Någon som använder Leatt 3DF Airfit?

implor

Aktiv medlem
Börjat kika efter ett överkroppskydd och fastnat lite för Leatt då de även har vettiga nackskydd.

Frågan är litegrann vilket man ska som fortfarande är rimligt att trampa i?

Modeller av intresse är Hybrid, Airfit och Airfit lite.

Någon som testat dessa i kombination av stigcykling eller enduro?

1611513807759.png

kungcocos

Ny medlem
Börjat kika efter ett överkroppskydd och fastnat lite för Leatt då de även har vettiga nackskydd.

Frågan är litegrann vilket man ska som fortfarande är rimligt att trampa i?

Modeller av intresse är Hybrid, Airfit och Airfit lite.

Någon som testat dessa i kombination av stigcykling eller enduro?

Visa bilaga 466301

Kör med Leatt 3DF AirFit Lite Body Tee samt
Leatt DBX 4.0 3DF Impact Shorts, tycker de sitter bra och andas, men har mest använt dem i liftburna Bikeparks. Kan tänka mig att det blir rätt varmt för stigcykling om det går alltför mycket uppför och om det är en varm dag.

implor

Aktiv medlem
Kör med Leatt 3DF AirFit Lite Body Tee samt
Leatt DBX 4.0 3DF Impact Shorts, tycker de sitter bra och andas, men har mest använt dem i liftburna Bikeparks. Kan tänka mig att det blir rätt varmt för stigcykling om det går alltför mycket uppför och om det är en varm dag.

Okej!

hade varit kul och höra om någon testat för enduro.

Är det på tok för varmt så kanske man få fortsätta med ryggsäcken för vanlig stigcykling.
Om man åker lift så lär alla 3 funka så då tänkte jag att man bara tar den värsta.

yonsson

Aktiv medlem
En kompis till mig kör uteslutande Enduro/trail med motsvarande det du kollat på och han har kört med det hela sommarsäsongen utan att gnälla. Om man pallar det eller inte beror nog till stor del på hur mycket man svettas.

Jag har kollat på Alpinestars motsvarighet osv men jag hittade inget där man kunde ta ur alla skydd för att tvätta resten vilket inte gick. För mig som svettas som en gris lär det bli knas fort om det inte går att tvätta.

moros

Aktiv medlem
Jag har sneglat på Airfit och Airfit lite, men sen finns ju också detta nedan (AirFlex Stealth) som verkar ännu lättare och mer slimmat. Jag tycker ryggplattan på Airfit Lite verkar överdrivet bred upptill? Men fördelen är ju rem mellan bröst och ryggskydd samt större bröstplatta samt höftskydd. AirFlex saknar certifiering på bröstplattan verkar det som

Idag har jag en Fox Titan sport jacket och det är ju astungt men de olika skydden sitter bra tack vare remmar och midjebeälte. Skulle vilja ha något mer slimmat.

1611560090602.png

Senast ändrad:

DD88

Medlem
Kör skyddsbyxor Leatt 3DF 5.0, knäskydd Leatt 3DF Hybrid EXT och beroende på körning Body Protector 5.5 eller Leatt 3DF AirFit Lite.

Jag svettas något enormt i Body Protector när det är 15+ ute, men känner mig aldrig överhettad. Airfit Lite är svalare men jag skulle nästan vilja påstå att det är marginellt i svenskt klimat (under 20). Sen körde jag aldrig i någon högre temperatur än runt 20-25 i somras och jag kan tänka mig att skillnaden är större vid en högre temp.

Jag skulle dock vilja rekommendera att titta på skydd prioriterat efter användning och inte eter hur varm man blir. Ett level 2-skydd kan i många fall absorbera smällen dubbelt så bra som ett level 1. Om nersidan är mer eller mindre svettig så är det för mig ett enkelt val, men om det innebär överhettning och att köra helt utan skydd så är ju givetvis level 1 bättre.

tpn

Medlem
Kör med Leatt Body Vest 3DF AirFit och deras nackskydd DBX 5.5. Inga problem att trampa med skyddsvästen, hade det på mig hela dagen under endurot i Gesunda för ett par år sen.
Sen sitter det alltid på ihop med nackskyddet vid liftburen cykling, tycker det ventilerar bra och tänker inte ens på att det sitter på även vid lite varmare väder.

