MTB Skydd, låg budget

DarkMatter

Aktiv medlem
MTB Skydd, låg budget
Efter att ha slagit i knät i styre och annat ett par gånger samt gjort några tveksamma avhopp i halvbranta partier i skogen ska jag försöka ta mitt förnuft till fånga och skaffa nån form av skydd.

Eftersom skogscykling, och framför allt knepig sådan, inte är min huvudgren så vill jag hålla budgeten låg.

Var ska man titta efter lämpliga delar, knä, armbåge och rygg, eventuellt med axlar också, som är låg-budget men inte är skräp?

Tacksam för tips!

MTB Skydd, låg budget
Efter att ha slagit i knät i styre och annat ett par gånger samt gjort några tveksamma avhopp i halvbranta partier i skogen ska jag försöka ta mitt förnuft till fånga och skaffa nån form av skydd.

Eftersom skogscykling, och framför allt knepig sådan, inte är min huvudgren så vill jag hålla budgeten låg.

Var ska man titta efter lämpliga delar, knä, armbåge och rygg, eventuellt med axlar också, som är låg-budget men inte är skräp?

Tacksam för tips!
Låt mig säga så här...

Skydd är billiga, Sjukskrivningar är dyra.

Börja med vettiga knäskydd som är trampvänliga.

Använder själv Leatt AirFlex Hybrid och är väldigt nöjd.
1712304553263.png

(om man nu ska ha det) så är FOX Enduro Pro Armbågsskydd bra!

Ryggskydd så skulle jag gå på camelbak k.u.d.u ryggsäck. Du kan ta bort ryggsäck delen och bara få två mesh fickor där bak. Är även ett Klass 2 skydd (högre säkerhet än klass 1).

Shoppar du runt så går allt ovanför på ca 2000-2500kr.

EDIT:

Ska du prioritera så:
1. Knäskydd
2. Ryggskydd
3. FF Hjälm
4. Armbågskydd
5. "Crash pants"

Förutsätter du redan har vettiga skor

MTB Skydd, låg budget
Valfritt mjukt knäskydd av Fox, O´neal, POC, Endura, ixs, 100%, race face osv.

Armbåge och axelskydd tycker jag inte gör någon större nytta utanför asfalten, nyckelbenet t ex går ändå.

Ryggskydd om man vill ha det från någon av de ovannämnda. Kanske gör lite nytta om man prickar en sten precis mot en kota.

MTB Skydd, låg budget
Valfritt mjukt knäskydd av Fox, O´neal, POC, Endura, ixs, 100%, race face osv.

Armbåge och axelskydd tycker jag inte gör någon större nytta utanför asfalten, nyckelbenet t ex går ändå.

Ryggskydd om man vill ha det från någon av de ovannämnda. Kanske gör lite nytta om man prickar en sten precis mot en kota.
Knäskydd och handskar.

Ryggskyddet har jag vart väldigt glad åt 1-2 ggr när jag landat på rygg men det är lätt räknat jämfört med gångerna man landar på knän och händer.

Armbågarna har jag nog slagit i ungefär lika många gånger som ryggen. Inte hittat några bekväma heller så det får vara.

Men, slå knät i styret slutade jag helt göra när jag slutade ha en för kort cykel.

MTB Skydd, låg budget
Knäskydd är prio 1 hör jag. Då får det bli så.
Handskar tänkte jag inte på men det låter rimligt. Antar det avses handskar med skydd då och inte vanliga cykelhandskar.
Rygg, kanske då.
Armbåge, skippa.

Kanske FF hjälm.

Förutsätter du redan har vettiga skor
Nja. Kör med vanliga skor. Har funkat hittills.

Men, slå knät i styret slutade jag helt göra när jag slutade ha en för kort cykel.
Det händer mest när jag lämnar cykeln, frivilligt eller ofrivilligt, under färd.

MTB Skydd, låg budget
Handskar tänkte jag inte på men det låter rimligt. Antar det avses handskar med skydd då och inte vanliga cykelhandskar.
Rygg, kanske då.
Armbåge, skippa.

Kanske FF hjälm.

