MTB till 145cm 9årig tös

frehol

Ny medlem
MTB till 145cm 9årig tös
Hej
Jag har läst alla trådar om barncyklar men ändå inte blivit klok på vilken cykel jag ska köpa till tjejen nu när hon börjar växa ur sin Scott voltage.
Vad har era cyklande barn för hojar och hur nöjda är ni med hojarna?

MTB till 145cm 9årig tös
Grabben, 10 fyllda i januari, cyklar runt på en Scott Spark Jr 24".
Trevlig och driftsäker men kanske lite tung. Den är jobbig ute i stökig terräng. Skolan tor funkar jättebra.
Den lider av rost-på-billiga-bromsar-sjukan vilket känns lite tråkigt för en så pass dyr cykel. Men ram och växlar och dämpare känns fortfarande fräscha trots snart ett år utomhus.

Han föredrar en 1700 kronors BMX så du kanske ska höra med tjejen vad hon tycker känns bra, så det inte är pappa som bestämmer vad hon ska cykla omkring på.

MTB till 145cm 9årig tös
Min 10 årige son (150cm) cyklar på en gammal trek 6500 ramstorlek 15,5. Köpte en liten ram till honom o slängde på vad som fanns hemma - luftfjädrad gaffel, kortare styrstam, shimanos billiga skivbromsar mm. Blev riktigt bra. Är kanske fortfarande liiiite stort för honom just nu, men förhoppningsvis kan han ha den i många år!
26 tum för honom är som 29 för mig!

MTB till 145cm 9årig tös
Frehol, exakt samma problem/möjlighet som jag har. Min grabb är också 145cm (fast 10 år) och skall byta ut sin Voltage.

Har beställt en TREK med ramstorlek 13,5" då den ser ut att passa just nu.

Dilemmat är att man inte vill köpa för stor cykel då det inte blir kul i skogen då (på gatan fungerar det kanske) samtidigt som man inte vill att han skall växa ur den för fort.

Ahlbin, är inte 15,5" för stort i skogen även om man är 150 cm?

MTB till 145cm 9årig tös
RemA: jo, lite stort är det, tyvärr! Men jag kör mest xc stigar i skogen med honom nu, så han får växa in i cykeln o känna att han har kontroll. Han flyger fram över rotstök nu, jämfört med tidigare. Fördelen med denna ckeln är att den väger betydligt. Mindre än hans tidigare 24" barnstål cykel.
Det är svårt att hitta en cykel som passar nu OCH ett par år framåt!

MTB till 145cm 9årig tös
Min 9-åring kör på en Specialized HotRock XC med 13" ram och 24" hjul. Funkar bra nu och kommer att passa honom några säsonger. Observera att modellen finns både som XC, med fin sittställning för stickling, samt utan XC i namnet. Den senare passar bäst till/från skolan på väg då sittställningen blir ganska så upprätt. Finns på Evans, UK för vettiga pengar och väger inte mkt.
// Oskar

MTB till 145cm 9årig tös
Specialized Myka såg fin ut. Får botanisera i skillnaderna på sport och den vanliga. Ta med tjejen och provcykla en sväng snart och hoppas att hon glömmer cykeln fram till födelsedagen.
Tack för tipsen.

Tillbaka
Topp