MTB runt Härnösand

charlies

Ny medlem
MTB runt Härnösand
Hej

Kommer att tillbringa några veckor i Härnösand under den kommande hösten och våren. Behöver några tips på fina stigar/MTBrundor. Måste ju bara finnas massor av kanonbra cykling i dessa trakter!

Finns där någonstans att hyra cykel så jag slipper släpa med min egen på flyget?

Tack på förhand :)
//Yvonne

MTB runt Härnösand
Jag har loggat en del stigar på Härnön på http://www.opentrailmap.net/viewtrails och på http://www.openstreetmap.org .

Det finns flera bra stigar men jag tycker att det blir problem att få en sammanhållen slinga med bra stig. Jag brukar starta vid Sälsten, sikta mot Grottberget, korsa Gånsviksvägen, upp på Speckstaberget sedan ner mot Solum och ta södra sidan av Vårdkasberget upp mot elljuspåret där det finns massor av korta stigar och avsluta med dem till man blir trött.
Kolla kartan på openstreetmap så förstår du kanske hur jag menar:)

På norra sidan av Härnön är det skjutbanor och diverse militära övningar, försök därför åka in i området genom någon av de större entréerna eftersom det där finns informationstavlor om övningar.

Vårdkasområdet har massa ok stig(mtb-sm har gått där). Men det är lite dåligt skyltat.

Högakusten-leden är cykelbar till stor del och ligger några mil från härnösand. Finns RR här på happy.

MTB runt Härnösand
Tack! Ska kolla dina länkar, kanske kan ladda ner ett gps-spår, jag kan ju testköra det på trainern här hemma så länge :D
Hur funkar openstreetmap? behöver jag vara inloggad för att hitta dina spår? Får inte fram nåt vettigt...

MTB runt Härnösand
Openstreetmap är endast en karta, välj Mapnik som bakgrundskarta. Alla stigar på Härnön har jag lagt in. De brungröna är eljusspår/bandvagnsspår, de grå är singeltrack/kostigar.

Jag bifogar en tur som jag brukar köra. Jag försöker undvika bilväg så mycket som möjligt och den slingan är det bästa jag kombinerat. Det är mestadels kuperad singeltrack, delvis stenigt och hyfsat stökigt. Tyvärr så är det nyligen avverkat på det som brukade vara de finaste sträckorna.

Om du vill köra på snabba grus/lerstigar så ska du köra runt militärområdet(norra delen av ön), branta stigar finns runt Vårdkasområdet (samt en liten DH-slinga).

Hör av dig när du är här så kan vi köra en runda(jag är dock inte så snabb).

Bilagor

Senast ändrad:
MTB runt Härnösand
Tack, ska kolla din gpx-fil och kanske köra den i trainern i helgen :)

Ungefär hur långa brukar dina rundor vara?
Jag är väl inte så speciellt tekniskt duktig, men jag brukar trampa på i ca 3-5 mil. Om jag är så snabb vet jag inte, cyklar heller uppför än nerför! Är ju tjej så jämfört med killar är jag kanske inte snabbast :D

//Y

MTB runt Härnösand
Mina rundor är väldigt oregelbundna sedan jag fick barn:)

Senaste året har det inte blivit så mycket. Cyklar mest på skoj. Brukar köra 2-3 timmar och 1,5-4 mil. Föredrar stökig stig men kör gärna pannlampsturer på grusväg.

MTB runt Härnösand
Väcker liv i Härnösands-tråden. Ska Cykla där nästa vecka. Tänker prova Vårdkasen någon som har gpx spår? Tips på andra rundor?

MTB runt Härnösand
Bumpar den här också!

