MTB suspension

• Trådstartare Trådstartare Q&D
  • Start datum Start datum

Q&D

Aktiv medlem
MTB suspension
Försöker förstå hur fjädringen på en mtb arbetar,

Hur kan "magnified axel path" bli som bilderna visar i den länkade artikeln nedan.
Sitter axeln i en enkel svingarm så kan den väl bara röra i en cirkelbåge?

http://www.bikeradar.com/gear/article/buyers-guide-to-mountain-bike-suspension-part-2-28438/

"Axle path: This is the virtual course that the rear axle, and hence wheel, moves along as the suspension is compressed (ie. when it hits an obstacle ). There are certain handling characteristics that are defined by the axle path."

MTB suspension
Q&D skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur kan "magnified axel path" bli som bilderna
> visar i den länkade artikeln nedan.
> Sitter axeln i en enkel svingarm så kan den väl
> bara röra i en cirkelbåge?
>
> http://www.bikeradar.com/gear/article/buyers-guide
> -to-mountain-bike-suspension-part-2-28438/
>

Det är ju sant för fall 1 & 2, men sedan har de förstorat "axle path" olika mycket i X- och Z-led vilket kan vara förvillande.

MTB suspension
Jag håller med att nr 4 och 6 kan ge speciell bakaxelrörelse med i de övriga exemplen får jag inte ihop det.
Kanske bara ska betrakta det som ett "fel" tills vidare...

MTB suspension
Någon som känner till några bra källor med fjädringsteori och förklaringar för mtb-cyklar?
Speciellt animeringar skulle vara roligt att titta på.

Posta gärna tips!

MTB suspension
Q&D skrev:
> Jag håller med att nr 4 och 6 kan ge speciell
> bakaxelrörelse med i de övriga exemplen får jag
> inte ihop det.
> Kanske bara ska betrakta det som ett "fel" tills
> vidare...

Nr 5 är ju bara en variant på single-pivot och rör sig också längs en cirkelrörelse.

Nr 3 däremot (FSR, 4-bar, Horst, you name it..) har ju en ledpunkt framför bakaxeln som beroende på dess position och i kombination med övriga delar gör att man kan få annan rörelse än för en single-pivot.

MTB suspension
Teoretiskt är det korrekt. Tänkte bara att då vinkeländringen ser ut att vara mindre än 10° så rör den sig nog som en singel-pivot

MTB suspension
Q&D skrev:
> Teoretiskt är det korrekt. Tänkte bara att då
> vinkeländringen ser ut att vara mindre än 10°
> så rör den sig nog som en singel-pivot

Det stämmer. I paktiken har Horst/FSR så nära cirkulär bana att skillnaden är försumbar. Det är framförallt bromsegenskaperna som skiljer, iom att bromskrafterna hamnar på en annan länk.

MTB suspension
marran skrev:
> Det stämmer. I paktiken har Horst/FSR så nära
> cirkulär bana att skillnaden är försumbar. Det
> är framförallt bromsegenskaperna som skiljer,
> iom att bromskrafterna hamnar på en annan länk.

Vad skiljer det i bromsegenskaperna?

Då borde det påverkar hur den beter sig på låga växlar också iom att kjedjestaget är ledat.

MTB suspension
Här är en kille som lagt ut en youtubeserie med animeringar på några olika typer a fullgungare. Bl.a. den fantastiska Ram Bikes URT Chassis av Richard Sheppard.

Han visar även hur han gått tillväga mha programet Algodoo. Enkelt och funktionellt.

MTB suspension
Ambitiöst projekt men om du bara vill veta allmänt eller tänkt ge dig ut på jakt efter den heliga Graalen så var förvarnad - experterna och genierna har ju tvistat om den bästa designen sen sent åttiotal utan att hitta rätt ;)

Den gamla artikelserien från Bikeradar får du ta med en nypa salt, vissa exempel är ju överdrivna så de blir vilseledande istället för förklarande.

Vill du hitta mer tekniskt korrekta beskrivningar så kanske en sök på tyska sajter är värt ett försök, ex. hos Liteville har du utförliga beskrivningar på främst Horst-länk tekniken som de valt för sina cyklar. http://www.liteville.de/s/25_2/index.php

Läs om Dave Weagle och vad han hittat på, ex DW-link, Split Pivot, eller titta på hans projekt Evil bikes med kluriga länksystem för att driva stötfjädringen. http://evil-bikes.com

Pinkbike kan ha en del intressanta artiklar i ämnet.

