MX pro el MX comp eller något helt annat?

lazyboy

Ny medlem
Hade, efter att ha konsulterat er alla, bestämt mig för en Marzocchi MX Comp, 1500:- på Cyclecomponents. Men sen tänkte jag på annat en stund och när jag skulle få tummen ur är gaffeln inte kvar, varken på rea eller till fullpris.

Hittar MX pro Eta 1800:- på Actionsport, Mx pro (utan (ETA) för 1650 på Chainreactions. Vad är skildnaden mellan ETA och inte ETA?
Rock Shox Tora från 1150:- på chainreactions?
Är de likvärdiga/bättre, prisvärt?

Eller bättre förslag?

Jag är nybörjare, numera 70kg tung, cyklar lite stad lite skog och är feg, dropsen blir små. Budgeten är max 2000:-

ETA är väl någon form av låsning så att gaffeln blir (mer eller mindre) stel. "Lockout" brukar Rock Shox säga. Om jag inte minns fel låser dock ETA gaffeln i bottenläget vilket gör att du får en annorlunda geometri jämfört med normalt, men det kanske är bra om man vill ha mindre gung och mer framskjuten sittställning i uppförsbackar eller en rejsigare sittställning slättförs.

Köpte själv en Tora 302 till en av mina pendlarhojar för ett par månader sedan (ca 1100 spänn från CRC). Har bara kört i skogen med den en gång, men den fungerar helt okej. Väger också ca 70 pannor, men funderar på om man ska ta och byta till en lättare stålfjäder för att få den lite mera känslig på långsamma gupp (stora/snabba gupp sväljer Toran kalasfint). Toran har en sk "turnkey lockout" vilket är ett vred på gaffeln som gör den (i princip) stel, men till skillnad från ETA så behåller gaffeln sin "vanliga" (dvs okomprimerade) längd.

Marzocchi MX Pro är väl en luftgaffel, vilket innebär att det är lättare att få rätt inställning på gaffeln. Bara pumpa luftfjädern till rätt tryck istället för att öppna gaffeln och byta stålfjäder. Pumpen kostar iofs ungefär lika mycket som fjädern, och det finns säkert fördelar med både luft- och stålfjäder.

Tänk på att Marzocchi generellt verkar ha större axel till kronaavstånd jämfört med andra gafflar, dvs en 100mm MX Pro är "högre" jämfört med en annan gaffel med 100mm slaglängd. Finns en tråd som behandlar detta. Jämför med den gaffel du har idag så att du inte får en dirthoj med aphäng (om du nu inte vill ha det).

Finns också en Tora 318 som har luftfjäder och bättre dämpning (se Happys tester) än vad 302:an har också.

Som det står ovan så "låser" Eta:n i bottenläge. Den lämnar dock lite slag (tror det är 20-30mm) kvar. Det är klockrent i rent racsyfte då man får en enligt mitt tycke mycket bättre klättringsvinkel, men den är å andra sidan helt värdelös som låsning till vägar vilket gör den mindre lyckad till motion/långlopp. som sagt, detta är enbart privata åsikter men kanske ett tips på vägen....

ETA är som sagt en sänkning av gaffeln, där du fortfarande har lite slaglängd kvar att utnyttja. Funkar bra vid klättring, men personligen tycker jag att det är väldigt sällan den funktionen behövs. Ju längre slaglängd, desto mer nytta gör ETA, om man klättrar uppför extremt branta klättringar eller kör väldigt långa transportklättringar(typ alperna) uppför. Om det är värt det, nja, kanske, beroende på om du verkligen vill pilla på vredet i skogen eller inte.

A-C måtten på Marzocchi MX Comp 2008(som exempel, alla mått finns här: http://www.marzocchi.com/Template/listSPAForkStatistics.asp?IDFolder=229&LN=UK&Sito=mtb ) är följande, dvs "Axle to Crown", axel till krona på gaffeln:

MX Comp ETA 100mm - 479mm
MX Comp ETA 120mm - 499mm

Jämfört med Rock Shox Tora 2008(mått finns här: http://www.sram.com/_media/techdocs/Tora US4-310058-010_A.pdf ):

Tora 80mm - 459mm
Tora 100mm - 479mm
Tora 130mm - 509mm

Då ser man plötsligt att det faktiskt inte skiljer något i A-C mått längre mellan gafflarna, om man tar hänsyn till slaglängden.

Förr i tiden var det dock sant att Marzocchi gafflarna hade större A-C mått än sina konkurrenter. 2005 års modell av MX Comp har större A-C mått, 105=484mm och 120=498mm. Fast inte heller det skiljer sig så värst mycket från t.ex. Toran här ovan, om man tar hänsyn till skillnaderna i slaglängd.

Så, häng inte upp dig på A-C måtten längre... :-) MX Comp är en trevlig budgetgaffel, för en billig penning. Men det finns bättre, från både Marzocchi och andra märken.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp