MyWhoosh, ny (?) gratis trainerapp, någon som testat?

BuTTuS

Aktiv medlem
Själv ligger jag i soffan och gnyr efter att ha dragit en tand i morse, och känner att självömkan väger tyngre än att starta upp datorn just nu?
Men finns kanske någon annan som redan testat den och kan berätta om jag bör sikta på att testa den i morgon?

Senast ändrad:
Provade Mywhoosh igår. Körde på androidmobil - lite väl liten skärm för att det ska funka riktigt bra. rutan med intervallen och återstående längd blir sjukt liten.

Blev ett 40/20 vo2 pass.
Inga problem att para trainer och pulsband. Set-up gick smidigt.
Kommer från Trainerroad så ett par reflektioner jämfört med det som utgångspunkt:

Att filtrera pass är rätt rörigt som det är nu. Där finns mycket förbättringspotential.

Vill man ändra intensitet gör man det genom en on the fly justering av ftp under passet och man kan endast stega ändra med +/- 5w ftp.
Sen räknar den om intensiteten utifrån det.

Såg inget sätt att välja att förlänga passet, om man vill köra lite till t.ex.
Lite udda passtider, t.ex. 57 minuter, då kan man lika gärna fylla ut så det blir en timme, spelar egentligen ingen roll men känns bättre :)

När jag skulle testa att köra 20 minuter "freeride" efter passet hände ingenting. Min avatar stod stilla trots flitigt trampande och att alla sensorer var kopplade.

Inga audio cues alls vad jag kunde se - det är rätt skönt med nedräkningen på TR mot slutet av en intervall.

Överlag rätt rörigt interface där de försökt klämma in så mycket som möjligt. Kanske likadant på Zwift, har inte kört zwift men föredrar den mer avskalade menyn i TR.

Passfiltreringen är rätt stökig.
När man väljer olika "plans" måste man lägga in dem i kalendern innan man ser vad de består av. Det går alltså inte att botanisera bland planerna på ett smidigt sätt.

Såg inget om möjligheten att ange antal timmar man har att träna / volym. Kanske finns men såg det inte direkt.

Ett par tankar så här långt. Ska testa vid några fler tillfällen.

Just ja, det här har jag redan glömt :-)
Får väl också testa sen kanske när höstmörkret faller...

Kollade lite mer på passen idag - fokus ligger helt klart på korts pass. Längsta passen är på 2 h och då i kategorierna Endurance och Tempo. På högre intensiteter är det runt en timme med några få på uppåt 90 minuter. Ska man köra långa pass får man nog bygga själv helt enkelt.

Fyller på lite - när man växlar mellan andra appar så pausar den passet i mywhoosh (android).
Jag brukar ofta t.ex. mellan intervallet / vid lägre intensitet toggla mellan andra appar, kanske in på spotify och byta spellista osv. och då stannar alltså klockan i passet istället för att fortsätta i bakgrunden. Rätt irriterande faktiskt.

När man "stjärnmarkerar" ett pass så antar man ju att man på något sätt kan lista alla sina favoriter - men på "My workouts" finns endast pass man skapat själv.
Väldigt oklart hur man filtrerar på sina favoriter.

Jag skall testa låter intresssnt om än lite buggigt. Shreet vilken stor app btw!

Jag har testat på PC nu.
Ant+ är tillfälligt borttaget i senaste releasen men det gick snabbt koppla ihop programmet med trainern via BT.
Min PC (i7-4770, GTX 1050TI) är långt under minimispec men det flöt på bra.
När jag körde såg jag bara botar tror jag. Lite trist. Känslan i cyklingen är långt ifrån Zwift eller RGT som skiljer sig åt men ändå funkar i sin egen kontext. Det är alldeles för lite moment i ekipaget,när man kommer in en uppförsbacke tar det stopp och när det börjar gå utför så kommer man snabbt upp i 70km/h eller mer. Skumt. Jag ska testa något pass imorgon.

