MTB Turin/Norra Italien

Schillacci

Ny medlem
MTB Turin/Norra Italien
Hej!
Jag ska iväg på en multisportsresa med UCPA i sommar, innan hemresa kommer jag att ha 2 oplanerade dagar i närheten av Turin! Jag är därför ute efter tips på bra MTB leder i närheten, gärna där det också finns möjlighet att hyra cykel.

Det behöver inte vara alldeles precis i Turins närhet, någon timmas resa bort funkar. Såg att Trento verkar vara lite av ett MTB mecka, men T ligger nog i min yttersta radie för hur långt jag är beredd att tåg:a.

MTB Turin/Norra Italien
Även med snabbtåg är det en skaplig resa Torino-Trento tidsmässigt. Har ingen koll på MTB i Italien, men jag skulle nog för två dagar försöka hitta något som ligger närmare - det är ju cykla du vill, inte sitta på tåget.

MTB Turin/Norra Italien
Menar du XC-MTB eller mer all mountain/stora berg/utförscykling?

Jag har cyklat en hel del däromkring och har tips både i La Thuile, Aosta/Pila och Sauze d'Oulx lite beroende på vad du är ute efter. Fin region för cykling!

MTB Turin/Norra Italien
Är inte en särskilt rutinerad MTB åkare så det behöver inte vara extremt komplicerade rundor, är mest ute efter någon lätt omväxlande trail upp o ner i fina omgivningar.

Trevligt, tar emot alla tips jag kan få!!

MTB Turin/Norra Italien
Det finns ju en del skidorter i närheten av Turin. Tex Sestriere, Gressoney, Champoluc, Cervinia.
Jag har själv hyrt MTB i Cervinia och cyklat runt i skidbackarna där. Inte jättemysig miljö. Fast det går att kombinera med sommarskidåkning om man gillar det.
I ditt läge hade jag letat efter information om MTB i Sestriere-trakten.

MTB Turin/Norra Italien
Schillacci skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte en särskilt rutinerad MTB åkare så det
> behöver inte vara extremt komplicerade rundor,
> är mest ute efter någon lätt omväxlande trail
> upp o ner i fina omgivningar.
>
> Trevligt, tar emot alla tips jag kan få!!

Aosta-dalen är full med trevliga rutter och lokala gondolen går direct från torget I Aosta (en dryg timme från Turin) upp till Pila. Ta två liftar till så kan du cykla Desarpa bike trail ner. Riktigt fin kamcykling som övergår i single track längre ner. Riktigt fin, den kan jag rekommendera!

pila_01.jpg

Väl nere vid basen för bikeparken igen utgår ett antal XC-rundor som finns fint utmärkta på gratiskarta. Många är en mix av gamla vandringsleder genom odlingarna.

Ytterligare 45 min bort ligger La Thile som har en del längre rundor bade utför och uppför, vill man svettas tar man den som heter e-bike, den har mycket uppför och riktigt fin utförs. Var en delsträcka I Enduro world series förra sommaren!

1-2h åt andra hållet ligger sauze d'oulx som har massor med grööön, rotig single track. Dit tanker jag åka tillbaka, riktigt rolig bike park (och kringliggande stigar) även på stigcykel. Alpi bike resort heter den om du ska googla.
http://www.sauzefreeride.net/

MTB Turin/Norra Italien
Schillacci skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt intressant Westman, vet du något om
> möjligheterna att hyra cykel för de olika
> alternativen?

Jag har inte kollat det supernoga, men har sett hyrcyklar i Pila (mer åt DH-hållet för bikeparken), har för mig jag sett XC-hojar nere i Aosta också.

I La Thuile fanns det alla möjliga sorter och årsmodeller.

I Sauze såg jag också flertalet hyrbutiker med både XC, AM och DH-cyklar.

I pitoresk-grad skulle jag ranka Aosta högst då det är en mysig gammal stad med en antik stadskärna och riktigt trevlig gamla stan-känsla med stenhus och Gelaterior. Gott om traditionellt jordbruk på sluttningarna man cyklar på. Dessutom väldigt billigt jämfört med mycket annat som är mer turistigt. Sen kommer Sauze som också är en mysig by men med lite mer resort-feeling över halva orten. Sista La Thuile som förvisso är en gammal gruvby men till 90% består av byggnader från 70-talet och framåt i resortstil.

Sestriere kollade vi men verkade klart underutvecklat jämfört med ovan tre så vi skippade det.

Senast ändrad:
MTB Turin/Norra Italien
Intressant tråd.

Siktar med bilen mot Garda om ett par veckor, men tänker ev göra en 1-2 dagars paus norr om Garda och har kikat på Trento på kartan.

Någon som vet hur Trento är vad gäller cykling och även som ort generellt?

Tillbaka
Topp