Någon som byggt en DIY Airshot av tom pulversläckare?

Wiciman

Aktiv medlem
Såg denna video och blev inspirerad. Vore ett kul projekt!

1738342962868.webp

Pro Level DIY Tubeless Tyre Inflator - YouTube

Någon som gjort samma manöver och kan avslöja do's and dont's samt tipsa om vilken hårdvara man behöver (gärna lättillgängligt på Biltema, Jula etc)? Tänker framförallt på vilken slanganslutning som krävs för påfyllningsslangen. Någon form av nippel med gänga i ena sidan och avfasad för slangklämma i andra förstår jag?

Är det att föredra med en större släckare än 2kg?

Senast ändrad:
Var en del som experimenterade petflaskor back in the days. Finns nog några trådar på forumet om du söker. :)

om det nu ska vara värt besväret jämfört med att köpa en airshot eller dess konkurrenter skulle jag försöka få till förbättringen att slippa eller skydda den fastmonterade utstickande pinnen som påfyllningsventilen utgör. dömd att skada, eller skadas.

sen är det smidigt off grid-bruk som egentligen är intressant, fundera över en portabel 18 volt kompressor. kostar inte mycket mer än två airshots. t ex den här från metabo. har du avvikande batterisystem finns adapters på ett aliexpress nära dig.
.
IMG_2459.webp

Köpte min Airshot för under femhundringen ny så det känns kanske inte riktigt som det är värt besväret om man inte redan har alla bitar hemma och bara vill ha ett projekt.
så är det, kul projekt att testa och har de flesta prylarna redan. saknar anslutningen till tuben (till påfyllningsslangen) bara.

Intressant. Detta blev man ju sugen på. Har ju i stort sett alla ingående komponenter inkl en avpolletterad 2kg släckare som väntar på att skrotas.

Såg denna video och blev inspirerad. Vore ett kul projekt!

Visa bilaga 750270

Pro Level DIY Tubeless Tyre Inflator - YouTube

Någon som gjort samma manöver och kan avslöja do's and dont's samt tipsa om vilken hårdvara man behöver (gärna lättillgängligt på Biltema, Jula etc)? Tänker framförallt på vilken slanganslutning som krävs för påfyllningsslangen. Någon form av nippel med gänga i ena sidan och avfasad för slangklämma i andra förstår jag?

Är det att föredra med en större släckare än 2kg?
Det är en ganska kort slang så påverkar inte luftflödet lika mycket som slangen till en kompressor men jag hade nog ändå valt en grövre slang. Det som känns lite läskigt är att det är ett högt tryck i en stålbehållare man inte har riktig koll på vad den klarar och med en extraventil man borrar hål för.

Inte en Airshot, men liknande funktion: https://r2-bike.com/MILKIT-Set-Tubeless-Booster-075-litre-bottle

Har du en drickflaska i metall så kan du köpa påbara huvudet för €23

Schwalbes variant med slang för strax överr 500kr: https://r2-bike.com/SCHWALBE-Air-Pump-Tubeless-Inflator-Tire-Booster-incl-Keep-Belt
Schwalbes är en licenskopia av Airshot.

Problemet med båda är att behållaren är precis för liten för däck som inte riktigt vill. Att poppa DH-däck med stålkant t ex är ett jävla jobb. Jag har en men köpte en kompressor också och har den bara som reserv på resor numera. Så bygger man en egen hade jag satsat på en behållare på >2 l.

Schwalbes är en licenskopia av Airshot.

Problemet med båda är att behållaren är precis för liten för däck som inte riktigt vill. Att poppa DH-däck med stålkant t ex är ett jävla jobb. Jag har en men köpte en kompressor också och har den bara som reserv på resor numera. Så bygger man en egen hade jag satsat på en behållare på >2 l.
Vad är nästa standardstorlek upp efter 2l - enligt svensk standard?

Vinner man något säkerhetsmässigt (explosionsrisk) med att gå upp i storlek?

Vad är nästa standardstorlek upp efter 2l - enligt svensk standard?

Vinner man något säkerhetsmässigt (explosionsrisk) med att gå upp i storlek?
Kanske var lite otydlig, men 2L funkar kanske. Airshot är 1,1 och det tycker jag är precis för lite.

Större volyme borde betyda att man inte behöver så högt tryck, vilket borde vara säkrare*.

*Med reservation för att någon kan fysik bättre än mig.

Även om man inte behöver lika högt tryck?

