Någon med erfarenhet av 3D printad sadel?

Rufus92

Medlem
Söker lite tips och erfarenhet kring 3D printade sadlar om någon vill dela med sig.
Då jag är på jakt efter en ny till ny cykel 😃
Har kikar främst på Specialized och Fizik:s modeller.

Det som jag mest undrar över är ifall de är värda det som de faktiskt kostar, hållbarhet, komfort m.m

Tacksam om någon vill dela med sig av sina upplevelser 👋🏻🥳

Har testat billiga varianter från Ali express. Ta det för vad det är.

En fördel. Man sitter fast bättre. Ytan är lite mer "sträv" så jag upplevelsen att jag inte glider fram eller bak lika lätt.

En nackdel. Sadeln fylls av vatten om den står i regn. Och smuts om man vänder cykeln upp och ned gör att fixa något.

Tycker fördelen med att inte glida är större än nackdelen med vatten.

Har å bara köpt på Ali , en sportig en å den fungerar fint . Varför jag köpte en ifrån Ali ? Jo den hade mer färg än Biltemas å alla de andras färger .

Nästa fluo orange sadel jag ser köper jag på stört ! .

Polaren kör någon 3D-printad sadel och när vi cyklade långrunda i regn senast producerades det helt sjuka mängder skum som rann längs med kompisens ben. Känslan var nästan lite grotesk, typ som att det var en löddrande galopphäst som låg med i klungan eller något i den stilen. Märklig grej och har aldrig sett det tidigare, värt att veta om tänker jag! 😛

Polaren kör någon 3D-printad sadel och när vi cyklade långrunda i regn senast producerades det helt sjuka mängder skum som rann längs med kompisens ben. Känslan var nästan lite grotesk, typ som att det var en löddrande galopphäst som låg med i klungan eller något i den stilen. Märklig grej och har aldrig sett det tidigare, värt att veta om tänker jag! 😛
Jag tror iofs det mer beror på för mycket tvättmedel och inte tillräckligt med sköljning än sadeln 😁

Kör en specialized romin 3d printad. Är väl nöjd, men skulle inte lägga dom extra pengarna motför en 800kr romin comp gel igen

Ingen erfarenhet av dem men reagerar alltid på att de generellt är så mycket dyrare. Vore väl mer rimligt att de vore billigare än andra sadlar. Tillverkningskostnaden borde väl vara mindre :unsure:

Upplys gärna en okunnig s k cyklist:
Vad är fördelarna med en 3D printad sadel?
Är den/görs den mer måttanpassad?
Finns det andra fördelar som inte jag förstår sådär direkt?

Tillbaka
Topp