MtbIte

Aktiv medlem
Fyfan vad vamt det måste vara att köra i en sån där helkropsdräkt, personligen så kör jag bara med knäskydd och en liten ryggsäck med inbyggd ryggskydd vid stigcykling och enduro och tycker det räcker...... men det är min mening

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har lite versionen, kört bikepark med, smidigt och bra.
Jag tror att om man drar ur bröstskyddet, så fungerar den ok på stig, vad gäller värme.

Det är smidigt nog att den inte skulle krångla och vara bylsig och begränsande på stig. Bröstskyddet kan vara för varmt, men går ju att ta bort.

yonsson

Aktiv medlem
Jag kör med Fox Raceframe impact D30. Har kört med det både under och över jacka, dock bara från november så det återstå att de om jag svettas ihjäl i varmt väder. Det man saknar då är såklart axel- och armbågsskydd.

Går ju dock komplettera med något liknande denna.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Någon testat AirFlex Stealth? Stämmer uppgifterna så är det ca 500g lättare än Airfit lite, vilket i sin tur verkar vara 500g lättare än Fox Protector Jacket

Henrik83

Aktiv medlem
Kör Hybrid till motorcykelenduro, aldrig i livet att jag skulle fundera på att cykla med grejerna, inte ens i bike park.

implor

Aktiv medlem
Jag har sneglat på Airfit och Airfit lite, men sen finns ju också detta nedan (AirFlex Stealth) som verkar ännu lättare och mer slimmat.
Problemet med den är att det knappt är en uppgradering från ryggsäcken jag har (Camelback KUDU, CE Level 2). Får ett CE level 1 ryggskydd och lite extra vaddering i övrigt.

Kör skyddsbyxor Leatt 3DF 5.0, knäskydd Leatt 3DF Hybrid EXT och beroende på körning Body Protector 5.5 eller Leatt 3DF AirFit Lite.

Jag svettas något enormt i Body Protector när det är 15+ ute, men känner mig aldrig överhettad. Airfit Lite är svalare men jag skulle nästan vilja påstå att det är marginellt i svenskt klimat (under 20). Sen körde jag aldrig i någon högre temperatur än runt 20-25 i somras och jag kan tänka mig att skillnaden är större vid en högre temp.

Jag skulle dock vilja rekommendera att titta på skydd prioriterat efter användning och inte eter hur varm man blir. Ett level 2-skydd kan i många fall absorbera smällen dubbelt så bra som ett level 1. Om nersidan är mer eller mindre svettig så är det för mig ett enkelt val, men om det innebär överhettning och att köra helt utan skydd så är ju givetvis level 1 bättre.

Jag har inga problem att svettas så länge man inte blir överhettad. Har idag en ryggsäck så man blir dränkt över ryggen och det är "normalt" för mig. Frågan är lite hur mycket "extra" värme man får av ett helt överkroppskydd. Blir man ungefär lika varm så tar jag Airfit över Lite alla dagar.

Kör med Leatt Body Vest 3DF AirFit och deras nackskydd DBX 5.5. Inga problem att trampa med skyddsvästen, hade det på mig hela dagen under endurot i Gesunda för ett par år sen.
Sen sitter det alltid på ihop med nackskyddet vid liftburen cykling, tycker det ventilerar bra och tänker inte ens på att det sitter på även vid lite varmare väder.

Ganska exakt den uppsättningen jag tänkt mig (ihop med byxor). Nackskyddet åker självklart bara på när man kör lift men vill vill ha möjligheten att ha ett utan det strular med resten av skydden. Du upplever inga problem alls med överhettning?

Kör Hybrid till motorcykelenduro, aldrig i livet att jag skulle fundera på att cykla med grejerna, inte ens i bike park.
Vad hade du tänkt som alternativ i bike parks då? Svårt att hitta modeller som i alla fall ser ut att vara smidigare.

