Någon som har konto på Dagens Industri? (Artikel om TdF)

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Nyfiken på vad denna artikel innehåller. Någon som kan läsa den? :)

Tuffaste idrottseventen? Tufft, men 30 ironman på 30 dagar tror jag är mycket värre. Mindre skaderisk kanske?

Inte hört talas om 30 men väl 20 ironman på en månad (double deca)
J Deichmann kör 120 st. Är dock inte klar än men tuffar på. Imponerande ultraatlet den där. Med det sagt tror jag nog touren är tuffare. Särskilt för dem som skall leverera.

Inte hört talas om 30 men väl 20 ironman på en månad (double deca)

Är rätt meningslöst att snacka om vilket som är det tuffaste idrottsevenemanget om man inte först definierar vad man menar med tuffaste.

Typiskt skulle jag tro att olika uppfattningar mer hänger på att man tolkar termen tuffaste olika än att man har samma tolkning men baserat på denna tolkning kommer till olika slutsatser.

Några saker man kan fundera på kring en definition av ”tuffhet” är:

Behöver tävlingen vara lång och innehålla mkt lidande? Jag skulle tro att det finns de som skulle argumentera för att störtloppen i Kitzbühel eller Wengen är den tuffaste idrottstävlingen.

Måste det vara en hård konkurrens, d.v.s. måste det finnas många deltagare som satsar på heltid? Det skulle i så fall diskvalificera lopp som RAAM liksom unsupportedlopp på cykel.

Är det nödvändigt att sömnbrist är ett element? I så fall försvinner lopp som TdF. Visst kan det vara så att deltagare har problem att få till en fullgod sömn men jämfört med olika typer av nonstoplopp över flera dagar är det ingenting.

En annan idé vore att man för aktuella tävlingar poängsätter dem utifrån ett antal olika mått och sedan summerar ihop måtten, ev. viktat, och utser det tuffaste loppet till det som får högst (viktad) summa.

Senast ändrad:
Jag tar nog in krav på kvalificering och konkurrens i det hela, dvs där inte ”vem som helst” kan anmäla sig bara man betalar anmälningsavgiften.

Tuffhet är ett knepigt ord. Bengt Ohlsson hade en hel krönika om detta en tid sedan.
Betalvägg så jag ser bara precis början och det är från den inte så lätt att förstå vad hans krönika har för bäring på denna diskussion. Några meningars sammanfattning av huvudtes och implikation på idrottstävlingar skulle underlätta för oss icke-DN-prenumeranter.

Ville bara säga att ordet tuff kan betyda vad som helst. Vilket antagligen DN-artikeln antyder?
Det engelska tough kan också betyda rätt mycket olika.

Haft den här diskussionen på jobbet flera gånger, "tuffast" (som i svårast) är extremt svårt att definiera men vi kom fram till att för att göra det mätbart så får vi koka ner det till hur en medelmotionär hade presterat om den fått chansen.

Hade en medelmotionär med samma förutsättningar som proffsen tagit sig igenom TDF? Vi snackar inte några pallplaceringar, utan att fullfölja loppen.

Haft den här diskussionen på jobbet flera gånger, "tuffast" (som i svårast) är extremt svårt att definiera men vi kom fram till att för att göra det mätbart så får vi koka ner det till hur en medelmotionär hade presterat om den fått chansen.

Hade en medelmotionär med samma förutsättningar som proffsen tagit sig igenom TDF? Vi snackar inte några pallplaceringar, utan att fullfölja loppen.
Hade inte klarat maxtiden på första etappen, och därmed är det finito.

Hela diskussionen runt tuffheten här verkar missat att citatet var "ett av de tuffaste", inte "det tuffaste". Borde (åtminstone på detta forum) vara ett hel okontroversiellt påstående

Och om man bortser från snöret? Klart att en del av den fysiska utmaningen ligger i att göra det på tid, men hade en medelmotionär tagit sig igenom TDF öht?
Om man bortser fr tidskrav är det väl bara att nöta på, låt det ta den tid det tar. Finns nog många bike tourers som skulle klara det.
Men om en etapp per dag ska köras kan det nog bli problem med återhämtningen om man inte ser till att hålla lite fart.

Om man bortser fr tidskrav är det väl bara att nöta på, låt det ta den tid det tar. Finns nog många bike tourers som skulle klara det.
Men om en etapp per dag ska köras kan det nog bli problem med återhämtningen om man inte ser till att hålla lite fart.

Sen blir det ju rätt svårt att jämföra mellan olika lopp. Säg att man lägger till kravet att touren ska genomföras en etapp/dag och lika utplacerade vilodagar, vad ska man lägga in för krav på RAAM om man vill jämföra de loppen? Maxtiden? I så fall gissar jag att jag skulle ha lättare med TdF-varianten.

Tillbaka
Topp