Någon lokal förmåga som har bra koll?
Härnön är fullkomligen nerlusad av stigar åt alla håll och kanter, har svårt att komma med en bra, exakt runda där... Men det finns ett par välskyltade leder med start från Vårdkasberget. Sedan kan man alltid cykla delar av Härnöleden (https://www.harnosand.se/download/18.2badb41e172685d5b10eb241/1591786850035/Karta_Härnöleden.pdf)

En tur jag skulle rekommendera är dock Janne Vängman, går från Säbrå strax utanför stan och ut till Stigsjö. Finns tom ett segment på Strava över hela leden och lite till (https://www.strava.com/segments/24047571). Bitvis rejält utmanande och nån kortare grusvägssträcka, men mestadels stig och igenvuxen skogsbilväg. Cyklar man hela vägen kan man välja att köra asfalt tillbaka till stan sedan, det blir då ungefär 5,5-6 mil totalt (en tur från förra våren: https://www.strava.com/activities/3541126453/overview). Det går även att fortsätta en led till från Janne Vängmantorpet i stigsjö och sedan ut mot Viksjö (rotenleden?), men den har jag tyvärr ingen karta över utan där behöver man vägvisare för att kunna hitta då den i princip legat orörd sista 30åren.

Vill man ha en liten alternativ teknisk stig skulle jag också vilja slå ett slag för Gådeåberget. Cyklar man stigen runt berget blir det ca 3.5km (https://www.strava.com/segments/21023059). Vill man kan man köra den motsols och få en helt annan upplevelse, speciellt backen från Utmarksstigen och upp till ledningsgatan, det är 600meter stenig klättring men som åt andra hållet (enligt stravasegmentet) är en ljuvlig nedförskörning.

Hoppas något av tipsen ska passa!

MTB runt Härnösand
Nu väcker jag liv i en gammal tråd…

Jag bor i Härnösand, väldigt nära Vårdkasen, och tänker cykla upp dit och kolla nu efter lunch.
Har utbudet på stigar i stan, (inte stökiga, krångliga och leriga), förändrat sig sedan den här tråden startade?
Jag är HELT ny på cykel och har en vanlig väg-MTB så leriga endurospår är tyvärr ingenting för mig.
Jag drömmer om att susa fram i sakta mak på en fin, slät och torr skogsstig, med solens strålar som letar sig fram genom träden… -Finns det sådana?
Får man cykla på elljusspår, förresten?

MTB runt Härnösand
Nu väcker jag liv i en gammal tråd…

Jag bor i Härnösand, väldigt nära Vårdkasen, och tänker cykla upp dit och kolla nu efter lunch.
Har utbudet på stigar i stan, (inte stökiga, krångliga och leriga), förändrat sig sedan den här tråden startade?
Jag är HELT ny på cykel och har en vanlig väg-MTB så leriga endurospår är tyvärr ingenting för mig.
Jag drömmer om att susa fram i sakta mak på en fin, slät och torr skogsstig, med solens strålar som letar sig fram genom träden… -Finns det sådana?
Får man cykla på elljusspår, förresten?
Slät, torr skogsstig tror jag är svårt att hitta i Härnösands-trakten. Kanske enklare med grusväg? Det lilla MTB och stigspringande jag har gjort där har varit rätt stökigt.

Men om någon har tips så tar jag också tacksamt emot. Perfekt att åka med barnen på något sådant.

Med det sagt så finns det väl välpreparerade ”stigar” på Södra Berget i Sundsvall. Det är ju en bit med bil men ändå.. Har inte själv testat ännu.

MTB runt Härnösand
Slät, torr skogsstig tror jag är svårt att hitta i Härnösands-trakten. Kanske enklare med grusväg? Det lilla MTB och stigspringande jag har gjort där har varit rätt stökigt.

Men om någon har tips så tar jag också tacksamt emot. Perfekt att åka med barnen på något sådant.

Med det sagt så finns det väl välpreparerade ”stigar” på Södra Berget i Sundsvall. Det är ju en bit med bil men ändå.. Har inte själv testat ännu.

Jag var faktiskt upp på Vårdkasberget i helgen och blev glatt överraskad.
Dom har fina stigar där i varierande längd.
Den kortaste var 2,2 km.
Lite rötter, stenar och gropar, men annars var det bra underlag.
Jag fick blodad tand, så nu letar jag fulldämpad MTB. 😊

Tillbaka
Topp