Setup för 2021 är tänkt att vara något likt följande:

Hjälm -> IXS Trigger FF MIPS
Överkropp -> Leatt Airfit
Nacke -> Leatt 3.5 (bara vid liftburet)
Underkropp -> ONeal Kamikaze shorts
Knä -> POC VPD 2.0

moros

Aktiv medlem
Problemet med den är att det knappt är en uppgradering från ryggsäcken jag har (Camelback KUDU, CE Level 2). Får ett CE level 1 ryggskydd och lite extra vaddering i övrigt.
Men Airfit Lite (som du listade) och Airflex Stealth är väl båda Level 1 på rygg, axlar och armbågar. Airfit Lite är däremot också level 1 på bröstplattan. (Airflex är oklassad där verkar det som) men Airfit är Level 2 eller hur?

Jag kör själv med en Camelbak TORO för det mesta och den är ju också level 2, förstår inte riktigt hur den skulle kunna klassas om bättre än t.ex. Airfit Lite som verkar ha ett betydligt kraftigare ryggskydd, bredare om inte annat. Men det är väl bara överförd kraft genom skyddet som mäts eller? (utan att läst in mig allt för mycket). Så parametrar hur bra skyddet kommer sitta kvar när man väl vurpar, eller hur stor del av ryggen det täcker, tas väl inte med, utan det får man själv bedöma antar jag.

yonsson

Aktiv medlem
Missa inte att det är skillnad med klassningarna beroende på användningsområde. Många framsidor är klassade utifrån stenstänk, inte krock.

jonte987

Aktiv medlem
Ja Lvl 1 vs lvl2 ska skilja i kraft som absorberas (eller nåt sånt) inte passform. Fördelen är väl bla att det gör att genomföra.

implor

Aktiv medlem
Men Airfit Lite (som du listade) och Airflex Stealth är väl båda Level 1 på rygg, axlar och armbågar. Airfit Lite är däremot också level 1 på bröstplattan. (Airflex är oklassad där verkar det som) men Airfit är Level 2 eller hur?

Jag kör själv med en Camelbak TORO för det mesta och den är ju också level 2, förstår inte riktigt hur den skulle kunna klassas om bättre än t.ex. Airfit Lite som verkar ha ett betydligt kraftigare ryggskydd, bredare om inte annat. Men det är väl bara överförd kraft genom skyddet som mäts eller? (utan att läst in mig allt för mycket). Så parametrar hur bra skyddet kommer sitta kvar när man väl vurpar, eller hur stor del av ryggen det täcker, tas väl inte med, utan det får man själv bedöma antar jag.
Du har förstått det hela rätt. Airfit är Level 2, Airfit Light är Level 1 och Stealth är Level 1 men bara rygg.

Nivån är bestäms på mängden energi som släpps igenom. Hur kraftigt något känns är egentligen ointressant då det är förmågan att absorbera energi som är intressant.

TORO är väldigt smalt skydd. Betydligt bredare på exempel KUDU.

moros

Aktiv medlem
Du har förstått det hela rätt. Airfit är Level 2, Airfit Light är Level 1 och Stealth är Level 1 men bara rygg.

Nivån är bestäms på mängden energi som släpps igenom. Hur kraftigt något känns är egentligen ointressant då det är förmågan att absorbera energi som är intressant.

TORO är väldigt smalt skydd. Betydligt bredare på exempel KUDU.
Japp. Jag provade båda och på mig satt TORO bättre och var lättare så jag valde den. Tror att camelbak kategoriserar KUDO som enduro och TORO som trail. Nåja nu går det lite från ämnet.

yonsson

Aktiv medlem
Ja Lvl 1 vs lvl2 ska skilja i kraft som absorberas (eller nåt sånt) inte passform. Fördelen är väl bla att det gör att genomföra.
Jag menar att det kan vara Level 1 med olika användningsområden. Är det ”Level 1 deflector” så är det inte samma sak som ”Level 1 impact”. Om man nu bryr sig om sådant. Båda lär ju räcka för MTB.

jonte987

Aktiv medlem
Jag menar att det kan vara Level 1 med olika användningsområden. Är det ”Level 1 deflector” så är det inte samma sak som ”Level 1 impact”. Om man nu bryr sig om sådant. Båda lär ju räcka för MTB.
Ok, finns väl standard för det också? EN- nåt om jag minns rätt. Var ett tag sen jag läste på.

yonsson

Aktiv medlem
Ok, finns väl standard för det också? EN- nåt om jag minns rätt. Var ett tag sen jag läste på.
Tror EN vs CE är olika marknader (som ISO vs DIN vs JIS), alltså olika certifieringsprocess. Men man får googla siffran också om man bryr sig. Det är den som säger användningsområde/produkt-typ. Så Level 1 för en sak betyder inte Level 1 för en annan sak. Vi är ju inne i MX-territorium när vi snackar kroppsskydd.