Det är ju total luftvolym man vill åt, inte trycket.
Kan inte tryckkärl tillräckligt bra för att våga svara på hur förhållandet risk kontra tryck och volym ser ut, men behövs det inte både stort luftflöde (högt tryck) och tillräcklig volym för att trycka ut däcket?

Kan inte tryckkärl tillräckligt bra för att våga svara på hur förhållandet risk kontra tryck och volym ser ut, men behövs det inte både stort luftflöde (högt tryck) och tillräcklig volym för att trycka ut däcket?
Mest flöde, vilket inte kräver våldsamt högt tryck egentligen. Det är betydligt bättre drag i kompressorn vid 8 bar än Airshoten vid 13 (jag vet att den bara är godkänd till 11..).

Har vi någon fysiker här som kan förklara förhållandet tryck/volym/flöde/kärlstorlek ur ett tubelesslämplighetsperspektiv så att en femåring kan förstå?

För tryckkärlet, ventiler och slang har volymen ingen som helst inverkan på risken. Det är endast trycket som kan förstöra de delarna. Dock kan ett större tryckkärl få till följd till att när däcket väl sätter sig så är kvarstående tryck för högt och spränger däcket. Tänk dig ett gigantiskt tryckkärl med 13 Bar. När du öppnar ventil så kommer det bli 13 Bar i däcket också. Jobbigt.
Med en liten Airshot så sjunker trycket raskt när luften fördelat sig mellan tryckkärl och däck. Visst är det besvärligt när man har stora glipor och luften inte räcker till men de gånger däcket sätter sig blixtsnabbt så skall man vara glad att det inte kommer mer luft än det gör.

Har vi någon fysiker här som kan förklara förhållandet tryck/volym/flöde/kärlstorlek ur ett tubelesslämplighetsperspektiv så att en femåring kan förstå?

Ingen fysiker, men det du behöver känna till är Boyles lag, P1V1=P2(V1+V2) där 1 är lufttanken och 2 är däcket.
Exempelvis om du har ett däck som är 40-622 kan man räkna volymen V2 till
V=(2pi^2((d+b)/2)(b/2)^2)/10^6, där d=622 och b=40
(Eftersom däckstommens tjocklek inte beaktats här är den beräknade volymen sannolikt lite i överkant.)

När däckvolymen är känd är det bara att sätta P1 och P2 till önskade värden och plugga in dessa i ovanstående ekvation och bryta ut V1. Låt säga 10 bar i tanken och 4 bar i däcket:

V1=(4*V2)/(10-4) vilket blir ca. 1.74 liter. Justera siffrorna efter ditt användningsområde.

Flödesförluster och läckage via slang och ventil är inget som kommer orsaka problem så länge du tar ut ventilkärnorna.

För enkelhetens skull:
boom3.webp

Själv kör jag ghettomoddad pet-flaska med några varv silvertejp runt.

För tryckkärlet, ventiler och slang har volymen ingen som helst inverkan på risken. Det är endast trycket som kan förstöra de delarna. Dock kan ett större tryckkärl få till följd till att när däcket väl sätter sig så är kvarstående tryck för högt och spränger däcket. Tänk dig ett gigantiskt tryckkärl med 13 Bar. När du öppnar ventil så kommer det bli 13 Bar i däcket också. Jobbigt.
Med en liten Airshot så sjunker trycket raskt när luften fördelat sig mellan tryckkärl och däck. Visst är det besvärligt när man har stora glipor och luften inte räcker till men de gånger däcket sätter sig blixtsnabbt så skall man vara glad att det inte kommer mer luft än det gör.
men är det ett problem i realiteten dock? man fyller ju på genom att trycka på släckarens handtag, när man hör popp-popp så släpper man ju omedelbart handtaget och stryper luften.

intressant observation.

men med en reglerbar påfyllnad är det i praktiken inte svårt att bromsa luftflödet när däcket sätter sig. har 8 bar i en 70 liters tank att spela med:)

när däck-kanten tar, dvs börjar täta får man ändå fylla efter typ tio sekunder innan det poppat färdigt. trycket brukar då vara uppe kring 2 bar på ett mtb-däck. vilket för ett sådant däck är riktigt mycket.

take-home av detta blir väl att om man har stor tank gärna ha ett tryckmätarhandtag till påfyllningen av däcket. eller åtminstone när man efterfyller för att poppa sista kanten. många gör väl det senare med en separat pump.

för övrigt blir det bara i anfall av slöhet jag poppar med hjälp av kompressor. och air-shoten samlar damm i väntan på nästa resa. nästan alltid använder jag istället hela förloppet min 18volt makitapump. men man får då bekväma sig till att spänna upp däck-kanten mot fälgen lite noggrannare innan man börjar.

