MTB: Vad har ni för långbyxor?

Henk2055

Aktiv medlem
Hej!

Hur klär ni er på benen nu här hösten och vintern kommer? Vid vilken temperatur byter ni till långa / varmare byxor och vilka byxor kör ni med? Hur gör man med knäskydd? Funkar t.ex. Revolution Race Nordwand bra eller är det bättre med några dedikerade MTB brallor?

stretchjeans från Lager 157 för 200kr! Får plats med mina Fox DH knäskydd under utan problem:) Fast ibland kör jag med Fox defend kevlarbyxor

Långa bibs med shorts utanpå. Jag har inga knäskydd, men det borde väl funka utanpå bibsen.

Jag kör barbent så mycket det går. Allt över 4-5 plusgrader kör jag i shorts. Det har hänt att jag kört långa ullstrumpor, typ alpinstrumpor istället för långa bibs.

Jag har Specializeds Demo Pro-byxor, de är inte vattentäta men riktigt sköna när det börjar bli lite kallare. Skulle vilja komplettera med Fox-brallor som är vattentäta nu under hösten.

Hej!

Hur klär ni er på benen nu här hösten och vintern kommer? Vid vilken temperatur byter ni till långa / varmare byxor och vilka byxor kör ni med? Hur gör man med knäskydd? Funkar t.ex. Revolution Race Nordwand bra eller är det bättre med några dedikerade MTB brallor?

Northwand är bara _vattenavisande_
Har ett par andra från RR, (GPX, Hyper eller nått)
Dom är vattenavisande, i ca 3 sekunder. Sen suger dom upp allt vatten, och när de är mättade rinner allt vatten ner i skorna.

Dom fixar stänk och annat, men en inget rejält regn, eller en stor pöl.

Norrøna Fjørå flex 1. Jävla massa dragkedjor men grymt sköna och vattenavisande. Enda nackdelen är att du måste odla helskägg så har man tunn skäggbotten är det helt klart bättre med andra brallor. Ett tips är att regga sig så man kommer åt outleten på Norrønas egen sida. De brukar ibland ha tokrea på grejer om man köper i ”fel” säsong.

Bibs, shorts, knäskydd och långa strumpor vid behov. Ibland med Fox byxor men det är sällan det inte blir för varmt/tätt, de används flitigt i park.

Sweet Protection Hunter light är första långa byxorna jag klpt två par av, funkar med ett par POC air under. Tål lite vatten och en massa dragkedjor för att lufta. Lite billigare än Norröna brallorna och lite mindre krav på tätt skägg kanske.

Shorts och knäskydd ner till ett par minus. Vid kallare väderlek kompletterar jag med underställ. Aldrig långbyxor.

Ben/knävärmare+bibs+shortsen. Blir det många minusgrader så cyklar jag sällan numer då det oftast blir skridskor och/eller längdskidor Istället. (Bor ngn km från konstsnöspår) Har ett par uråldriga fordrade långa bibs som jag använder till skidåkningen och använder om jag tar en cykeltur i bister vinterkyla.

Jag köpte dessa som jag tänkte testa nu till hösten: https://www.stadium.se/sport/outdoor/klader/298090101/everest.m-outdoor-pant.black

Finns även en "Performance"-version med vattentäta partier, till skillnad från den jag köpte som bara är vattenavvisande. Hur som helst så är dom jävligt sköna och stretchiga, avsmalnande nertill vilket jag föredrar.

"Vattenavvisande behandling"
Gissar på att det är samma modell som i mina Revolution Race brallor, dvs tål stänk.

Ska ju sägas att jag tycker mina RR brallor är sköna och snygga med.
Har ju dom när det inte regnar.

"Vattenavvisande behandling"
Gissar på att det är samma modell som i mina Revolution Race brallor, dvs tål stänk.

Ska ju sägas att jag tycker mina RR brallor är sköna och snygga med.
Har ju dom när det inte regnar.

Ja precis, jag har Hyper-brallorna från RR men tyvärr får jag dom inte på mig längre. Oops. ;P Så jag tänkte testa dessa från Everest, skapligt pris. Brukar inte cykla när det regnar generellt så dom kanske är bra nog för mig.

Finns det någon tillverkare som kör storlekar a la jeans, dvs både midja å benlängd? Kikade nyss på Norröna, och där är jag tydligen Small över höften, Medium över röven och för storkbenen så räcker inte ens XXL till...

Jag kör ett par gamla Fjällrävenbyxor. Perfekt luftiga o slitstarka. Vatten- & vindtäta byxor blir bara varma o svettiga. Jag tycker det är viktigare att överskottsvärme transporteras bort från kroppen o blir hellre blöt av regn än tvärt om.

Norrøna Fjørå flex 1. Jävla massa dragkedjor men grymt sköna och vattenavisande. Enda nackdelen är att du måste odla helskägg så har man tunn skäggbotten är det helt klart bättre med andra brallor. Ett tips är att regga sig så man kommer åt outleten på Norrønas egen sida. De brukar ibland ha tokrea på grejer om man köper i ”fel” säsong.
Hade också flex 1 byxan, kan vara den bästa byxan jag haft i regn&cykel segmentet. Råkade dock ut för en isfläck en senhöst så nu sitter de där dragkeddjorna permanent på ena sidan revbenen...

Senast ändrad:
Finns det någon tillverkare som kör storlekar a la jeans, dvs både midja å benlängd? Kikade nyss på Norröna, och där är jag tydligen Small över höften, Medium över röven och för storkbenen så räcker inte ens XXL till...
Lundhags har tydligen short, normal och long på vissa modeller, kanske kan man hitta något passande där.