MTB suspension
Som sagts innan är det ju bara Santan och Ellsworthen som INTE är singlepivot map hjulrörelsen och för Ellisen skiljer rörelsen sig bara marginellt men däremot är fjädringen mer aktiv när man bromsar än vad singelpivoterna lyckas med.

/och varför skriver T det här om det redan skrivits innan? jo för att visa att en internettyckare till håller med om resonemanget såklart!

MTB suspension
Vissa av bakhjulsupphängningarna anses sämre vid inbromsning.
Vad är det som egentligen händer då vid inbromsning? Vad är det som är dåligt och hur vill man att det ska vara?

MTB suspension
Ok. Om cykeln reser sig och ställer sig på nosen är det dåligt och vissa överväger om det är bra att den sänker sig vid inbromsning. Helt neutrala bromsegenskaper finns inte för det skulle inverka för mycket på trampandet och fjädringen.

När allt kommer omkring,
Är det inte så att hur länkaget ser ut inte spelar så avgörande roll?
Och att hur dämparen/fjädern jobbar är det som i huvudsak bestämmer egenskaperna som en viss upphängning har?

Någon som har testat och experimenterat lite med sånt här?

MTB suspension
Q&D skrev:
> Hur känns det när dämpningen på cykeln blir
> dålig, hur vet man att det är dags att serva
> den?

När dämparen eller gaffeln känns som en cykelpump som du täpper för hålet på och trycker till, oavsett hur du justerar returdämpningen, då har den slutat att fungera.

Det finns ju serviceintervaller på gafflar och dämpare, men har du situationen ovan så är det hög tid att fixa den.

En framgaffel servar man hemma en regning dag. Det är lätt.
Bakdämpare är svårare, i varje fall min, den måste jag skicka in.

MTB suspension
Kikon skrev:
> Q&D skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur känns det när dämpningen på cykeln blir
> > dålig, hur vet man att det är dags att serva
> > den?
>
>
> När dämparen eller gaffeln känns som en
> cykelpump som du täpper för hålet på och
> trycker till, oavsett hur du justerar
> returdämpningen, då har den slutat att fungera.

Det låter dyrt att vänta så länge. För att inte tala om att prestandan blir lidande långt innan dess.

> Det finns ju serviceintervaller på gafflar och
> dämpare, men har du situationen ovan så är det
> hög tid att fixa den.

Även om man inte följer instruktionerna slaviskt så kan det vara vettigt att använda dem som en fingervisning om vad som behövs för att upprätthålla prestandan.

MTB suspension
Det är ju bra att veta att gaffeln kan ta skada av att inte servas och inte bara att det funkar sämre.

Gäller det samma för stålfjäderdämpare som med luftfjädrar eller tål de förstnämnda mer serviceförsummelse?

MTB suspension
Ingen skillnad skulle jag säga. En luftfjäder talar om för dig tidigare att den är trasig eftersom den börjar läcka.

På gafflar brukar det första som händer vara att innerbenens anodisering nöts bort. Det har inget med fjädertypen att göra. Ytterbensservice ofta är det som gäller där. Detsamma för luftburken på bakdämpare.

Inuti blir dämparoljan sämre men det ska mycket till innan den blir så dålig att innanmätet skadas av för lite smörjning.

MTB suspension
Inget sätt att komma undan den trista servicen då. Hade inte haft emot en både tyngre och dyrare dämpare mot att jag slapp serva den.

MTB suspension
Jodå. Köp en gammal Marzocchi med stålfjäder och öppet oljebad, då är det massor av olja i den iställer för de få dropparna som är i en modern gaffel. Typ en Z1 från mitten på 00-talet. För vanlig stigåka räcker det nog med service var tredje till vart femte år eller så.

Nackdelen är att den är tung, omodern och finns inte i trendiga hjulstorlekar.

MTB suspension
Q&D skrev:
> Inget sätt att komma undan den trista servicen
> då. Hade inte haft emot en både tyngre och
> dyrare dämpare mot att jag slapp serva den.

