multi release cleats

frantic

Ny medlem
multi release cleats
tjena
jag har nyss börjat cykla med spd pedaler och måste säga att jag känner mig tämligen osäker, dels är jag rätt ny inom sporten och osäkerheten som uppstår när jag närmar mig ett hinder eller teknisk sektion blir gigantisk nu när jag har spd pedaler. har än så länge bara gjort några "snälla" vurpor men en riktig elaking ligger nog inte långt bort om jag inte får in samma snabbhet som när jag hade helt vanliga pedaler. Hur lång tid tror ni att det tar innan man får upp samma rutin? Jag cyklar ca 3-4 timmar/vecka vid 2 tillfällen varav ca 2timmar blir på teknisk stig.

På shimanos hemsida står det att dom även har en multi release cleat som löser ut även när man drar foten uppåt och snett uppåt. Är detta något ni rekomenderar? Det står också att denna typen av cleats är silverfärgade och att den andra typen, single release, som bara löser ut i sidled har en svart anodiserad färg. Den som sitter på min pedal idag, Shimano M505, är silvrig, är den då av typen multirelease, och hur gör jag isåfall för att ställa in så att den löser ut även uppåt och snett uppåt?

många frågor från en fastlåst nybörjare.

multi release cleats
Släpp på skruvarna på pedalen som spänner fjädrarna så du sitter riktigt löst tills du lär dig.

Själv lärde jag mig rätt fort och gjorde egentligen aldrig någon praktvurpa. Man kan kanske hävda att jag gjort det senare pga SPD men inte för att jag inte vetat hur man tar sig loss. Det är en ryggmärksreflex numer.

Pinsammaste SPD-relaterade händelsen var när jag stannade hos en bunt CSK Cyklister av elitklass samt en klasspolare och bara fick loss fel fot. Jag studsade runt med cykeln både länge och väl innan balansen var på rätt sida. Alla där sa "Åååhhå" i takt med mina sidoskutt :)

multi release cleats
> hur gör jag isåfall för att ställa in så att den löser ut även uppåt och snett uppåt?

skiing5.jpg

Det finns delade meningar om multirelease. Somliga gillar dem inte alls. Säger att skon kan lösas ut vid fel tillfällen; varför de t o m kan vara farliga. För egen del använder jag uteslutande multirelease. Som gammal utförsåkare uppskattar jag dem. Betraktrar dem som säkerhetsbindningar, som en sorts försäkring, som innebär att jag kan åka ‘inklippad’ även i terräng där många skulle använda platta pedaler utan binding. De innebär att jag i alla lägen kan komma loss på en bråkdel av en sekund.

Man gör ingenting åt pedalens inställning, klossen har en annorlunda form som gör att den lossar i andra riktningar. Det kan vara klokt att spänna pedalen lätt i början, överdriv det dock ej, eftersom det finns en risk att en för slappt ställd skruv kan ramla ur.

Per

multi release cleats
Köppte multi klossarna när jag tyckte det var läskigt i början. Tyckte det var ännu läskigare med. Man vet inte riktigt när de löser ut. De flesta jag känner har lärt sig på ett par gånger. Det går fortare än du tror. Klippar i stort sett aldrig ur när jag cyklar avsett hur stökigt det är. Är det extra stökigt tänker man ju på att man sitter fast och lite extra breredd . Värre när man tänker på annat och ska stanna vid ett rödljus. Själv hade jag problem eftersom jag var van vid clips och det satt i ryggmärgen att jag skule rycka foten bakåt.

Peter E

multi release cleats
Upptäckte i somras att man klarar mycket mer än man tror :)

På flera av långloppen var det väldigt lerigt (bitvis på vissa), man försökte då lossa skon innan elaka lerhål etc. bara för att upptäcka att leran låst pedalen - då har man inget annat val än att försöka ta sig igenom det dumma stället. Funkade var gång :)

Det var f.ö. säkert därför jag stod till knäna i ett dyhål på Långa Lugnet sen :)

multi release cleats
> Hur går det om man står upp och tar i ordentligt i en backe? Finns det nån risk för att det löser ut då?

Nej, skulle man upptäcka att de löser ut i sådana lägen spänner man bara fjädern lite hårdare. Mina löser i varje fall inte ut i oönskade lägen.

Det ska väl sägas att även de andra klossarna löser ut även i andra vinklar än de angivna om man faller tillräckligt illa.

Per

multi release cleats
Frantic:
Man vänjer sig väldigt fort med spd. Det tar väl 3-4 veckor innan man slutar tänka aktivt på dem (om man kör som du). Visst har det hänt på tekniska partier att man inte kommer ur när man tappar balansen men i nio fall av tio så hinner man faktiskt ur.
Jag tycker inte att jag är märkvärt långsammare av pedalen med spd än utan dock finns det bara en riktning man kan sätta ned foten i (när det är bråttom) vilket ibland begränsar möjligheterna att undvika vurpa.

multi release cleats
kom precis in från en runda med lösare inställningar... nu känns det bättre. Tack för tipset! Undrar visserligen om man kan sätta i en ny skruv ute i terrängen om den som sitter i skulle lossa?

multi release cleats
Mina skruvar lossnade på ena skon, vilket resulterade i att jag inte kom loss eftersom klossen inte vreds tillräckligt och skon kunde inte vridas mer. Det upptäckte jag först när jag kom hem och skulle kliva av cykeln, jag är glad att de inte hände något i skogen som hade inneburit att jag måste ha hoppat av cykeln, det kunde ha slutat på något intressant sätt...

multi release cleats
Körde med "korg" för ett antal år sedan - och det är klart att det funkade bättre än utan något alls - men SPD är ju överlägset (har inte testat "äggvisp" ännu dock). Det otrevligaste minnet från den tiden var när jag körde över ett trixigt parti och foten gled ur "korgen" och pedalen satte igång att snurra samtidigt som benet for fram och en av de feta taggarna på pedalen satte sig i smalbenet, satt FAST i smalbenet....Men det var bara att bita ihop och cykla 2 mil hem - Såg rätt tufft ut med tokblodigt ben när man cyklade genom stan ;)

multi release cleats
Burner: Innan SPD eller clipless kom var man ju hänvisad till Clips. Jobbigast var att komma i. Annars funkade det rätt ok. Man hade ju inte så mycket att jämföra med. Det fanns ett slags band man monterade på diagonalen över pedalen och sedan lirkade in foten i snett utifrån för att sedan vrida in hälen och på så vis tajta åt. Kommer inte ihåg vad de hette och tror inte de finns kvar.

SPD pedaler är en av de uppfinningar som betytt mest för mtb cyklingen. Det är mycket av de senaste 15 årens teknikutveckling på MTB jag byter bort före jag väljer bort SPD pedalerna. Ett par spd pedaler och skor är inte gratis men jag skulle verkligen rekomendera att försöka spara ihop till ett par. Någon här kan säkert tipsa dig om ett prisvärt alternativ.

Peter E

multi release cleats
Nackdelen med clips är att om man "clippar" ur så hänger korgen nedåt o minskar markfrigången. Sannolikheten att pedalen ska ta i något, stenar, rötter, etc, blir mkt större.
Per

multi release cleats
Detta band som sitter på diagonalen över pedalen såg jag i ganska många affärer när jag va över i USA förra veckan, verkade va populärt bland bud killarna.

-Åke

Tillbaka
Topp