Edit: Ta Fox eller Alpinestars som exempel; De skriver Level 1 på flera olika skydd men menar att ett skydd har Level 1 för ”stenskott” medan deras kraftigare skydd är Level 1 för krock. Två helt olika saker då det senare är mycket mer tåligt. Sådant är de dåliga på att skriva ut.

Senast ändrad:

tpn

Medlem
Ganska exakt den uppsättningen jag tänkt mig (ihop med byxor). Nackskyddet åker självklart bara på när man kör lift men vill vill ha möjligheten att ha ett utan det strular med resten av skydden. Du upplever inga problem alls med överhettning?

Nu svettas jag inte i mängder men har inte upplevt att jag blivit överhettad. Varma dagar i parken kör jag skyddet direkt mot kroppen och sen en tunn t-shirt/tröja utanpå, funkar galant.

Halvdan

Aktiv medlem
Också intresserad av bodyvesten. Men kan man köra med underställ under? En dealbreaker för mig annars, vill ha min ull underst så här års ☺
Och för en som svettas kopiöst så att all form av kroppsbära syntet stinker apa och måste tvättas efter varje tur, hur funkar tvätten? Beskrivningen på bikester säger lätt att tvätta men handtvätt vilket är motsatsen till lätt för mig i alla fall... 🤷‍♂️
edit: Det mesta som säger handtvätt brukar ändå gå bra köra på ullprogram så det är väl mer en fråga om skydden kan tas ur eller om det funkar maskintvätta med insydda skydd?

implor

Aktiv medlem
Tror EN vs CE är olika marknader (som ISO vs DIN vs JIS), alltså olika certifieringsprocess. Men man får googla siffran också om man bryr sig. Det är den som säger användningsområde/produkt-typ. Så Level 1 för en sak betyder inte Level 1 för en annan sak. Vi är ju inne i MX-territorium när vi snackar kroppsskydd.

Edit: Ta Fox eller Alpinestars som exempel; De skriver Level 1 på flera olika skydd men menar att ett skydd har Level 1 för ”stenskott” medan deras kraftigare skydd är Level 1 för krock. Två helt olika saker då det senare är mycket mer tåligt. Sådant är de dåliga på att skriva ut.

Jag är ganska säker på att du pratar goja. Uppfyller man EN 1621-2 Level 2 så är det Nivå 2 för ryggskydd och inget annat. Men läser man bara "Fullfills Level 1" utan någon EN betäckning så är det en öppen fråga om man syftar på axlar, rygg eller annat).

Detta med stenskott vet jag inte vad du får ifrån. Källa?

EN 1621 har en väldigt utförlig beskrivning hur test ska genomföras för att verifiera produkterna når kraven.

Tyvärr kostar standarderna pengar annars kunde man länkat metoden direkt :(.

implor

Aktiv medlem
Nu svettas jag inte i mängder men har inte upplevt att jag blivit överhettad. Varma dagar i parken kör jag skyddet direkt mot kroppen och sen en tunn t-shirt/tröja utanpå, funkar galant.
Låter väldigt lovande! Är precis så jag tänkte ha i sommar. Västen under och en t-shirt över det hela.

Också intresserad av bodyvesten. Men kan man köra med underställ under? En dealbreaker för mig annars, vill ha min ull underst så här års ☺
Och för en som svettas kopiöst så att all form av kroppsbära syntet stinker apa och måste tvättas efter varje tur, hur funkar tvätten? Beskrivningen på bikester säger lätt att tvätta men handtvätt vilket är motsatsen till lätt för mig i alla fall... 🤷‍♂️
edit: Det mesta som säger handtvätt brukar ändå gå bra köra på ullprogram så det är väl mer en fråga om skydden kan tas ur eller om det funkar maskintvätta med insydda skydd?
Brukar finns "handtvättsprogram" på många moderna maskiner. Annars så borde det gå fint att trycka in den i frugans BH tvättpåse och köra 30 grader utan centrifugering.