Jag läste om någon som istället rekommenderade lufttank för dykning som ett säkrare alternativ eftersom de (tydligen) är designade för mycket höga lufttryck. Men sådana har man ju inte liggandes direkt…

Man får väl gissa att det blir prestaventilen som blir den svaga punkten. Visst, släckare verkar ligga på 10-15 bar så det är möjligt att de tål 13 dåligt efter att ha blivit borrade i.

Dyk tar 2, 300 bar. Det hade nog många haft med sig i van... Men då ska man nog inte fylla med presta och en regulator behövs

Ett vanligt första steg ger "ett par bar" övertryck. Om det går att få 3 kanske vi har nåt där

Man får väl gissa att det blir prestaventilen som blir den svaga punkten. Visst, släckare verkar ligga på 10-15 bar så det är möjligt att de tål 13 dåligt efter att ha blivit borrade i.

Dyk tar 2, 300 bar. Det hade nog många haft med sig i van... Men då ska man nog inte fylla med presta och en regulator behövs
”Det hade nog många haft med sig i van... ”

?

Hittade den här på youtube där man använder en tryckspruta typ ogräsbekämpning.
Finns 5 liters för 150:- på Jula.
Och 8 liters för 200:- på Biltema.
Så har man något att enkelt spola av det värsta från cykeln med när man kommer hem också.

men är det ett problem i realiteten dock? man fyller ju på genom att trycka på släckarens handtag, när man hör popp-popp så släpper man ju omedelbart handtaget och stryper luften.

Funkar om man har koll men det är svårt att skriva in i en manual hur detta skall utföras i praktiken. Har varit med om däck som behövt fyllas till maxgränsen innan det poppat Då gäller det att vara uppmärksam och ha lite magkänsla. Det är enklare att skriva en idiotsäker instruktion till ett system där det inte går att överfylla.

Hur är det förresten med hookless rims, blir det ens något popp i en sådan? Finns ju ingen fals för kanttråden att fall in i som kan ge upphov till något ljud föreställer jag mig.

Funkar om man har koll men det är svårt att skriva in i en manual hur detta skall utföras i praktiken. Har varit med om däck som behövt fyllas till maxgränsen innan det poppat Då gäller det att vara uppmärksam och ha lite magkänsla. Det är enklare att skriva en idiotsäker instruktion till ett system där det inte går att överfylla.

Hur är det förresten med hookless rims, blir det ens något popp i en sådan? Finns ju ingen fals för kanttråden att fall in i som kan ge upphov till något ljud föreställer jag mig.
Det smäller som vanligt när kanterna hoppar upp från fälgens mitt och ut mot kanten.

Problemet är väl möjligen att efter att man nåt 3 bar i däcket och innan det sista smäller till, inte har så stora marginaler med 15 bar på fritt blås.

Om man nu ska poppa med konstant 15 så får man nog avbryta direkt när däcket fäster.

9 gånger av 10 smäller inte mina däck på en gång utan airshoten trycker upp däcket dit det blir mest motstånd, sen kryper däcket sakta tills det ramlar på plats med ett litet diskret knarr. Det är klart att det hade gått att bara trycka luft tills allt smäller på plats med det är ett jäkla onödigt övervåld.

Hade en gettobooster av en 4litersdunk nåt år, men airshoten är bekymmerslös år efter år, och har funkar på allt inkl nya downhilldäck.

intressant observation.

men med en reglerbar påfyllnad är det i praktiken inte svårt att bromsa luftflödet när däcket sätter sig. har 8 bar i en 70 liters tank att spela med:)

när däck-kanten tar, dvs börjar täta får man ändå fylla efter typ tio sekunder innan det poppat färdigt. trycket brukar då vara uppe kring 2 bar på ett mtb-däck. vilket för ett sådant däck är riktigt mycket.

take-home av detta blir väl att om man har stor tank gärna ha ett tryckmätarhandtag till påfyllningen av däcket. eller åtminstone när man efterfyller för att poppa sista kanten. många gör väl det senare med en separat pump.

för övrigt blir det bara i anfall av slöhet jag poppar med hjälp av kompressor. och air-shoten samlar damm i väntan på nästa resa. nästan alltid använder jag istället hela förloppet min 18volt makitapump. men man får då bekväma sig till att spänna upp däck-kanten mot fälgen lite noggrannare innan man börjar.
Kom på att jag har en Einhell ogrästrimmer 18v med laddare och dubbla batterier.

