Mycket träning, fått låg maxpuls?

marcus_ec

Aktiv medlem
Hej

Jag är lite orolig på min kropps signaler just nu. Har de senaste 1-1/2v märkt att maxpulsen har sjunkit drastiskt. Ca 8 slag under vad jag brukar ha och ändå helt utmattad...

Har också legat i rätt bra denna vintern, första rejäla vinterträningen med 5-6 dagars träning ibland dubbla pass vissa dagar. Detta har jag kört stenhårt med i ca 6v tid nu. Typ fullt ös... Har under tiden renoverat i huset, mycket stress men jag har ändå skött sömnen.

En vanlig vecka
Mån: 60min styrketräning
Tis typ 4x10, 4x4 2x20 varierar vad jag kör
Ons typ 4x10, 4x4 2x20 varierar vad jag kör
Tors Oftast vila
Fre 45min styrketräning och crosstrainer 15min
Lör 4x10, 4x4 2x20 varierar vad jag kör
Sönd Distans 3-4h

Sen är planen till våren att det blir mer distans racer och XC i skogen.

Skall jag lugna ner mig? =)

Märker av samma fenomen när jag kört för många pass i följd (7-8st). Når inte maxpuls utan hamnar så där på 94-95% av max som bäst. Men vissa gånger som för två veckor sedan när jag tokkört i nästan 10 dagar så nåde jag bara 85% =) Sedan tog jag cykelledigt i tre dagar...
Brukar ha tisdag som vilodag vilket fungerar rätt bra om man lägger in ett stykepass mitt i träningsveckan som avbrott från all cykling.

Pulsen är låg för att du är vältränad. Vilar du blir du mindre vältränad och pulsen höjs. Så det beror ju på vad du vill vara - vältränad eller ha hög puls?

Men egentligen är det bara en inställningsfråga. Du skulle kunna trycka upp din puls nästan precis som vanligt även om du är sliten, det gäller bara att kunna tricken.

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> Pulsen är låg för att du är vältränad. Vilar
> du blir du mindre vältränad och pulsen höjs.
> Så det beror ju på vad du vill vara -
> vältränad eller ha hög puls?
>
> Men egentligen är det bara en
> inställningsfråga. Du skulle kunna trycka upp
> din puls nästan precis som vanligt även om du
> är sliten, det gäller bara att kunna tricken.

Alltså man blir glad av att läsa att Micke S tokpass i veckorna och så kommer du med denna kommentar. Jag skall helt enkelt leta upp tricken och visa mer pannben. Är ju det man vill höra!

Slut som artist har jag varit länge, klarade inte "heller" av blockflöjt...

Micke S skrev:

> Men egentligen är det bara en
> inställningsfråga. Du skulle kunna trycka upp
> din puls nästan precis som vanligt även om du
> är sliten, det gäller bara att kunna tricken.

Vilka är tricken?
Jag skulle behöva några sådana

ev. randonörd skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Men egentligen är det bara en
> > inställningsfråga. Du skulle kunna trycka upp
> > din puls nästan precis som vanligt även om du
> > är sliten, det gäller bara att kunna tricken.
>
> Vilka är tricken?
> Jag skulle behöva några sådana

adrenalinpåslag, varmt rum och koffein :)

Micke S skrev:
> Pulsen är låg för att du är vältränad. Vilar
> du blir du mindre vältränad och pulsen höjs.
> Så det beror ju på vad du vill vara -
> vältränad eller ha hög puls?
>

Öh, blandar du inte ihop vilopuls och maxpuls nu? Maxpulsen sjunker knappast med hur vältränad man är.

Maxpulsen är konstant, mer välträndade personer har ofta en högre maxpuls, vilopulsen däremot lägre sänks med träning.
Är det så att du inte kommer upp i maxpuls så är det antagligen så att du behöver vila, ju tröttare kroppen blir ju svårare att komma upp högt i puls.
Som enduromannen säger varför upp i maxpuls varje pass? Vägen till framgång är ju både högintensiva pass och lugna återhämtningspass.