Nu har jag testa pass och något som de kallar My Bunch. My Bunch är en groupride med robotar och är precis så tråkigt som det låter. En märklig grej är att det är bara den verkliga spelaren som kan drafta - resten av gruppen har en specifik fart, eller kraft egentligen. Dvs - du kan inte dra upp tempot i gruppen om du skulle känna för det. Det är åtta eller nio olika fartgrupper - själv höll jag på med något så jag blev lite sen till start och fick sitta med i en mellanmjölkgrupp som jag hann ikapp. Kul var det inte iaf.
Träningspasset kanske var det som har funkat bäst, svårt bara att veta vad som kommer härnäst för man har bara ett stapeldiagram över hela passet att gå på och det var inte alltid staplarna var tillräckligt tydliga.

Nu har jag testa pass och något som de kallar My Bunch. My Bunch är en groupride med robotar och är precis så tråkigt som det låter. En märklig grej är att det är bara den verkliga spelaren som kan drafta - resten av gruppen har en specifik fart, eller kraft egentligen. Dvs - du kan inte dra upp tempot i gruppen om du skulle känna för det. Det är åtta eller nio olika fartgrupper - själv höll jag på med något så jag blev lite sen till start och fick sitta med i en mellanmjölkgrupp som jag hann ikapp. Kul var det inte iaf.
Träningspasset kanske var det som har funkat bäst, svårt bara att veta vad som kommer härnäst för man har bara ett stapeldiagram över hela passet att gå på och det var inte alltid staplarna var tillräckligt tydliga.
Jag provade ett par pass men tröttnade snabbt på det. Zwift behöver inte oroa sig :)

Jag har precis testat för första gången och tycker att det är helt ok. Tänker testa lite mer här under hösten och se om det fungerar för mig eller inte… antar att det kan ha hänt en hel del sedan 2022.

Jag har kört Mywhoosh i snart en månad, tycker det funkar bra, har inget att jämföra med, men tycker det gör jobbet. Kör med min mobil som skärm, drar mycket batteri, men annars inga fel. Hört att många mobiler inte klarar MyWhoosh, men Oneplus Nord CE 3 lite 5G har inga problem med det.

Jag kör på en iPad Air, fjärde generationen.
Ger mig en lagom stor bild. Har haft väldigt lite problem med min setup (Stages SB20, iPad Air, Polar H10, MyWhoosh)

Jag ämnar att testa det i eftermiddag. Jag var tidigt ute med Zwift och alltid varit nöjd, men anser att det inte skadar att testa något annat. Min erfarenhet av RGT var dock ingen höjdare när det begav sig.

Laddat hem och installerat Windows-varianten från MS Store, men när jag skall köra igång det får jag bara detta?

1761659753524.webp

Hmmmm, det är ju intressant så klart att MyWoosh är gratis, kanske dags att testa. Frågan är väl dock hur länge det kommer vara gratis? :unsure: Man har ju iofs vant sig vid Zwift så därför känns det hmmm "tryggt" (ganska dyrt men tryggt, man vet att det funkar och hur det funkar).

Tortyrträning i form av intervaller borde ju rimligen fungera lika bra i båda plattformarna så inget problem där.

Det jag skulle sakna är väl de populära group rides eventen från Zwift vilket jag ibland tycker är kul. Även robot pacers i Zwift tycker jag är mycket bra, just att man kan hänga på grupper av cyklister i olika tempon utan tid att passa någon starttid, hur bra motsvarigheten fungerar i MyWoosh har jag inte riktigt förstått.

Senast ändrad:
Hmmmm, det är ju intressant så klart att MyWoosh är gratis, kanske dags att testa. Frågan är väl dock hur länge det kommer vara gratis? :unsure: Man har ju iofs vant sig vid Zwift så därför känns det hmmm "tryggt" (ganska dyrt men tryggt, man vet att det funkar och hur det funkar).

Tortyrträning i form av intervaller borde ju rimligen fungera lika bra i båda plattformarna så inget problem där.

Det jag skulle sakna är väl de populära group rides event från Zwift vilket jag ibland tycker är kul. Även robot pacers i Zwift tycker jag är mycket bra, just att man kan hänga på grupper av cyklister i olika tempon utan tid att passa någon starttid, hur bra motsvarigheten fungerar i MyWoosh har jag inte riktigt förstått.
Jag känner likadant, det är mest en fråga om nyfikenhet för mig. Har inte Zwiftat så värst mycket, lvl 21, men ändå är det Wattopia som känns ”hemma”.