Isf hade jag kunnat skaffa denna och köra med samma batteri. Skulle du säga att den har motsvarande prestanda som din Makita?

Men det krävs att man får upp däcket på bead:en först menar du?

Denna figur lyckas inget vidare:

Senast ändrad:
Kom på att jag har en Einhell ogrästrimmer 18v med laddare och dubbla batterier.

Isf hade jag kunnat skaffa denna och köra med samma batteri. Skulle du säga att den har motsvarande prestanda som din Makita?

Men det krävs att man får upp däcket på bead:en först menar du?

Denna figur lyckas inget vidare:
Det man vill åt är ju flödet man får när man släpper ut innehållet ur en tank på en gång. De där har ingen tank. Sen funkar det säkert på snälla däck av den sort som man också oftast lyckas med när man står med en vanlig handpump, med fördelen då förstås att du kan ha båda händerna fria att massera däcket med. För oftast går det ju rätt bra med en helt vanlig pump och lite tålamod egentligen.

Men de där svårare däcken som man får kämpa med tvivlar jag hur mycket @kais01 än lovordar den att den klarar. Men försöker man aldrig poppa DH-däck med ståltråd t ex så kanske det inte gör något heller.

Det man vill åt är ju flödet man får när man släpper ut innehållet ur en tank på en gång. De där har ingen tank. Sen funkar det säkert på snälla däck av den sort som man också oftast lyckas med när man står med en vanlig handpump, med fördelen då förstås att du kan ha båda händerna fria att massera däcket med. För oftast går det ju rätt bra med en helt vanlig pump och lite tålamod egentligen.

Men de där svårare däcken som man får kämpa med tvivlar jag hur mycket @kais01 än lovordar den att den klarar. Men försöker man aldrig poppa DH-däck med ståltråd t ex så kanske det inte gör något heller.
Det är lite så jag tänker med, alltså svårt att få tillräckligt flöde ur en sådan produkt så att det räcker till de mest svårflirtade däcken.

Senast ändrad:
håller med rattnalles analys. det finns definitivt besvärliga fälgar och däck som gör att en tryckackumulator ibland blir nödvändig. i min egen erfarenhet med betoning på ibland.

att ha tillgång till en eller annan form av ackumulator kan alltså vara en life saver.

ser det vidare som en pedagogisk vinst att lära sig få till däcksätets kontakt med fälgen så man i grunden förmår poppa utan ackumulator, det finns instruktioner på yt om grundläggande fungerande metoder.

kanske till och med kan tänka sig poppa i fält. typfall 'kompis' som kört torrt och behöver påfyllning från flaskan 'du' har med dig. skönt där och då slippa griseriet med reservslang i hjul med tätmjölk

en pump liknande einhellpumpen ger just det stabila kontinuerliga flödet jag uppfattar @Rattnalle efterfrågar, och är enligt mig lättare att poppa med än även en bra handpump. elpumpen kan stå påslagen samtidigt som man småjusterar däcket så att kanten får 'tag'. nu vet jag inte om just einhellpumpen ger tillräckliga volymer, men min egen från makita gör det utan vidare, den mindre av två modeller därifrån.

såvitt den elektriska har en bra tryckmätare, är för den övrigt en duktigt bra hjälpreda att återkommande få till ditt favorittryck. på cykeln eller varför inte din bil.

Nja alltså jag skulle aldrig överväga att köpa en sån själv, jag köpte en riktig kompressor och har en airshot för resor. Jag ville mest förtydliga att den för den skull säkert inte är helt oanvändbar.

Krisar det i fält har jag lyckats poppa med Lezynes mini-golvpump som jag har i ryggan men det är onödigt jobbigt så då får man vara motiverad… så visst att kunna lirka ett däck på plats är klart användbart oavsett.

håller med rattnalles analys. det finns definitivt besvärliga fälgar och däck som gör att en tryckackumulator ibland blir nödvändig. i min egen erfarenhet med betoning på ibland.

att ha tillgång till en eller annan form av ackumulator kan alltså vara en life saver.

ser det vidare som en pedagogisk vinst att lära sig få till däcksätets kontakt med fälgen så man i grunden förmår poppa utan ackumulator, det finns instruktioner på yt om grundläggande fungerande metoder.

