Mystiskt haveri

bsandborgh

Aktiv medlem
Mystiskt haveri
Under gårdagens runda hände något som jag aldrig varit med om.
Cyklar i godan ro när det plötsligt brakar till nedåt bakväxel och det går inte att trampa längre. Stannar och tittar ner på växeln. Den är bruten rakt av strax under fästbulten.
P9010045.JPG

Vad kan ha orsakat detta? Växel har inte åkt i i ekrarna. Jag låg någonstans mitt på kassetten. Jag körde på grusväg så det kan ha skumpat mer än normalt. Kan kedjan ha snärtat till och låst någon av smårullarna?
Som tur var hade jag vanliga randonneurpackningen med verktyg däribland en kedjebrytare. Så jag tog bort resterna av växel, kortade av kedjan och fick en singel-speed. Annars hade det blivit 16 km promenad.

Mystiskt haveri
Helt plötsligt kom jag o tänka på torpedscenen i dubbelstöten häromåret (1984?) då studirektor bertilsson får påhälsning av torpeder som böjer till skrivbordslampan och därefter lämnar kontoret varpå kollega kommer in och frågar om lampan så rektorn får dra till med "materialutmattning".

Jag har inte sett den scenen på 25 år och hittar den inte på nätet, om någon har den lagrad så är jag tom beredd att betala för en kopia.

Din skada ser ut som ett materialfel, det borde resultera i att de kallar tillbaka alla växlar i samma batch.

Senast ändrad:
Mystiskt haveri
Skull gissa på att någon/några länkar var lite stela och plötsligt kilade kedjan fast sig mellan rullarna. Antar det är svårt med haveriutredning på kedjan med tanke på vad som hände men det är min gissning. Annars kan ju en förklaring heta SHIMANO;)

Tillbaka
Topp