Nej jag kör inte alltid till maxpuls, men jag har svårt att komma i vad jag tror rätt puls. Har dock inte kört några djupa aktivitus tester. För några veckor sedan var det mycket lättare att komma tex upp i maxpuls.

tex ett 4x4 pass för ca 1mån sedan

1 - 179bpm
2 - 180bpm
3 - 181bpm
4 - 182bpm

Förra veckan veckan hade jag ca 8slag under och skapligt död. Eller så är benen som gummitarzan just nu.. :)

Sen är det den här tröskelpulsen, utan några djuptester försöker jag ligga över 160bpm hela 2x20 passet. Max puls jag fått på klockan är 182 på cykel och 183 på löpning. Ca 10% på det ca 165. Men sen närmar jag mig 30... Är det en förklaring =)

Idag var det ca 150+ bpm och då blev jag lite fundersam. Kan vara mitt 4h25min distans som satt i sedan söndags...

Inget konstigt alls. Det ska vara så. När du är vältränad och dessutom låtit kroppen vila lite så kommer du upp i din rätta maxpuls igen.

marcus_ec skrev:
> Nej jag kör inte alltid till maxpuls, men jag har
> svårt att komma i vad jag tror rätt puls. Har
> dock inte kört några djupa aktivitus tester.
> För några veckor sedan var det mycket lättare
> att komma tex upp i maxpuls.
>
> tex ett 4x4 pass för ca 1mån sedan
>
> 1 - 179bpm
> 2 - 180bpm
> 3 - 181bpm
> 4 - 182bpm
>
> Förra veckan veckan hade jag ca 8slag under och
> skapligt död. Eller så är benen som gummitarzan
> just nu.. :)
>
> Sen är det den här tröskelpulsen, utan några
> djuptester försöker jag ligga över 160bpm hela
> 2x20 passet. Max puls jag fått på klockan är
> 182 på cykel och 183 på löpning. Ca 10% på det
> ca 165. Men sen närmar jag mig 30... Är det en
> förklaring =)
>
> Idag var det ca 150+ bpm och då blev jag lite
> fundersam. Kan vara mitt 4h25min distans som satt
> i sedan söndags...

-------------------------------------------------------------

Dina maxpulssiffror (1234) ser ut som min tröskelpulssiffror... Jag fyller 41 i april :-/ T

zarkov skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Pulsen är låg för att du är vältränad.
> Vilar
> > du blir du mindre vältränad och pulsen höjs.
> > Så det beror ju på vad du vill vara -
> > vältränad eller ha hög puls?
> >
>
> Öh, blandar du inte ihop vilopuls och maxpuls nu?
> Maxpulsen sjunker knappast med hur vältränad man
> är.

Tro mig, Micke blandar inte ihop detta..;-)

Vad jag tror micke menar är att ju mer vältränad du är ju större blodmängd med mera har du i dig vilket gör det jobbigare för hjärtat att komma upp i hög puls. Men hjärtat kan fortfarande prestera men du får kliva längre ur komforthetströskeln för att komma dit.

Otränad = litet hjärta.
Vältränad = stort hjärta.
Litet hjärta kan slå fortare, medan ett stort hjärta har lite svårare för det.
En fartygsdiesel går inte så fort, men är hyfsad stark ändå. :)

marcus_ec skrev:
> Micke S skrev:
>
> > adrenalinpåslag, varmt rum och koffein :)
>
> Då är det 1 jag skall öva på 2 och 3 fixar
> jag... =)

Glömde, nikotin funkar också jättebra för att få upp pulsen.

Lite förkylning snuva eller annan infektion drar ner maxpulsen 10slag och får dig att känna dig död efter ett pass.

Maxpulsen sjunker inte ju mer vältränad man är. Duktiga uthållighetsidrottare inte lägre maxpuls än normalbefolkningen.

Arbetspuls för givet arbete sjunker däremot markant.

Ofta men inte alltid sjunker vilopulsen också.

