MTB tandem

Micke333

Ny medlem
MTB tandem
Tänkte bara dela med mig av mitt bygge som gick cykelvasan för ett par år sedan (är lite sugen på att ta den i år igen).

Letade i gömmorna och bekantskapskretsen ledde till att jag fick i hop ett par gamla cyklar att sätta kapen i.

Lite sågande och funderande.
2011-10-0218.14.41.jpg

Efter ytligare lite kapande och svetsande
2011-10-1618.00.01.jpg

Lite färg
2011-11-0120.48.16.jpg

En MTB tandem
2011-11-0321.18.37.jpg

Sen blev det en annan gaffel och andra hjul till Vasan, men den höll utan några större trassel till Mora ;-)

MTB tandem
snyggt bygge hur har du löst drivningen? växlar du bara med stora o mellanklingan på bakre vevparti o har ständig drift mellan vevpartierna på minsta?

MTB tandem
Kul bygge. Det kan bli lite problem med att få dämparna att gå bra med den extra vikten bara. Men du fixar säkert lite tyngre fjädrar till de där.

MTB tandem
Tackar.

Jepp driften på två klingor på bakreveven, konstant drift på de minsta mellan vevarna.

Fick skaffa en annan gaffel som man kunde få i lite mer tryck i och sen en ny kraftigare fjäder i bak så funkade det bra att frakta 170kg på ;-)

Det blev två avgifter för att få ställa upp på tandem.

MTB tandem
Tackar för alla glada tillrop/kommentarer.

Dåligt med "in action" bilder har någon från första provkörning på gatan hemma.

Hjulen höll bättre än väntat, trodde vi skulle få problem med dem, men det visade sig att billiga skräphjul har ganska mycket material i sig (tunga men hållbara;-)
2011-11-1209.55.12.jpg

2011-11-1209.56.10.jpg

Tillbaka
Topp