade jag övervägt ett mekställ.

Snygg cykel btw. Hoppas du blir nöjd.

Herregud, han ska väl inte starta ett världscupstall?

Börja med hjälm pump och extraslang, cykla i skogen kan man faktiskt göra i vilken t-shirt och shorts som helst, även om en funktionströja och ett par för ändamålet välskräddade shorts är skönt. Man upptäcker vartefter vad man gillar och inte, det är inte så stor mening att köpa på sig ett komplett kit av något som sen inte kommer passa aktiviteten.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Herregud, han ska väl inte starta ett
> världscupstall?
>
> Börja med hjälm pump och extraslang, cykla i
> skogen kan man faktiskt göra i vilken t-shirt och
> shorts som helst, även om en funktionströja och
> ett par för ändamålet välskräddade shorts är
> skönt. Man upptäcker vartefter vad man gillar
> och inte, det är inte så stor mening att köpa
> på sig ett komplett kit av något som sen inte
> kommer passa aktiviteten.

Näe. Poäng till dig. Låt oss inte skrämma någon som just ska inleda en alltigenom underbar hobby/motionsform.

Jag bara gick igenom i huvudet lite av det som tar upp större delen av min hall i källaren. Fast det har nog tagit +5år att samla ihop det.

Men det finns mera ...
4 olika typer av däck. Lite extra vire. Stänkskärmar, vinterskor, skoöverdrag, vinterhandskar, däckavtagare, momentnyckel, kedjepiska, kransavdragare, vevlagerhylsa, gaffelolja, gps-klocka, sittunderlag, kedjebrytare, kedjetvätt (värdelös, köp ingen sån!), tre uppsättningar kraftiga lampor och tre cykelställ för att nämna några saker till. Och allt det hade jag innan jag fick ett mekställ i farsdagspresent förra året.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Herregud, han ska väl inte starta ett
> världscupstall?
>
> Börja med hjälm pump och extraslang, cykla i
> skogen kan man faktiskt göra i vilken t-shirt och
> shorts som helst, även om en funktionströja och
> ett par för ändamålet välskräddade shorts är
> skönt. Man upptäcker vartefter vad man gillar
> och inte, det är inte så stor mening att köpa
> på sig ett komplett kit av något som sen inte
> kommer passa aktiviteten.

+1

Tackar för alla svar :-)

Jag har cyklat MTB när jag var 16-17 och har av olika anledningar inte börjat igen förrän nu så jag vet att jag gillar det. Så jag e inte rädd för att köpa på mig det som behövs. Men självklart kommer jag inte gå ut och köpa allt på en gång och den här tråden var mest för att se vad som kan behövas och vad som är mest prio på att ha. Men fårstår vad du menar marran.

Kolla de vanligaste skruvarna på cykeln så att ingen har torx. I så fall behövs en sån på multiverktyget. Häromdagen visade det sig att cykelkompisen hade en sån skruv för sadeln som behövde justeras...

Tillbaka
Topp