Om det är svårare att nå maxpuls ju mer tränad är beror antagligen på hur man tränar, har dock inga fakta på det. Jag vet att många medeldistanslöpare har ganska lätt komma väldigt nära sin maxpuls samtidigt som de väldigt vältränade aerobt och anaerobt. Duktiga långdistanslöpare kan ligga över 90 % av maxpuls på lopp som är halvmara eller t.o.m. längre.

Det kan vara svårt att nå upp till höga pulser om man tränat lite för mycket/hårt under kortare tid (veckor), over reach. Det kan också bli tvärtom, att arbetspulsen blir ovanligt hög. Då räcker det med en lugnare period så blir det normalt igen.

Har man kört för mycket eller för hårt under en längre period (månader) och inte lyssnat på kroppens signaler, t.ex svårt att få upp puls m.m. kan man bli allvarligare övertränad. Då kan det ta betydligt längre tid att komma tillbaka igen.

Tackar för alla tips! Skall kanske ta det lite lugnare i veckan...

Skulle vilat idag och sett film, men så gick det... Har ni sett skåne? Racern fick åka ut på en tur i friska luften. 30min och på ren premiäradrenalin nådde jag 175 idag på en helt vanlig raka =)

photo.jpg ht=486

Marcus, jag kör själv på rätt hårt. 8 pass i veckan = 10-15 timmars träning i veckan, främst skidor å trainer. Jag vilar oftast endast en dag i veckan men var tredje vecka tar jag ut en 4-5 dagars vila! ´Denna 4-5 dagars vila var tredje eller var fjärde vecka gör verkligen susen och jag kan rekommendera den starkt!

marcus_ec skrev:
> Tackar för alla tips! Skall kanske ta det lite
> lugnare i veckan...
>
> Skulle vilat idag och sett film, men så gick
> det... Har ni sett skåne? Racern fick åka ut på
> en tur i friska luften. 30min och på ren
> premiäradrenalin nådde jag 175 idag på en helt
> vanlig raka =)

km/h eller bpm? ;)

marcus_ec skrev:
> Hej
>
> Jag är lite orolig på min kropps signaler just nu. Har de senaste 1-1/2v märkt att maxpulsen har
> sjunkit drastiskt. Ca 8 slag under vad jag brukar ha och ändå helt utmattad...

> Skall jag lugna ner mig? =)

Vänta nu. Är du helt seriös med denna fråga? Eller trollar du lite?
Skit samma. Jag ska svara hyfsat seriöst på din fråga.

Orolig? Över vadå? Att ditt hjärta som är en muskel har blivigt bättre tränat och därmed inte behöver slå lika många slag som innan för att uppnå samma minutvolym. Nej det tror jag inte att du ska oroa dig så himla mycket för.

Lugna ner dig? Ja det kan du väl göra om du vill bli som jag. En fd. Men vill du utvecklas och bli riktigtig bra/bättre. Ja då så ska du snarare ta och öka ;7)

Jag har också väldigt låg maxpuls. Samma som TS och jag är 24 med en ungdomtid med fotboll bakom mig. Jag har sen jag började cykla funderat på om det är en nackdel iom att jag inte har så stort pulsspann som en "normal" människa har?

zarkov skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Pulsen är låg för att du är vältränad. Vilar du blir du mindre vältränad och pulsen höjs.
> > Så det beror ju på vad du vill vara -vältränad eller ha hög puls?
> >
>
> Öh, blandar du inte ihop vilopuls och maxpuls nu? Maxpulsen sjunker knappast med hur vältränad man
> är.

Nej det tror jag inte han gör. OM man tränar på en tillräckligt hög intensitet så kommer hjärtat i sig att bli starkare. Därmed kommer slagvolymen att öka och vi får samma minutvolym faste en lägre slagfrekvens/puls.

1dl*10slag = 1l eller 2dl*5slag = 1l rätt så enkelt faktiskt.

Men det är inte bara det som styr detta med maxpulsen.

Fältprästen skrev:

>Otränad = litet hjärta.
>Vältränad = stort hjärta.

