MX pro el MX comp eller något helt annat?

lazyboy

Ny medlem
Hade, efter att ha konsulterat er alla, bestämt mig för en Marzocchi MX Comp, 1500:- på Cyclecomponents. Men sen tänkte jag på annat en stund och när jag skulle få tummen ur är gaffeln inte kvar, varken på rea eller till fullpris.

Hittar MX pro Eta 1800:- på Actionsport, Mx pro (utan (ETA) för 1650 på Chainreactions. Vad är skildnaden mellan ETA och inte ETA?
Rock Shox Tora från 1150:- på chainreactions?
Är de likvärdiga/bättre, prisvärt?

Eller bättre förslag?

Jag är nybörjare, numera 70kg tung, cyklar lite stad lite skog och är feg, dropsen blir små. Budgeten är max 2000:-

ETA är väl någon form av låsning så att gaffeln blir (mer eller mindre) stel. "Lockout" brukar Rock Shox säga. Om jag inte minns fel låser dock ETA gaffeln i bottenläget vilket gör att du får en annorlunda geometri jämfört med normalt, men det kanske är bra om man vill ha mindre gung och mer framskjuten sittställning i uppförsbackar eller en rejsigare sittställning slättförs.

Köpte själv en Tora 302 till en av mina pendlarhojar för ett par månader sedan (ca 1100 spänn från CRC). Har bara kört i skogen med den en gång, men den fungerar helt okej. Väger också ca 70 pannor, men funderar på om man ska ta och byta till en lättare stålfjäder för att få den lite mera känslig på långsamma gupp (stora/snabba gupp sväljer Toran kalasfint). Toran har en sk "turnkey lockout" vilket är ett vred på gaffeln som gör den (i princip) stel, men till skillnad från ETA så behåller gaffeln sin "vanliga" (dvs okomprimerade) längd.

Marzocchi MX Pro är väl en luftgaffel, vilket innebär att det är lättare att få rätt inställning på gaffeln. Bara pumpa luftfjädern till rätt tryck istället för att öppna gaffeln och byta stålfjäder. Pumpen kostar iofs ungefär lika mycket som fjädern, och det finns säkert fördelar med både luft- och stålfjäder.