Du menar att man skulle slippa göra det så ofta? Allting kräver ju underhåll. En liten gaffelservice tar inte mycket längre tid att göra än det tar att rengöra kedjan noga och smörja den, och rengöra och, justera växlarna om det behövs. Det gör man ju hela tiden.
Ofta har man dessutom ganska dyra komponenter på sin hoj, som är värda underhåll. Det är faktiskt, tycker jag, kul att lära sig att göra allt själv. Man får en bra inblick i hur allt fungerar, dessutom är ju allt i tiptop skick hela tiden så fungerar allt som det ska. Det man kan göra utan dyra specialverktyg alltså.

Är man några kompisar med samma behov av verktygen, ja då köper man det ihop. Mekkvällar?

MTB suspension
Kikon skrev:

> Allting kräver ju underhåll. En liten
> gaffelservice tar inte mycket längre tid att
> göra än det tar att rengöra kedjan noga och
> smörja den, och rengöra och, justera växlarna
> om det behövs. Det gör man ju hela tiden.

Jag tror att min drivlina har fått max två timmars uppmärksamhet totalt i år :)

MTB suspension
Q&D skrev:
> Var 5e år är helt i min smak, det ska vara lite
> ryskt stuk på det hela :)
>
> Vad är stalltipset för motsvarande bakdämpare?

En sån här:
http://www.ebay.com/ulk/itm/231773540081

image.png

MTB suspension
Rattnalle skrev:
> Kikon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Allting kräver ju underhåll. En liten
> > gaffelservice tar inte mycket längre tid att
> > göra än det tar att rengöra kedjan noga och
> > smörja den, och rengöra och, justera
> växlarna
> > om det behövs. Det gör man ju hela tiden.
>
> Jag tror att min drivlina har fått max två
> timmars uppmärksamhet totalt i år :)

Och min hade kanske klarat sig med det med. Men det är kul att sitta o mecka. :) Men 2 timmar är typ 4 underbensservicar ju. :D

MTB suspension
Egentligen vilken coilbakdämpare som helst funkar att köra tills den blir hoppstylta utan att gå sönder (i alla fall för det mesta). Däremot är service ofta invecklat när det väl ska till. RS Vivid är mest lättservad av de jag känner till, men det krävs ändå några hundralappar i specialverktyg.

MTB suspension
Jag tror att det är svårare att hitta en bakdämparen som klarar sig helt utan underhåll i 5 år. Bakdämparen har mycket mindre olja än gafflar och jobbar lika mycket!
Välj en som det är lätt att göra service på istället, typ rs monarch. Det finns säkert andra modell och märken.

MTB suspension
Låter som att det kortsiktigt blir lättast att lägga till en lämplig bryggd i servicenritualen av dämparna för att säkert få det gjort.

Men jag ska definitivt spana coildämparna närmare. Tack för tips!

MTB suspension
Det beror lite på hur man cyklar, men jag tror inte att jag skulle klara mig speciellt bra på en kortslagig cykel med fjäderdämpare. Fjädern är linjär och om man ska ha schysst sag och känslighet misstänker jag att man får bottningsfest på köpet.

Vad är det för typ av cykel du är ute efter?

Jag har en DH (YT Tues) med fjäderdämpare som funkar mycket bra. Då är iofs länkaget väldigt progressivt och den har mängder med slag.

MTB suspension
jofahjalm skrev:
> Det beror lite på hur man cyklar, men jag tror
> inte att jag skulle klara mig speciellt bra på en
> kortslagig cykel med fjäderdämpare. Fjädern är
> linjär och om man ska ha schysst sag och
> känslighet misstänker jag att man får
> bottningsfest på köpet.
>
> Vad är det för typ av cykel du är ute efter?
>
> Jag har en DH (YT Tues) med fjäderdämpare som
> funkar mycket bra. Då är iofs länkaget väldigt
> progressivt och den har mängder med slag.

Nja, jag undrar hur bra det verkligen stämmer. Luften i piggybacken ger en hel del progressivitet, eftersom den faktiskt är en liten luftfjäder. Samtidigt är dagens luftdämpare med stor luftburk ganska linjära, jag tror det kan finnas ett rätt stort överlapp mellan luft och coil faktiskt.

Adderar man sen att man ofta kan plocka ut mer och bättre dämpning ur en coil bara för att det generellt finns mer utrymme att jobba på blir det ännu mer oklart.

Det blir fler och fler som kör coil på stighojar också, se bara på Specialized me Öhlins, och det är på Enduron som knappast är känd som den mest progressiva ramen på marknaden.

MTB suspension
Det är ju intressant att du säger det. Jag har faktiskt inte så mycket erfarenhet, jag har bara märkt att volymspacers generellt är världens grej för mig. Du råkar inte ha någon mätdata på en fjänderdämpare med trycksatt piggyback? Jag trodde effekt av det skulle vara rätt marginell?

Fast å andra sidan är jag skeptisk till det mesta nu. På min Spitfire hade jag stora problem med att botta dämparen trots att jag slängde i en stor volymspacer i luftburken. På min Rune som har samma typ av länkage med 20 mm mer slag har jag inte alls samma problem, trots att jag inte har stoppa i något i luftburken. Där hade jag förväntat mig att huck till platt skulle vara hyffsat samma lika.

MTB suspension
Men i en kortslagig cykel är man väl lite skyddad till viss del av progressiviteten i luftfjädern? Bottnar väl inte lika lätt som motsvarande med inte helt avstämd fjäder? En progressiv luftassisterad dämpare med ett progressivt länkage kanske motverkar varandra? Finns det?

MTB suspension
Ok, risken för att bottna är en annan aspekt jag inte tänkt på.

I grunden vill jag med den här tråden lära mig mer om dämpning och fjädring rent allmänt.
Sen att att det ledde till att jag impulsköpte en enduro med 170mm slagit är en (o)lycklig spinoff. Jag kommer hursom definitivt öka min förståelse för hur fjädrande cyklar beter sig.

Kvarstår att jag inte är så flitig på service och därför flackar efter enklare alternativ. Men med lämplig morot så ska jag nog kunna undvika köra ras på luftddämparna som sitter på nu!

MTB suspension
Vissa bakdämpare har ju till och med justerbar end-point progression med trycket i piggybacken angivet som en av dämparens justeringsmöljigheter.

Jag spanade lite på coil till nya cykeln av nyfikenhet men jag såg ingen uppenbar fördel som skulle väga upp de extra hektona. Coildämpare avsedda för stigcyklar verkar det dessutom mer ont om än dito för DH.

MTB suspension
Q&D skrev:
> Ok, risken för att bottna är en annan aspekt jag
> inte tänkt på.
>
> I grunden vill jag med den här tråden lära mig
> mer om dämpning och fjädring rent allmänt.
> Sen att att det ledde till att jag impulsköpte en
> enduro med 170mm slagit är en (o)lycklig spinoff.
> Jag kommer hursom definitivt öka min förståelse
> för hur fjädrande cyklar beter sig.
>
> Kvarstår att jag inte är så flitig på service
> och därför flackar efter enklare alternativ. Men
> med lämplig morot så ska jag nog kunna undvika
> köra ras på luftddämparna som sitter på nu!

Har du inte åkt fullgung förut kommer du nog inte slå igenom med 170 mm om du inte är en extremcyklist av natur. Jag har 100/90 och det slår inte igenom. Iofs så blir inte mina hopp i skogen högre än kanske 20cm. (5) Jag har höjdskräck på cykel.

Kolla vad en viss del som intresserar dig på din cykel heter, och leta på youtube efter diy/serviceklipp. Du kommer kanske bli förvånad över hur enkelt det är. Vissa grejer alltså.

MTB suspension
Kikon skrev:

> Har du inte åkt fullgung förut kommer du nog
> inte slå igenom med 170 mm om du inte är en
> extremcyklist av natur. Jag har 100/90 och det
> slår inte igenom. Iofs så blir inte mina hopp i
> skogen högre än kanske 20cm. (5) Jag har
> höjdskräck på cykel.
>
> Kolla vad en viss del som intresserar dig på din
> cykel heter, och leta på youtube efter
> diy/serviceklipp. Du kommer kanske bli förvånad
> över hur enkelt det är. Vissa grejer alltså.

Jag försöker hålla tillbaka. Bli en bättre människa och så. Det känns däremot som du fiskar här...
ITS_A_TRAP.jpg

Tillbaka
Topp