MTB punktering vid ventil
Hejsan. Jag har en ny MTB som är riktigt bra (inget skit men inget helt galet). Har dock fått en satans massa punkteringar och alla förutom en är vid ventilen. Först hade jag racing-ventil men bytte nu till mtb-ventil då fälgen egentligen är borrad för mtb-ventil...testade och fick punka på ena hjulet igen. Har försökt att kolla om fälgbanden inte täcker alternativt att metallen är vass vid ventilen och på så sätt skaver igenom men jag kan inte se eller känna något konstigt. Jag har rätt tryck i slangarna, det händer på bägge däcken, slangen ligger inte i klämm osv osv. Det enda jag kan komma på är att jag kanske har råkat få ventilen i "spänn" dvs att den inte står helt rakt ut genom hålet i fälgen och att det därför skapar någon onaturlig slitning/påfrestning - för det har jag inte tänkt på vid byten? Tänkte höra om någon av er har haft samma problem eller om ni har några tips? Börjar bli knäpp på det här nu men har varit extremt nogrann sista bytet så att ventilen står rakt och att fäljbandet inte har ruckat på sig. Sjukt irriterande att få punka när man är 40 min in i skogen vid Hellas och myggen angriper vid slangbytet. Jag får altså punktering efter 10 min varje gång nu nästan. /Slangen