Jag känner likadant, det är mest en fråga om nyfikenhet för mig. Har inte Zwiftat så värst mycket, lvl 21, men ändå är det Wattopia som känns ”hemma”.
Ja, det bästa är att testa så får man se. (y)

Egentligen borde jag väl tvinga mig själv köra mer intervaller och minska antalet hårda mellanmjölk-pass efter robotpacers samt olika group rides så på det sättet vore MyWoosh plattformen kanske bra för mig. Å andra sidan vill jag ju inte ta bort det jag upplever som "kul" med att ha en smart trainer (intervaller är sannerligen inte roligt enligt mig, det är bra men jäkligt tufft 🥲).

Med tanke på hur mycket de gör reklam för att det är gratis och till och med har integrerat det i sin slogan så tror jag det blir svårt att ta betalt förrän man lockat över en betydande andel från Zwift.

Det talas ju om reklam kring banorna och liknande. Kanske får vi veta mer om deras planer efter UCI-eventen de planerar.

Med tanke på hur mycket de gör reklam för att det är gratis och till och med har integrerat det i sin slogan så tror jag det blir svårt att ta betalt förrän man lockat över en betydande andel från Zwift.

Det talas ju om reklam kring banorna och liknande. Kanske får vi veta mer om deras planer efter UCI-eventen de planerar.
Det är väl en ägare med kopplingar till Förenade Arabemiraten så möjligen har han råd att åtminstone försöka köpa sig en marknadsandel. Samma sak med UCI-eventen, det blev väl ett jäkla liv när han knep dessa från Zwift (vilket sannolikt ej var gratis...).

Ur denna aspekt kanske det är fel att stöjda MyWhoosh men å andra sidan börjar det bli otroligt jobbigt & komplext att försöka undvika alla länder som håller på med suspekta saker.

Vi är ju många som är sura på exempelvis USAs nuvarande "regim", Kinas och dessa övriga diktaturer som tex Förenade Arabemiraten menar jag. Men lycka till att försöka dissa produkter/tjänster från alla dessa länder, det är nästan omöjligt och det kan kosta i form av dyrare alternativ. Många brukar skryta hur de minsann gjort ett aktivt val vid något enstaka tillfälle eller två men sedan slinker det igenom en jäkla massa annat, dvs dubbelmoral så att det bara sjunger om det.

Senast ändrad:
Det är väl en ägare med kopplingar till Förenade Arabemiraten så möjligen har han råd att åtminstone försöka köpa sig en marknadsandel. Samma sak med UCI-eventen, det blev väl ett jäkla liv när han knep dessa från Zwift (vilket sannolikt ej var gratis...).

Ur denna aspekt kanske det är fel att stöjda MyWhoosh men å andra sidan börjar det bli otroligt jobbigt & komplext att försöka undvika alla länder som håller på med suspekta saker.

Vi är ju många som är sura på exempelvis USAs nuvarande "regim", Kinas och dessa övriga diktaturer som tex Förenade Arabemiraten menar jag. Men lycka till att försöka dissa produkter/tjänster från alla dessa länder, det är nästan omöjligt och det kan kosta i form av dyrare alternativ. Många brukar skryta hur de minsann gjort ett aktivt val vid något enstaka tillfälle eller två men sedan slinker det igenom en jäkla massa annat, dvs dubbelmoral så att det bara sjunger om det.
Nä, ska man(jag/vi) bojkotta USA, Ryssland och Kina så har vi nog inte råd att vara så känsliga för hur övriga roddar sin inrikespolitik.

Har testat ett pass på MyWhoosh, och var lite underväldigad.

Priset är såklart ett plus, men var lite besviken på att det verkligen var exakt en kopia på zwift fast sämre.
Inga egna takes, inga styrkor/svagheter mellan dom bägge plattformarna att väga in.

Kan ju såklart hända att jag hittar fler skilnader om jag kör på, det här är första intrycket.

Men spontant känner jag att jag kastar pengar på Zwift nu i vinter, och så är MyWhoosh perfekt om jag vill köra enstaka pass nån regnig sommarvecka eller så.

Det är reklam för UAE och de samlar in data.