Det händer mest när jag lämnar cykeln, frivilligt eller ofrivilligt, under färd.
Menar bara handskar med hel handflata som skydd mot rivsår. Övriga skydd i handskar känns rätt verkningslöst spontant.

MTB Skydd, låg budget
Rygg, kanske då.
Armbåge, skippa.

Kanske FF hjälm.

Finns delbara FF hjälmar. Bell har flera modeller med varierande grad av skydd.

Edit: har på mig en Bell Super DH på profilbild som är deras fetaste delbara modell.

MTB Skydd, låg budget
Det mesta funkar tills det inte gör det längre.

Jag är själv nybörjare men skor med bra grepp ligger hos mig rätt högt upp på prion, tillsammans med bra pedaler. Det är trist att halka av pedalerna vid fel tillfälle :)
Finns ganska många fina och/eller billiga skor att fynda här på happy, oavsett flats eller SPD.

Senast ändrad:
MTB Skydd, låg budget
Som implor skrev.
Jag kör nästan alltid med ryggskydd förutom "de vanliga" skydd för händer, knän o huvud.
För är det nåt som inte läker så är det trasiga nerver i ryggen.
Snåla inte på skydd.
Jag tycker POC vpd-ryggskyddet är det luftigaste jag testat, brukar ha en mesh tröja under och jersey ovanför.

MTB Skydd, låg budget
Går den att få tag på? Alla träffar jag får när jag söker är slutsåld, har utgått eller så finns sidan inte ens kvar.
Kan vara att den utgått tyvärr. Finns många liknande produkter om man letar runt.

Vill man bara ha skydd så är poc vpd skyddet som föreslogs också bra. Annars är Leatt poppis. Finns mindre bulkiga modeller så kolla hemsidan.

Bästa skydden är dom du faktiskt använder så köp inget som är överdrivet overkill.

MTB Skydd, låg budget
Om det är för mer stökig stigcykling än full enduro så lätta smidiga knäskydd som tex IXS Flow evo + att föredra. För stora, varma och klumpiga skydd kommer inte användas. Rygga är en bra idé, finns ju andra med inbyggt ryggskydd tex Evoc.

MTB Skydd, låg budget

Tacksam för tips!
Du kan få ett par knäskydd av mig, jag har för mig att jag har 2 olika modeller över.
De finns i Stockholm, centralt eller på södra sidan.
Skicka PM om det är intresse.

MTB Skydd, låg budget
Såg tips om "Dainese Flexagon" ryggskyddsväst i nån annan tråd.
Hittar "Dainese Snow Skyddsväst Flexagon Waistcoat 2".
Kan det tänkas vara samma månntro? Eller finns det en icke-Snow också?
Jag skulle hålla mig till mera kända stora märken. Leatt, fox, IXS, POC osv.

POC och fox brukar finnas i cykelbutiker. Leatt brukar man kunna hitta i MC/Cross butiker.

Bäst att testa ut ryggskydd. Största problemet är de blir för varma om du ska trampa runt. Bästa skyddet är de du vill ha på dig.

MTB Skydd, låg budget
Jag skulle hålla mig till mera kända stora märken. Leatt, fox, IXS, POC osv.

POC och fox brukar finnas i cykelbutiker. Leatt brukar man kunna hitta i MC/Cross butiker.

Bäst att testa ut ryggskydd. Största problemet är de blir för varma om du ska trampa runt. Bästa skyddet är de du vill ha på dig.
Dainese är väl skitstora.
Håller med om värme, det är därför jag kör med Poc-ryggskyddet, utan bröstplattan, det är luftigare än alla andra jag sett, och mycket luftigare än ryggsäck med skydd i.
Men kombinationen mer täckande hjälm, rygg och knäskydd samt den högre energin vid låg fart och vindskyddad skog gör att det är för varmt för mig att cykla skog under varma sommardagar, då är det bara lvg som funkar för mig.

MTB Skydd, låg budget
Jag har en Dainese skyddsjacka/väst, som jag är väldigt nöjd med. Är ju extremt stora på MC marknaden så knappast något märke att undvika om man oroar sig för kvalitet. Storlekarna är lite sydeuropeiska, passar kanske inte långa nordbor dock.

Tillbaka
Topp