Personligen så förväntar jag mig inte att produkter av denna typ håller i mera än 3år. Som hjälmar är det förbrukningsvaror.

EDIT: Bäst är ju att du beställer och bara testar med vad du nu vill ha under? Brukar vara generösa retur regler.

moros

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att du pratar goja. Uppfyller man EN 1621-2 Level 2 så är det Nivå 2 för ryggskydd och inget annat. Men läser man bara "Fullfills Level 1" utan någon EN betäckning så är det en öppen fråga om man syftar på axlar, rygg eller annat).

Detta med stenskott vet jag inte vad du får ifrån. Källa?
Artikeln nedan summerar det ganska bra. Det finns ju som sagt inget MTB-specifikt inom EN-certifieringen utan det är motorcykel som gäller. Utöver EN1621-1/2/3 för slag mot bröst, rygg och övrigt så finns exempelvis EN14021 som låter som just stenskott och inte direkt slag. "...EN 14021, which is ‘Stone Shields for Off-Road Motorcycling’"

moros

Aktiv medlem
Lite för att återgå till ursprungsfrågan så handlar det kanske primärt om det är "värt" att gå till level 2 för ryggen. Det är i AirFit och AirFit lite 3-400 spänn och 100g det handlar om om jag tolkat det rätt? För det är väl bara ryggplattan som skiljer de två produkterna åt?

Med det sagt så verkar ju de flesta ändå nöja sig med level 1? Alla POC är väl level 1 t.ex. En snabb titt på Evoc så verkade då också bara vara deras värsta väst som det specifikt stod level 2 på.

implor

Aktiv medlem
Lite för att återgå till ursprungsfrågan så handlar det kanske primärt om det är "värt" att gå till level 2 för ryggen. Det är i AirFit och AirFit lite 3-400 spänn och 100g det handlar om om jag tolkat det rätt? För det är väl bara ryggplattan som skiljer de två produkterna åt?

Med det sagt så verkar ju de flesta ändå nöja sig med level 1? Alla POC är väl level 1 t.ex. En snabb titt på Evoc så verkade då också bara vara deras värsta väst som det specifikt stod level 2 på.
AirFit är level 2 för både bröst och rygg. AirFit Lite är level 1 för bröst och rygg.

Du har rätt om priset, ca 400kr extra men är 200gram tyngre. Mitt argument är exakt det omvända ditt! :) Om det bara handlar om 10-15% extra på priset och du halverar energin som släpps igenom är det inte ett solklart val?

200gram är ju alltid 200gram men frågan är om man känner stor skillnad på 1.25kg eller 1.45kg. Låter kanske tungt men många har ju en ryggsäck med vatten och det blir upp mot 5-6kg med en 3L blåsa.

EDIT: Tror problemet har varit att man inte haft material som är lätta och smidiga nog tidigare för att klara level 2. Sedan kan ju många level 1 produkter vara väldigt när nivån för level 2.

Exempel Evoc ryggsäckar är många level 1 men lightshield som deras teknik använder släppte igenom ~10kN och gränsen för Level 1 är 18kN och Level 2 9kN. Så den är inte långt ifrån.

Borde vara lagkrav på att släppa testrapporterna för säkerhetsutrustning. Omöjligt och veta om en produkt är marginell eller klarar kravet med råge.

Senast ändrad:

tpn

Medlem

Finns plats för underställ, brukar dra på mig det under när det är lite kyligare och det funkar bra.
Har aldrig tvättat det faktiskt... kanske är dags men tycker inte det luktar något än iaf. (mina cykelvänner kanske inte håller med, oklart).
Tror man kan plocka ur alla skydd, kollar när jag kommer hem och återkommer. Vet iaf. att jag plockade ur några bitar ur ryggskyddet så man får ner nackkragen.

moros

Aktiv medlem
AirFit är level 2 för både bröst och rygg. AirFit Lite är level 1 för bröst och rygg.