Just så, är det gratis, är du produkten.

Lite om plattformen:

Sen vad deras "end game" är vet nog bara dem själva. Har för mig att UAE också pratat om att deras satsning på cykel är en del i att förbättra folkhälsan genom ökat cykelintresse i regionen och att då ha en virtuell plattform också gynnar ju i ett klimat där de flesta snarare försöker undvika solen och värmen utomhus.

Mywhoosh har problem med vissa trainers från Tacx (bl.a Flux S som jag äger). Bortsett från det funkar det bra. Jag kör träning och inte race så den delen kan jag inte yttra mig om och jag är ingen jättefan av fantasivärldar. Gällande datainsamling så är det ingen hemlighet. UAE satsar stort på turism och idrott, dock är inte Europa den primära målgruppen så vi ser mindre av det.

På tal om trainers så kände jag ett ovanligt så stort hack när det byttes effekt på ERG-workouts.

Men jag vet inte om det var en mekanisk skillnad eller bara jag som var ovan vid UIt.
Zwift har stora tydliga nedräkningar så att jag är beredd och öka kadens precis innan effektbyte osv.
Försökte såklart göra samma sak i Mywhoosh, men blev inte lika bra

På tal om trainers så kände jag ett ovanligt så stort hack när det byttes effekt på ERG-workouts.

Men jag vet inte om det var en mekanisk skillnad eller bara jag som var ovan vid UIt.
Zwift har stora tydliga nedräkningar så att jag är beredd och öka kadens precis innan effektbyte osv.
Försökte såklart göra samma sak i Mywhoosh, men blev inte lika bra
Kan förstå att man upplever det otydligt när det byter "block" i MyWhoosh. Det enda är "målramen" (ser ut typ som ett fotbollsmål utan nät och i olika färger) som dyker upp 20 sekunder innan nytt "blolck".
Färgen ska motsvara vilken zon du går till och i vissa fall så har det funnits en kort text på skärmen om vad som händer. Men det är är långt ifrån alla träningspass som har någon information i text.
De flesta är det bara grafen längst ner och informationen uppe till vänster som man får hålla koll på.

Kan förstå att man upplever det otydligt när det byter "block" i MyWhoosh. Det enda är "målramen" (ser ut typ som ett fotbollsmål utan nät och i olika färger) som dyker upp 20 sekunder innan nytt "blolck".
Färgen ska motsvara vilken zon du går till och i vissa fall så har det funnits en kort text på skärmen om vad som händer. Men det är är långt ifrån alla träningspass som har någon information i text.
De flesta är det bara grafen längst ner och informationen uppe till vänster som man får hålla koll på.
Otydligt på det sättet är det ju inte.
Man vet definitivt att man går in i ett nytt block, menar att övergången blir trög, inte oväntad

Har bytt till MyWhoosh och tycker det funkar fint. Kommer från Zwift och kör framförallt workouts. Men biblioteket med färdiga workouts i Zwift är (tycker jag) mycket större och mycket bättre. Efter att ha trasslat lite med att försöka exportera workouts från Zwift så kan jag nu presentera en lösning i form av ett Powershell-script (bara testat på Windows). Mata det med din favorit-workout genom att skicka in en länk till workouten på https://whatsonzwift.com, resultat blir en exporterad workout i .zwo-format som går att importera i MyWhoosh workout editor för att sen publicera till ditt MyWhoosh account. Bifogar scriptet som en textfil, byt namn till .ps1 så går det att köra i Powershell. Berätta gärna hur det går eller om det trasslar (här eller i PM).

Bilagor

Tror det gjorde det tidigare om man körde på PC men inte längre? (Jag kör på en Android tablet)
Just det. På android har jag ingen lösning. Jag loggade på PC för att flytta mellen users. Det var ett tag sen så du har kanske rätt

EDIT, jag har det på PCn bredvid mig av den anledningen så ska kolla
EDIT2, verkar fortfarande funka

Senast ändrad:
Verkar som om MyWhoosh inte stödjer ant-dongels på Mac, vilket suger lite eftersom jag bara har ant på min hr-monitor. Så nu letar jag svartfredags-pris på garmins HRM-200…

Tillbaka
Topp