MTB / stigcykla i nordöstra Skåne

c-oma

Medlem
Tjena!

Sugen på att testa lite nya ställen/utmaningar. Tipsa gärna om riktigt kul MTB-cykling inom 10 mils radie om Kristianstad. Lägg gärna upp bilder på era favoritspår eller kartbilder på bra platser.

Cyklar själv mestadels på & omkring Balsberget norr om Kristianstad.

Edit: Ändrad rubrik...

Senast ändrad:
Stämmer - mina hemtrakter, med smått magisk skogscykling. Kör Skåneleden längs Söderåsen, gärna i väst-östlig riktning så har du massor av ren cykelglädje. Min finaste bit är från Krika eller Klöva Haller till Odensjön (ovanför Röstånga/Ljungbyhed) där man kan rulla ner till Lotta på Åsen och hamna på positivt kalorinetto trots tre-fyra timmar i sadeln...

Ryssberget och Västanåberget vid Näsum hade fina stigar för några år sedan. Åtminstonne Skåneleden bör finnas kvar.
Sanddynerna söder om Åhus ger också lite speciell cykling.

Jag vill minnas att det finns/fanns en permanent bana nånstans uppe på Söderåsen, kanske Åstorps CK som hållit i den...?

Det finns sjukt mycket bra stigar runt Bockeboda, Baslinjen, Uddarp och Ovesholms slott. Även i tallskogen längsmed Hanöbukten mellan Åhus och Juleboda finns det grymt mycket singeltracks. Från Juleboda är det nära till Brösarp där det finns mycket stigar mellan Piraten, Drakamöllan, Kumlan, Glimmeboda, Vantalängan, Hallamöllan. Du kan även ta dig ut mot Haväng på stigar. Uppe på Linderödsåsen mellan Degeberga och Tollarp ligger 3 favoriter, Stackedala, Östra Sönnarslöv, och Borrestad. Där kan man jaga höjdmeter tills man dör. Gemensamt för alla områdena är att det inte är helt lätt att hitta, man får ta sig tid att lära områdena. Lättast att hitta är nog Stackedala och Bockeboda för att där finns det markerade motionsspår att följa.

Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill minnas att det finns/fanns en permanent
> bana nånstans uppe på Söderåsen, kanske
> Åstorps CK som hållit i den...?

Ja, klåveröds mtb bana, finns nog tom på strava. Tyvärr är den ganska kort om jag inte minns fel, runt 5km

Ojdå, här har det hänt grejer! Riktigt skoj & tack för många tips! Bara mata på!

Någon som har bilder från tex Endomondo på spår vid de föreslagna ställena så man får en hum om vart/hur stigarna går?

Det är sagt av kommunen, (Kristianstad) ska göra ett elljusspår på gamla sopptippen, (Härlövsbackar) ena sidan av elljusstolparna ska vara för löpare, andra för mtb. Plus att det ska bli fler singletracks "runt om" backarna. Ska va klart ngn gång under 2014.

Tvärs över Balsberget...

Bilagor

• Skärmavbild 2012-10-19 kl. 22.58.29.png
    Skärmavbild 2012-10-19 kl. 22.58.29.png
    120.8 KB · Besök: 46
Gött jag är också på!

Det hade varit skoj att dra ihop några olika happyrides runtom vårt avlånga land. Jag hade gärna testat någotting annat än Genarp :)

oki
jag lägger upp en tråd
Nått daturm så är bättre än nått annat? Nästa helgdag som jag kan är söndag den 25 nov

Mycketvillhamer skrev:
> Kan också tänka mig att hänga med om jag är
> ledig.

Anmäl gärna ditt intresse i [Happy Ride] Hässleholm med omnejd. Tänkte börja lite smått med sista söndagen i månden till och börja med. Om det finns nått intresse förståss.

Trevligt! Vi är ett gäng som är på! Testade Skåneleden från Lerjevallen idag. Mycket teknisk cykling på många ställen & sjukt surt i markerna. Helt slut efter den knappa 2 mil korta turen.

c-oma skrev:
> Trevligt! Vi är ett gäng som är på! Testade
> Skåneleden från Lerjevallen idag. Mycket teknisk
> cykling på många ställen & sjukt surt i
> markerna. Helt slut efter den knappa 2 mil korta
> turen.

Låter härligt :D Ska komma ihåg det tipset. Har själv funderat på att ta skåneleden bit för bit när jag har möjlighet. Är det några delar som inte går att cykla? Någon som vet?

Hmm... Abstinens.se... Måste cykla. Funderar på att ta bilen till Ekesta & upp på kullarna för lite cykla framåt 9 tiden ikväll... Idiot säger frun... :o)

Jag ska ned till Skåne i vår och cykla och undrar om någon upplevt några attitydproblem med att cykla på Skåneleden? Jag tolkar nedanstående som att det är okej att cykla, bara det inte sker organiserat. Måste fråga när det står så här på Skåneledens hemsida: http://www.skaneleden.se/bra-att-veta/vanliga-fragor-och-svar/

Får man cykla och rida på Skåneleden?
Stigar, blöt och känslig mark skadas lätt av sprättande hästhovar och cykeldäck. På Skåneleden rekommenderar vi att du avstår från cykling och ridning. Skåneleden vill vara tydliga med att vi inte med Skåneleden som avsändare kan säga att cykling och ridning är tillåtet eftersom det inte ingår i de avtal som slutits med markägarna. Allemansrätten gäller inte kanaliserade, avtalade företeelser. Du kan inte med allemansrätten som förevändning hävda att cykling/ridning är tillåtet på Skåneleden och du kan inte i eventuell konflikt med markägare hävda att du får cykla/rida på Skåneleden med hänvisning till Region Skåne.

