Mtb Slang bredd = ren marknadsföring?

Alex L

Medlem
Såg en gång i järvsö cykelverkstad att man pumpat en vanlig slang till en ofantlig storlek och kom o tänka på hur mycket sanning ligger i MTB Slang storlekarna vad gäller bredd. Ofta ser jag att det passar för 1.7-2.1 eller 2.2-2.5 eller 2.5-3 tum bredd däck där de sista är dubbel så dyra. Har någon provat och haft erfarenhet av att använda slang med "fel" bred?

Det går fint att stretcha dem men riktigt lätta slangar är tunna och blir känsligare när de stretchas samt att det kan vara pilligt att få på en för liten slang.

Det blir lättare genomslagspunka med en "för liten" slang som pumpats upp till större storlek eftersom den blir både tunnare och hårdare sträckt. En för stor slang kan istället korva sig och orsaka andra bekymmer. Men det funkar.

Jo, och en (för) stor slang kan väl lägga sej mellan däcket och fälgen och skapa problem.^
I praktiken funkar det absolut bara det är någorlunda rätt storlek.

Jo, som exempel hade jag två nya slangar av Surly. På den ena lådan var »26" × 3.0" - 3.8"«, på den andra var dock »26" × 4.0" - 4.8"«. Därinne låg två absolut identiska slangar.

Det är också sant att "bredare" slangar kostar mer. Av detta skäll använder jag slangar märkta som »27.5" × 2.0" - 2.5"« med däck som har 3" bredd utan problem. En dag upptäckte jag att man sålde mig ett hjul med 26"× 3.8" däcket och 27,5" × 3" slangen! Det funkade dock utan anmärkningar alls.

Däremot att ha en bredare slang och ett smalare däck är ett huvudvärk. Jag slösade bort två timmar och förstörde två nya slangar som var märkta 622×32 när jag försökte tvinga dem sitta in i däck som var 622×25. Aldrig någonsin igen ska jag göra det.

Kör alltid slang som är 26" 1.75-2.1 på min mtb med däck som är 27,5x2.25. Har dock haft problem med att slang som är märkt 18-25mm har spruckit när jag haft dem i mina cx-däck som är 33mm.

Tillbaka
Topp