Mycket nedfallna träd i Delsjön. Vem kontaktar man?

Barbastark

Aktiv medlem
Var många nedfallna träd på dagens runda i delsjöområdet (Göteborg). Är väll inte tillåtet att såga bort själv, så vem kontaktar man? Göteborg och Mölndals kommun? Och brukar något göras åt det, eller slösar man bara sin tid?

Felanmälan på kommunens hemsida brukar vara det som gäller, vet inte exakt hur det funkar i de kommunerna. I min hemkommun är det så. Brukar dock hinna tröttna och lösa det själv innan kommunen, de kan ta åratal på sig ibland för just sånt.

Felanmälan låter rimligt. Att gå in och såga träd på annans mark är typiskt inte lagligt.

Rent formellt så är det väl ingen som har ansvar för att röja stig i naturreservatet?
Om det inte är avtalat då att det är en idrottsarena på något vis

Har felanmällt en gång, 7 år senare så har fortf. inget hänt.
Kanske bättre i Delsjön men räkna inte med att något kommer hända vid en "felanmällan"

Är det ett naturreservat så kan man glömma att något händer och det beror på att det som ramlar ner skall bli värd åt mikroorganismer om det inte är en markerad led i naturreservatet .

Förr fanns det nån sorts gentlemens agreement med Göteborgs förvaltare om att ta träd som var små nog att ta med handsåg utan fara. Men det är några år sen så fasen vet nu.

Det är ganska enkelt att göra en felanmälan i Göteborg. Gå in på Göteborg stad, sök på "felanmälan" och fyll i formuläret där. Jag felanmälde träd som hade fallit över cykelbanan längs Lärjeån idag. De lär ha hur mycket som helst att göra nu när efter stormen, men min upplevelse är att anmälningarna ger resultat. På cykelbanor, bilbanor och liknande, i alla fall. Är det mer bara "I skogen" så vet jag inte.

Jag ska inte uppmana dig att ta lagen i egna händer, men jag vet vad jag hade gjort med små, döda träd som blockerade min väg. (Stora levande träd ska man vara rädd om.)

Gissar på att trädet är lika mycket värd för mikroorganismer bredvid stigen som över stigen.
Ja, i min omgivning (inte Göteborg) finns ett antal naturreservat med stigar där de sågat av träd som fallit över frekventerade stigar så att man kommer fram på stigen men att de låter den avsågade delen som blockerat stigen ligga kvar bredvid stigen.

De har antagligen redan koll, men efter en sån storm tar det tid att inventera och de måste antagligen prioritera vad som röjs först. Naturreservat och motionsspår brukar inte gå först i ett sånt läge, utan det kommer rekommendation att inte vistas i skog och mark pga de risker omkullblåsta träd och rotvältor innebär.
Många kommuner i Hälsingland har ännu inte kunnat öppna upp motionsspår och leder efter stormen Johannes vid nyår.

De har antagligen redan koll
Ute i reservaten, knappast. Nog för att Göteborg har en betydligt större förvaltningsorganisation än kommunerna i Hälsingland verkar ha men de håller mest koll och fritt på de märkta motionsspåren, inte alla småstigar i skogarna.

OnT så kan man felanmäla direkt till goteborg@goteborg.se också om man vill göra det riktigt lätt för sig. Var noga med positionsangivelse bara. Stora grejer på eller nära större leder som är lätta att ta sig till tar de nog ändå. Småbös på mer obskyra stigar mer tveksamt.

Felanmälan låter rimligt. Att gå in och såga träd på annans mark är typiskt inte lagligt.

Nä, men jag är inte sömnlös efter att ha röjt nedfallna småträd med grensåg heller.

Det är inte ett reservat utan ett friluftsområde, på skogsstigarna tar det rent historiskt flera år från anmälan tills de röjer.

Var många nedfallna träd på dagens runda i delsjöområdet (Göteborg). Är väll inte tillåtet att såga bort själv, så vem kontaktar man? Göteborg och Mölndals kommun? Och brukar något göras åt det, eller slösar man bara sin tid?
Ta gärna en runda på Trailforks och uppdatera skick på stigarna också. Ju fler som vet, desto bättre ;-)

F.ö vill jag minnas att GSC hade en bra dialog med Park&Natur ang. träd och underhåll i de mer populära områdena i Göteborg; och att man åstadkom en hel del bra grejer i hop. Dåligt insatt numera, någon från GSC kanske har bättre koll..

F.ö vill jag minnas att GSC hade en bra dialog med Park&Natur ang. träd och underhåll i de mer populära områdena i Göteborg; och att man åstadkom en hel del bra grejer i hop. Dåligt insatt numera, någon från GSC kanske har bättre koll..
Förr fanns det nån sorts gentlemens agreement med Göteborgs förvaltare om att ta träd som var små nog att ta med handsåg utan fara. Men det är några år sen så fasen vet nu.

Var ett tag sen jag var inblandad i samverkansmötena med Park & Natur nu men mitt minne är samma som Rattnalle's.

Nä, men jag är inte sömnlös efter att ha röjt nedfallna småträd med grensåg heller.

Det är inte ett reservat utan ett friluftsområde, på skogsstigarna tar det rent historiskt flera år från anmälan tills de röjer.
Vet inte om man skall säga ”tyvärr” men delen mellan typ brudaremossen och ugglemossen är naturreservat.

Dom var ute och kollade på några nedfallna träd här i området idag och passade på att fråga om hur dom ska arbeta nere i Delsjön. Preliminärt så börjar dom nästa vecka med att ta träd som ligger över de breda grusgångarna, ett par är redan lösta men fokus på de större stråken. "Inofficiella" stigar kommer dom inte ta alls. Större träd vill dom inte att privatpersoner rör alls, mindre träd ska man inte såga utan putta/dra åt sidan.

Om de inte ska låta trädet ligga utan tänker sig att ta ut virket kan det dessutom vara ekonomiskt ofördelaktigt om trädet sågas av på godtyckligt ställe.

Tillbaka
Topp