Jättevarmt och oskönt med långbyxor. Skulle jag aldrig cykla i. 3/4 shorts och bara vader ner mot nollan. Längre och längre strumpor allteftersom. Cykelbyxor under shortsen från några minus. Byt till långbenat underställ vid -10 kanske. Eller lite tidigare om det är jobbpendling. I skogen är det ingen fartvind. Stänktåliga shorts vid skitväder.

Nike Phenom. Stoppar vind någorlunda upptill men andas och är stretchiga upptill och tightare nedtill. Funkar klockrent på sommaren, kör med långa tights under på vintern. Alternativt långa tights med shorts utanpå under vintern. Är det kallare än +3*c så cyklar jag inte.

Nike Phenom. Stoppar vind någorlunda upptill men andas och är stretchiga upptill och tightare nedtill. Funkar klockrent på sommaren, kör med långa tights under på vintern. Alternativt långa tights med shorts utanpå under vintern. Är det kallare än +3*c så cyklar jag inte.
Du cyklar alltså inte på vintern.

Tack för alla svar, nu har jag lite at fundera över. Bor även jag i GBG så vinter för mig är en tre grader varm grå/brun sörja. Kan tänka mig att +3 och fuktigt väder är minst lika kallt som -10 när det är torrt. Tror det blir två olika outfits, en för regn och gegga och en annan när det är lite torrare, blir nog enklast så!

Tack för alla svar, nu har jag lite at fundera över. Bor även jag i GBG så vinter för mig är en tre grader varm grå/brun sörja. Kan tänka mig att +3 och fuktigt väder är minst lika kallt som -10 när det är torrt. Tror det blir två olika outfits, en för regn och gegga och en annan när det är lite torrare, blir nog enklast så!
Det där med fukten är nog faktiskt sant. Har nog aldrig frusit så mycket på en tur som när det kom in dimma och var -1-0 gradigt här en kväll förra vintern. Då har jag hellre -10 och torr luft

När jag cyklar fatbike på vintern kör jag med samma brallor jag har när jag åker längdskidor. Sist köpte jag ett set från Fischer. Funkar finfint då skidbyxor är tämligen vindtäta på framsidan. Skönt om man mot all förmodan får upp nån högre fart i snön.

Endast upplägget för benen:

Nivå 1(sensommarkväll): Bibs med benvärmare.
Nivå 2: Flossade bibs med flossade benvärmare
Nivå 3: Flossade bibs med flossade benvärmare och shorts utanpå
Nivå 4: Bibs med långa flossade tights utanpå (utan pad!)
Nivå 5: Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!)
Nivå 6: Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!) med shorts utanpå
Nivå 6 (midvinter) : Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!) med shorts utanpå och knävärmare under tightsen

Endast upplägget för benen:

Nivå 1(sensommarkväll): Bibs med benvärmare.
Nivå 2: Flossade bibs med flossade benvärmare
Nivå 3: Flossade bibs med flossade benvärmare och shorts utanpå
Nivå 4: Bibs med långa flossade tights utanpå (utan pad!)
Nivå 5: Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!)
Nivå 6: Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!) med shorts utanpå
Nivå 6 (midvinter) : Bibs med långa vintertights utanpå (utan pad!) med shorts utanpå och knävärmare under tightsen
Vad betyder flossade?

Att de har blivit dragna med tandtråd!
Nä, på svenska har det inget med tandteknik att göra utan att tyget är ruggat, lite luddigt på insidan (kan ju tekniskt vara utsidan också, men i de flesta tillämpningar så sätter man det på insidan av plagget)

Många som kör mtb och ska vara sådär tuffa verkar sky det som pesten, men tajts är bra. Vanliga löpartajts funkar utmärkt, och det går bra att lägga till lager vid behov, till exempel långkallingar under. Dessutom går det strålande att lattja till den alltför seriösa tillvaron som är livet och vara lite färggladare:

1CD9424B-436F-4F6B-95F1-AFA5BFD15105.jpeg

Köpte ett par Endura Spray nu i vintras när det bara var slask hela jäkla vintern. funkade bra, var det kallt någon tur så fick det bli långkallingar under. Vid 4-5 grader och neråt tycker jag det är najs med byxor om man ska vara ute längre.

kör lidl hellånga löpartajts året runt. kortbyxor på mtb är till för personer som gillar uppriven hud, fästingar, och att blanda sitt blod med andras.

finns i varierande tjocklek, från luftig sommarvariant som funkar i 30 plus och utan membran, till tjock flossad vintermodell med regnmembran även nedom knät. vid strängare kyla addera dessa till varann. gillar man blöja har man det innerst.

typ 149 kronor paret, så man kan köpa ett gäng och slippa tomkörning av tvättmaskinen, och även att köra med smutsiga gårdagsbyxor när man är på resa. de står emot bra, och även slitaget mot sadeln.

Burner II. Tycker det blir kallt med blöta knäskydd efter ett tag när det är under 4-7. Shorts och långkalsonger gick bra när jag inte hade skydd.
Sen blir det kallt i liften på morgonen i oktober

Många som kör mtb och ska vara sådär tuffa verkar sky det som pesten, men tajts är bra. Vanliga löpartajts funkar utmärkt, och det går bra att lägga till lager vid behov, till exempel långkallingar under. Dessutom går det strålande att lattja till den alltför seriösa tillvaron som är livet och vara lite färggladare:

Visa bilaga 438848

Ihop med skydd är det dock sådär.

Tillbaka
Topp