Du har rätt om priset, ca 400kr extra men är 200gram tyngre. Mitt argument för exakt om vända ditt! :) Om det bara handlar om 10-15% extra på priset och du halverar energin som släpps igenom är det inte ett solklart val?

200gram är ju alltid 200gram men frågan är om man känner stor skillnad på 1.25kg eller 1.45kg. Låter kanske tungt men många har ju en ryggsäck med vatten och det blir upp mot 5-6kg med en 3L blåsa.
Jag kollade bara lite snabbt på Bikester och där såg det ut som 100g men jag kan ha sett fel. OK bröst också level 2 då.

Nej det kanske lät så men det var nog mer en generell fråga gällande level 1 vs 2 på ryggskyddet. Men om det bara är några hekto och hundralappar för att få ett bättre skydd den dagen det smäller så håller jag med i ditt argument när det gäller just dessa två versioner.

implor

Aktiv medlem
Jag kollade bara lite snabbt på Bikester och där såg det ut som 100g men jag kan ha sett fel. OK bröst också level 2 då.

Nej det kanske lät så men det var nog mer en generell fråga gällande level 1 vs 2 på ryggskyddet. Men om det bara är några hekto och hundralappar för att få ett bättre skydd den dagen det smäller så håller jag med i ditt argument när det gäller just dessa två versioner.

Bäst är nog att man själv får testa de olika modellerna. Varenda av dom finns ju i 3 varianter (långärmad, T-shirt eller väst). Kan lätt vara så att AirFit i västform känns friare än AirFit Lite i t-shirt form.

moros

Aktiv medlem
Bäst är nog att man själv får testa de olika modellerna. Varenda av dom finns ju i 3 varianter (långärmad, T-shirt eller väst). Kan lätt vara så att AirFit i västform känns friare än AirFit Lite i t-shirt form.
Ja man får väl bara koka ner det till ett par modeller först.

Har egentligen avfärdat väst innan eftersom axelsskydden saknas. Hur tänker ni som kör utan. Själv har jag väl mest upplevt att de suttit på rätt ställe när man tagit en kurva lite right och dragit axeln i ett träd.

Halvdan

Aktiv medlem
Hur är Leatts storlekar? Enligt deras tabell ska t.ex. jag ha L/XL vilket låter väldans stort för mig som är 174 och normalt har M i allt. Men om man ska ha ställ under kanske det är lika bra.

tpn

Medlem
Ja man får väl bara koka ner det till ett par modeller först.

Har egentligen avfärdat väst innan eftersom axelsskydden saknas. Hur tänker ni som kör utan. Själv har jag väl mest upplevt att de suttit på rätt ställe när man tagit en kurva lite right och dragit axeln i ett träd.

Skyddet jag hade innan hade även axelskydd och armbågsskydd (ett 661) men upplevde att jag blev orörlig och tyckte det påverkade cyklingen. Airfit'en märker jag inte ens av att jag har på mig.
Klarat mig skapligt från större krascher, bröt armen för nåt år sen men hade inte hjälpt med mer skydd.

Hur är Leatts storlekar? Enligt deras tabell ska t.ex. jag ha L/XL vilket låter väldans stort för mig som är 174 och normalt har M i allt. Men om man ska ha ställ under kanske det är lika bra.

Är 183cm och har L/XL, sitter klockrent. Så M kanske är lämpligare för dig.

implor

Aktiv medlem
Skyddet jag hade innan hade även axelskydd och armbågsskydd (ett 661) men upplevde att jag blev orörlig och tyckte det påverkade cyklingen. Airfit'en märker jag inte ens av att jag har på mig.
Klarat mig skapligt från större krascher, bröt armen för nåt år sen men hade inte hjälpt med mer skydd.

Är 183cm och har L/XL, sitter klockrent. Så M kanske är lämpligare för dig.

Jag har för mig att det som skiljer är storleken/längden på ryggskyddet mellan storlekarna.