Nej det har väldigt lite med träning att göra. Hur stort hjärtat är. Däremot så har slagvolymen med det att göra. D.v.s hur mycket blod som hjärtat kan pumpa ut per slag. Och det kan man bla påverka med hjälp av träning.

>Litet hjärta kan slå fortare, medan ett stort hjärta har lite svårare för det.
>En fartygsdiesel går inte så fort, men är hyfsad stark ändå. :)

Japp så är det. Men en hög eller låg maxpuls har lite eller inget med konditionen att göra.

marcus_ec skrev:
> Det blir vila till söndag, får väl utnyttja min
> andra hobbie hifi/hemmabio/film. :)

Tror det gör dig gott!

Har du dessutom en mindre infektion eller annan förkylning i kroppen som spökar kanske kroppen kan få chans att återhämta sig.

Låg puls - låg fart = Sjuk
Hög puls - låg fart = Otränad
Låg puls - hög fart = Nedtränad
Hög puls - HÖG fart = Bra form

Genom hörsägner & empiriska studier

PÄLLÄ.S skrev:
> Låg puls - låg fart = Sjuk
> Hög puls - låg fart = Otränad
> Låg puls - hög fart = Nedtränad
> Hög puls - HÖG fart = Bra form
>
> Genom hörsägner & empiriska studier

Det där var inte riktigt rätt va..;-)

Men det är ju rätt mycket annat som är snurr i tråden så det är väll bara låta det vara.

Ha koll på vad man tror är maxpuls i all ära - lyssnar man lite på kroppen brukar man nog kunna känna om den börjar bli sliten. Tycker det är lättare att ha koll på vilopulsen ;). Upptäckte för ett tag sedan när jag kollade att den på bara något halvår gått ner från normala 60 till 48-50. Eftersom jag mår ganska bra tror jag det är ett gott tecken men viktigaste måste väl ändå vara att det känns bra. Är 45 år och har maxpuls på cirka 188 - det är i alla fall det maximala jag uppnått

Mycket snack om effektsiffror hit och dit i många andra trådar - men jag är kanske bara avundsjuk på att jag inte har tillräckligt många gadgets för att mäta. Kanske bra att lyssna på kroppen också. Renoverar man ett hus och jobbar mycket kanske man inte kan tillgodogöra sig tuff träning optimalt

Senast redigerad av en moderator:
Uppdatering!

3 dagars vila där jag inte gjort ett smack! Jobb, Film, musik, en lätt promenad till affären och eldat brasa. :)

Idag var det 2h på trainern, pulsen låg nästintill på 160+ under hela passet, nu snackar vi skillnad. Nu återstår det att se om jag har en infektion på gång eller jag chockade kroppen med vila =)

Jag renoverade hus, sov lite, barn, åt lite och tränade mycket i sommras.
Tappade 20 slag mot min vanliga maxpuls. Blev bra när jag tog träningsuppehåll och började käka mer igen.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om du på borgskalan ligger på samma nivå som tidigare, men att ända skillnaden du märker är att pulsen har en trend att ligga lägre. Kan det inte tyda på att din centrala styrka(hjärtat) är starkare än din lokala styrka(benen), dvs att det är benen som är flaskhalsen i din fysik just nu och därmed inte låter dig utnyttja 100% av den centrala styrka? Slutsats, färre 4x4 intervaller och mer styrka och lokal träning för musklerna?

Det är så jag tolkar varför jag hade 183 som uppmätt maxpuls på aktivitustestet i augusti, jämfört med 198 som maxpuls uppmätt nu i tisdags på mitt andra pass.

Kan uppdatera igen, ingen träning på 3 dagar, lätt snuvig och seg. Det låg nog en infektion bakom hörnet... 7v sedan sist! Jag måste nog börja lägga om strategin på mitt tränade. Har aldrig varit så här sjuk innan.

Skall jag dela upp hård träning och sen en vecka lättare?

Blir ju inte bättre att jag jobbar i skolmiljö, men denna gången tror jag sambon är boven i dramat, då hon hade förkylning veckan innan jag började ana ugglor i mossen...

Tillbaka
Topp