Som brukligt - varsamhet, hänsyn och en nästintill överdriven vänlig-/artighet mot övriga i skogen...

...så kommer allt att gå skitbra.

Körde loopen runt Skrylle i höstas (dock ej de bitar som sammanfaller med Skrylles andra motionsspår), massor av vandrare ute och faktiskt inte en enda sur kommentar.

Har också kört en bit på Skåneleden utanför Helsingborg, då var det en sur gubbe som frågade om jag var vilse, jag sa Jupp och cyklade vidare.

Jag har träffat folk på leden några ggr. De flesta är trevliga och kommer med glada tillrop men en gång träffade jag på en flock med sura tanter som inte tyckte jag skulle cykla på leden. Istället för att ta striden så jag bara ok, klev av och ledde cykeln utom synhåll och sen cyklade jag igen :D

Jodå visst blev det en tur igår. Riktigt gött var det! Hade inte klockan pinglat kl 06.00 så kunde rundan lätt blivit en timme till. Blev precis en mil på 58 minuter. Riktigt bra underlag. Dock isigt på sina ställen så dubbdäck rekommenderas klart.

Senast ändrad:
c-oma skrev:
> Jodå visst blev det en tur igår. Riktigt gött
> var det! Hade inte klockan pinglat kl 06.00 så
> kunde rundan lätt blivit en timme till. Blev
> precis en mil på 58 minuter. Riktigt bra
> underlag. Dock isigt på sina ställen så
> dubbdäck rekommenderas klart.
>

Var är detta någonstans?

Testade sista, eller första (?) biten på Skåneleden igår. 3,2 & 1 från Raslången till Sölvesborg. Riktigt trevlig & kul sträcka som i stort sett är cyklingsbar. Endast några få mycket korta sträckor vi normalt sett behövt bära hojarna. Blev lite mer nu pga vattensamlingar & utmattning. Sträckan om 39km & 666 höjdmeter består ganska mycket/stor del av stig av blandad karaktär & svårighetsgrad med lite spänger här o var samt grus/skogsväg. En del stigar var RIKTIGT jäkla roliga! Tyvärr så var grusvägarna just nu SJUUUKT jobbiga då tjälen inte släppt helt & däcken sjunker ner typ ett par centimeter i smörjan. De rulla inte ens i nerförbackarna... Jag var mycket nära väggen men lyckades hålla den undan. Brossan däremot bonka duktigt efter 2,5 mil. Trodde ett tag att det var kört att få fart på han igen men efter lite gel, nötter, bar, macka & pepp så kunde vi efter ett tag fortsätta i lugnt tempo. Kommer absolut köra denna igen när det torkat till lite mer.

Sträckan får 4:a solar av 5 möjliga! :o)

Senast ändrad:
c-oma skrev:
> Testade sista, eller första (?) biten på
> Skåneleden igår. 3,2 & 1 från Raslången till
> Sölvesborg. Riktigt trevlig & kul sträcka som i
> stort sett är cyklingsbar. Endast några få
> mycket korta sträckor vi normalt sett behövt
> bära hojarna. Blev lite mer nu pga
> vattensamlingar & utmattning. Sträckan om 39km &
> 666 höjdmeter består ganska mycket/stor del av
> stig av blandad karaktär & svårighetsgrad med
> lite spänger här o var samt grus/skogsväg. En
> del stigar var RIKTIGT jäkla roliga! Tyvärr så
> var grusvägarna just nu SJUUUKT jobbiga då
> tjälen inte släppt helt & däcken sjunker ner
> typ ett par centimeter i smörjan. De rulla inte
> ens i nerförbackarna... Jag var mycket nära
> väggen men lyckades hålla den undan. Brossan
> däremot bonka duktigt efter 2,5 mil. Trodde ett
> tag att det var kört att få fart på han igen
> men efter lite gel, nötter, bar, macka & pepp så
> kunde vi efter ett tag fortsätta i lugnt tempo.
> Kommer absolut köra denna igen när det torkat
> till lite mer.
>
> Sträckan får 4:a solar av 5 möjliga! :o)
>
>

Tack för tipset. Ska kollas upp vid tillfälle :)
>

snoogans skrev:
> Det där är ju mina hemmaskogar ni varit och
> bökat i. Skicka ett PM så kan jag visa er
> godbitarna runt Jämshög någon kväll
> framöver!
>
> Se här för insperation:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1862082/18718
> 72#msg-1871872

Ser najs ut! Hojtar till när tillfälle finns för långtur.

c-oma skrev:
> Ser najs ut! Hojtar till när tillfälle finns
> för långtur.

Will do! Har ett par veckor med MX och Endurotävlingar framöver men efter det så ska jag nog kunna styra upp något.

Tillbaka
Topp