Willbob

Medlem
Jag har en Leatt 3DF Airfit Lite jacka. Den använder jag i princip alltid oavsett om det är stigcykling, enduro eller dh. Skydden är väldigt mjuka och följsamma så jag tycker inte den känns klumpig eller ivägen när jag kör. Och själva materialet är tunt och luftigt så jag kan köra med den tills att det börjar bli ca 24 grader varmt ute, sen blir det olidligt.
Jag själv kör rätt hårt och ligger ibland över min förmåga i utförslöpor. Vid tillfällen när jag kraschat så har det varit väldigt skönt att ha den på och den har definitivt räddar mina axlar vid två tillfällen.
Storlekarna är rätt små, jag är 186cm / 80kg och kör med xxl. Även om man svettas på ordentligt så luktar den knappt någonting. Jag brukar oftast handtvätta den i badkaret och hänger sedan upp den på tork. Men det är ändå rätt enkelt att plocka ur skydden och köra den i tvättmaskinen.
Jag har kört med den nu i ca ett år och kör ca två dagar i veckan med den. Den håller fortfarande ihop bra även om den fått lite små hål på armarna av kvistar som fastnat i den.

implor

Aktiv medlem
Jag har en Leatt 3DF Airfit Lite jacka. Den använder jag i princip alltid oavsett om det är stigcykling, enduro eller dh. Skydden är väldigt mjuka och följsamma så jag tycker inte den känns klumpig eller ivägen när jag kör. Och själva materialet är tunt och luftigt så jag kan köra med den tills att det börjar bli ca 24 grader varmt ute, sen blir det olidligt.
Jag själv kör rätt hårt och ligger ibland över min förmåga i utförslöpor. Vid tillfällen när jag kraschat så har det varit väldigt skönt att ha den på och den har definitivt räddar mina axlar vid två tillfällen.
Storlekarna är rätt små, jag är 186cm / 80kg och kör med xxl. Även om man svettas på ordentligt så luktar den knappt någonting. Jag brukar oftast handtvätta den i badkaret och hänger sedan upp den på tork. Men det är ändå rätt enkelt att plocka ur skydden och köra den i tvättmaskinen.
Jag har kört med den nu i ca ett år och kör ca två dagar i veckan med den. Den håller fortfarande ihop bra även om den fått lite små hål på armarna av kvistar som fastnat i den.
När du säger jacka är det långärmade varianten?

kungcocos

Ny medlem
Okej!

hade varit kul och höra om någon testat för enduro.

Är det på tok för varmt så kanske man få fortsätta med ryggsäcken för vanlig stigcykling.
Om man åker lift så lär alla 3 funka så då tänkte jag att man bara tar den värsta.
Skulle tro att AirFit lite funkar för enduro svalare sommardagar, upp till iallafall 20 grader, har även kört dirtjumps i Skogås Bikepark med AirFit lite body tee (och byxor, knäskydd, armbågsskydd och FF), med en hel del cykling uppför. Även testat att bröstplattan funkar bra efter en krasch i ett hopp i flottsbro där jag fick ena styrändan i bröstet. Rekommenderar AirFit lite.

Halvdan

Aktiv medlem
Nu har jag 3DF Airfit Body Vest hemma, beställde både i S/M och L/XL. Det var hyfsad skillnad i storlek på ryggskydden.

Så jag tog en dusch och testade båda lite mer ingående och fotade, kanske användbart för fler happyiter som grunnar på storlek. Ryggplattan är väl samma för alla airfit level 2-skydd oavsett om det är väst, t-shirt eller helärm?
2BCBFA40-B3AF-409E-99B3-B1A97F3F9A22.jpeg

F3B7BEDB-3BCF-4E4B-89C2-2344679CB498.jpeg

F279C005-90BF-4EF9-8813-D95C8F959532.jpeg

667BA24F-BB9E-4DBA-889B-308469C44493.jpeg

L/XL täcker alltså en kota eller två fler, och även skulderbladen bättre. Men är den rentav för lång? Det mindre ligger bättre slimmat längs hela, det stora ligger någon cm utanför ryggen längst upp. Båda västarna sitter hyfsat bekvämt men det går inte komma ifrån att det stora är påtagligt bulkigare.

Skulle jag bara använda detta i park skulle jag tveklöst ta det större. Men jag kommer troligen använda det mer till enduro och kanske även vanlig stigcykling ibland. Så vetefan. Vad tycker ni?