kanske till och med kan tänka sig poppa i fält. typfall 'kompis' som kört torrt och behöver påfyllning från flaskan 'du' har med dig. skönt där och då slippa griseriet med reservslang i hjul med tätmjölk

en pump liknande einhellpumpen ger just det stabila kontinuerliga flödet jag uppfattar @Rattnalle efterfrågar, och är enligt mig lättare att poppa med än även en bra handpump. elpumpen kan stå påslagen samtidigt som man småjusterar däcket så att kanten får 'tag'. nu vet jag inte om just einhellpumpen ger tillräckliga volymer, men min egen från makita gör det utan vidare, den mindre av två modeller därifrån.

såvitt den elektriska har en bra tryckmätare, är för den övrigt en duktigt bra hjälpreda att återkommande få till ditt favorittryck. på cykeln eller varför inte din bil.
Det där med att lirka upp ett däck på fälgkanten kan man skriva avhandlingar om. Lättare sagt än gjort i mitt fall (och då har jag ändå lyckats med +50 däck tidigare).

När jag nu går från 2.5" till 2.8" bredd (där det senare måttet aka "+", tydligen ska vara särskilt knixigt att få tubeless) har jag försökt alla de tips som YT kan erbjuda; olika typer av spännband runt däckets utsida, Sid & Mackys "klämma fast på kanten lite åt gången-tips", såpvatten och nu senast vanlig slang först (då kanten fastnar medgörligt på fälgens ena sida men inte den andra . Problemet är att däcket (Rocket Ron Evo Super Ground 27.5x2.80 Addix Speedgrip E-25 Folding) vägrar stanna uppe på beaden på min 30mm fälg oavsett vad jag gör och oavsett att däcket alltså seat:at 100% på ena sidan tack vare den föregående slangmonteringen. Nästa steg är att testa med en inlånad Lifeline kombinerad air booster och pump. Därefter tillverkandet av en sådan DIY booster som jag började tråden med. Kompressor finns men dessvärre inte tillgängligt på samma ort som hjulet så den lösningen undviker jag helst just nu.

Det där med att lirka upp ett däck på fälgkanten kan man skriva avhandlingar om. Lättare sagt än gjort i mitt fall (och då har jag ändå lyckats med +50 däck tidigare).

När jag nu går från 2.5" till 2.8" bredd (där det senare måttet aka "+", tydligen ska vara särskilt knixigt att få tubeless) har jag försökt alla de tips som YT kan erbjuda; olika typer av spännband runt däckets utsida, Sid & Mackys "klämma fast på kanten lite åt gången-tips", såpvatten och nu senast vanlig slang först (då kanten fastnar medgörligt på fälgens ena sida men inte den andra . Problemet är att däcket (Rocket Ron Evo Super Ground 27.5x2.80 Addix Speedgrip E-25 Folding) vägrar stanna uppe på beaden på min 30mm fälg oavsett vad jag gör och oavsett att däcket alltså seat:at 100% på ena sidan tack vare den föregående slangmonteringen. Nästa steg är att testa med en inlånad Lifeline kombinerad air booster och pump. Därefter tillverkandet av en sådan DIY booster som jag började tråden med. Kompressor finns men dessvärre inte tillgängligt på samma ort som hjulet så den lösningen undviker jag helst just nu.
Det låter som att du tar väldigt många små mödosamma steg för att utföra ett jobb som marknadens billigaste kompressorer klarar utan problem

slang först (då kanten fastnar medgörligt på fälgens ena sida men inte den andra
Om däcket inte sätter sig ens med hårt pumpad slang så är nog däck- och fälgkombo inte kompatibla. Såvida du inte dragit på med för mycket tejp?

Och plusdäck är väl inte kända för att vara svåra? Min erfarenhet är att större bara är enklare.

Om däcket inte sätter sig ens med hårt pumpad slang så är nog däck- och fälgkombo inte kompatibla. Såvida du inte dragit på med för mycket tejp?

Och plusdäck är väl inte kända för att vara svåra? Min erfarenhet är att större bara är enklare.
Jo det sitter kanon med slang, men sedan när jag plockar ur slangen så sitter däcket fortsatt tight på ena sidan, medan den motsatta däckskanten floppar runt helt fritt inne i fälgbanan och vägrar stanna på rim bead:en. Kanske är det som du säger att kombon däck/fälg (båda klassade som TLR) inte matchar? Eller att jag behöver dra på några ytterligare lager tape?

Man får massera lite och ha lite handlag samtidigt som man pumpar. Har däcket suttit en stund med slang så brukar det funka. En lång stund som i dagar inte timmar

Eller bege sig till närmsta publika kompressor. Tex stadium vid ikea

Tvivlar på att bygga om en brandsläckare är enklaste vägen kortsiktigt

Tillbaka
Topp