Här är storleksmåtten från broschyren som följer med. Jag är 174 cm, rygglängd 50 cm, bröstmått 101 cm.
B92CF524-72F3-451C-8C66-C9857FFB8906.jpeg

Ska man bara gå på den lutar det väl åt L/XL, så ja de är lite små i stl som någon skrev tidigare. Kanske för att det är unisex.

Bilagor

• 82056C97-9CD0-4C57-9C5B-9A47B24ACB15.jpeg
    82056C97-9CD0-4C57-9C5B-9A47B24ACB15.jpeg
    58.7 KB · Besök: 5

implor

Aktiv medlem
Nu har jag 3DF Airfit Body Vest hemma, beställde både i S/M och L/XL. Det var hyfsad skillnad i storlek på ryggskydden.

Så jag tog en dusch och testade båda lite mer ingående och fotade, kanske användbart för fler happyiter som grunnar på storlek. Ryggplattan är väl samma för alla airfit level 2-skydd oavsett om det är väst, t-shirt eller helärm?
Visa bilaga 468573
Visa bilaga 468575
Visa bilaga 468577
Visa bilaga 468578
L/XL täcker alltså en kota eller två fler, och även skulderbladen bättre. Men är den rentav för lång? Det mindre ligger bättre slimmat längs hela, det stora ligger någon cm utanför ryggen längst upp. Båda västarna sitter hyfsat bekvämt men det går inte komma ifrån att det stora är påtagligt bulkigare.

Skulle jag bara använda detta i park skulle jag tveklöst ta det större. Men jag kommer troligen använda det mer till enduro och kanske även vanlig stigcykling ibland. Så vetefan. Vad tycker ni?

Här är storleksmåtten från broschyren som följer med. Jag är 174 cm, rygglängd 50 cm, bröstmått 101 cm.
Visa bilaga 468579
Ska man bara gå på den lutar det väl åt L/XL, så ja de är lite små i stl som någon skrev tidigare. Kanske för att det är unisex.
Grymt bra info!

skulle säga ta den mindre!

ska du köra DH så täcker nackskyddet övre kotan och nedre biten av ryggen kan kompletteras med ett par byxor med svankskydd!

bästa skydden är dom man har på sig ut.

Edit: är ungefär samma längd som dig så ska nog också beställa båda och känna vilken som är bäst!

Vart beställde du ifrån?

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Grymt bra info!

skulle säga ta den mindre!

ska du köra DH så täcker nackskyddet övre kotan och nedre biten av ryggen kan kompletteras med ett par byxor med svankskydd!

bästa skydden är dom man har på sig ut.

Edit: är ungefär samma längd som dig så ska nog också beställa båda och känna vilken som är bäst!

Vart beställde du ifrån?
Smart tänkt och bra poäng om kompletteringsskydd vid dh!
Wiggle, de hade bra pris.

De där kuddarna på sidan trodde jag förresten var för höften men de sitter rätt högt upp även på L/XL så de är mer för att skydda inre organ i midjehöjd eller?

DD88

Medlem
Jag är 186 och väger 81kg, skulle väl säga normalbyggd, 32/32 i jeans.

Kör XL i allt från Leatt, skulle säga att storlekarna är typiskt sydeuropeiska, dvs man får gå upp en storlek.

Fick hem ett par X-frame-knäskydd i XL för en vecka sen och de är på gränsen för små, men XXL hade varit för stort.

Däremot så tycker jag att storleksguiden på hemsidan alltid har funkat bra.

Halvdan

Aktiv medlem
Lutar åt L/XL ändå. Av den enkla anledningen att S/M sitter åt såpass att det trycker märkbart mot bröstkorgen och ryggen på ett sätt som gör motstånd mot andningen, även när jag har spännena på lösaste. Inte obehagligt när man provar västen hemma i lugn och ro i några minuter. Men tveksamt hur bra det kommer vara under aktivitet i flera timmar... Materialet kanske töjer sig lite men det är alltid en chansning med syntet.

Tänker att man kan frisera ryggskyddet lite försiktigt med mattkniv om det visar sig vara opraktiskt långt. Pga skyddets kilform och att det är fixerat med kardborre bakom spännremmen så borde det ligga på plats ändå så länge man inte skär på sidorna så det blir smalare?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer