Någon som har mixat och matchat SRAMs bromsar gravel/mtb?

Wiciman

Aktiv medlem
Funderar på att transplantera ett befintligt SRAM Apex 1, 1x11-system till en monsterbike jag bygger.

Eftersom Apex 1 har flat mount bromsok passar de inte på tilltänkt ram som har post mount/IS fästen. Adaptrar finns men verkar vara kluriga att få att funka.

Jag fick tipset att istället montera ok med post mount-fäste.

Problemet är att Apex1 1x11 inte verkar vara kompatibelt med några andra bromsar än just Apex HRD HydroR.... Enligt denna chart

Undrar om någon gått mot rekommendationen och trots allt lyckats matcha Apex med andra bromsok med post mount?

Funderar på att transplantera ett befintligt SRAM Apex 1, 1x11-system till en monsterbike jag bygger.

Eftersom Apex 1 har flat mount bromsok passar de inte på tilltänkt ram som har post mount/IS fästen. Adaptrar finns men verkar vara kluriga att få att funka.

Jag fick tipset att istället montera ok med post mount-fäste.

Problemet är att Apex1 1x11 inte verkar vara kompatibelt med några andra bromsar än just Apex HRD HydroR.... Enligt denna chart

Undrar om någon gått mot rekommendationen och trots allt lyckats matcha Apex med andra bromsok med post mount?
Ja, Apex 1-reglage med Level T-ok.
Kör även Level T-reglage på Apex-ok på en annan cykel.

Ja, Apex 1-reglage med Level T-ok.
Kör även Level T-reglage på Apex-ok på en annan cykel.
Intressant! Så tvärs emot SRAMS chart då alltså...

Vilken årsmodell Apex1 1x11 har du (min är 2019)?

Det är den "vanliga" alltså inte eTap AXS?

Kan du skicka en bild på ditt Level T-ok monterat?

IMG_0696.jpeg

IMG_0694.jpeg

IMG_0818.jpeg

Detta är det ok jag tänkte montera. Har inte historiken men verkar vara ett äldre ok än det du har? Kan det vara ett äldre Level TLM? Tror du det kan funka?

SRAM Level.png

Detta är det ok jag tänkte montera. Har inte historiken men verkar vara ett äldre ok än det du har? Kan det vara ett äldre Level TLM? Tror du det kan funka?

Visa bilaga 725368
Om du redan har oket hemma, kan du inte provmontera det och testa bromsförmågan under väldigt kontrollerade former?
Märks väl snabbt om mängden bromsvätska som trycks fram från reglaget räcker för att manövrera kolvarna i oket tillräckligt för att reducera framfarten?

Djävulen finns i detaljerna, yadayadayada...

Verkar inte helt lätt att matcha mitt lösa ok (Level TLM A1) med Apex1.

Level-oket använder en särskild "Black banjo"-infattning i oket.

Denna komponent saknar jag.

Eller kan det funka med Apex1 "Beveled Banjo (som jag alltså har):

Black banjo vs beveled banjo.jpg

Kanske enklast att skaffa ett Level-ok utan banjofattning dvs likt det du har @weldion ?

Det där kommer inte fungera bra, alls. Åtminstone gjorde det inte det för mig när jag försökte kombinera Red 22 reglage med Red eTap ok som är identiska med Level Ultimate förutom extern finish. Hur mycket jag än luftade och trixade var det omöjligt att få maximal bromsverkan innan spaken gick i styret.

Som du redan märkt blir det även problem med slangarna, eftersom oken förväntar sig en viss typ av banjo som alltid är permanent förmonterad på slangen och reglagen likaså. Det lyckades jag lösa med en tredjepartsbanjo jag hittade på AliExpress/eBay men som sagt inte till någon nytta.

Det där kommer inte fungera bra, alls. Åtminstone gjorde det inte det för mig när jag försökte kombinera Red 22 reglage med Red eTap ok som är identiska med Level Ultimate förutom extern finish. Hur mycket jag än luftade och trixade var det omöjligt att få maximal bromsverkan innan spaken gick i styret.

Som du redan märkt blir det även problem med slangarna, eftersom oken förväntar sig en viss typ av banjo som alltid är permanent förmonterad på slangen och reglagen likaså. Det lyckades jag lösa med en tredjepartsbanjo jag hittade på AliExpress/eBay men som sagt inte till någon nytta.

Tack för input!

Så då kanske det enklaste blir att skaffa ett Level-ok med "traditionell" infästning utan Banjo, dvs likt Weldions?

1726042769703.png

Senast ändrad:
Så då kanske det enklaste blir att skaffa ett Level-ok med "traditionell" infästning utan Banjo, dvs likt Weldions? Dvs:
Ja, förutsatt att de är hydrauliskt kompatibla då. Weldion hävdar ju tydligen det trots att SRAM säger nej. Men enligt SRAMs tabell så är de ju åtminstone på något vis signifikant annorlunda mot Level Ultimate, eftersom de inte sägs vara korskompatibla med varandras reglage heller.

Antagligen borde de väl då Level-T ok ligga något närmre landsvägsreglagen, men jag skulle nog inte förvänta mig att de kommer bita på exakt samma sätt. Antingen kommer även dessa kräva större rörelse på reglaget, eller så kommer de vara känsligare och reagera på mindre rörelse, än de korrekta landsvägsoken.

Ja, förutsatt att de är hydrauliskt kompatibla då. Weldion hävdar ju tydligen det trots att SRAM säger nej. Men enligt SRAMs tabell så är de ju åtminstone på något vis signifikant annorlunda mot Level Ultimate, eftersom de inte sägs vara korskompatibla med varandras reglage heller.

Antagligen borde de väl då Level-T ok ligga något närmre landsvägsreglagen, men jag skulle nog inte förvänta mig att de kommer bita på exakt samma sätt. Antingen kommer även dessa kräva större rörelse på reglaget, eller så kommer de vara känsligare och reagera på mindre rörelse, än de korrekta landsvägsoken.
hellre det sistnämnda då kanske, alltså känsligare. Det kan man ju lära sig att leva med.

Fast jag kan inte påstå att någon skillnad kändes mellan PM och FM Level T/Apex.
Satte samtidigt Level T-reglagen på Apex-oken och har även en annan cykel med Level T på både ok och reglage och jag kan inte påstå att det känns någon skillnad där heller mellan cyklarna.

Minns inte hur jag kom fram till att det är Level T som jag skulle beställa eller om jag bara chansade och det gick bra.

IMG_0691.jpeg

IMG_0693.jpeg

Här låg de luftade och klara med T-reglage och Apex-ok inför montering på ett cykelprojekt.
Ser nu att det är banjokoppling på anslutningen mot Apex-oken.
IMG_2464.jpeg

Körde Apex-bakväxel tillsammans med en GX-trigger.
IMG_2466.jpeg

Jag undrar om man kommer undan med basmodellen "Level"? Den betingar ju typ halva priset.

Ser inte identiska ut men enligt road.cc så verkar de snarlika sett till funktionen:

Level
"
The caliper is a two-piece design and uses the older G2 design of rotor, not a Centreline as you’ll see on more expensive brakes. As well as being the cheapest, the Level is also the heaviest, with a claimed weight of 430g.

It gets the same tech as the higher-level brakes, such as the Direct Link lever design, Expandable bladder and Timing Port Closure. The reshaped bladder, SRAM says, helps reduce air bubbles. It's shaped to remove air from the lever and push fluid where needed, improving pressure and consistency. The brand also says that when the lever is squeezed a cup seal closes the port, pressurising the system, which also helps improve braking power and consistency, this is called the timing port closure system.
"

Level T
"The caliper is the same two-piece design seen on the Level brake and uses Centreline rotors, 140mm at the rear and up to 200mm at the front. They have a claimed weight of 410g and also take advantage of the trickle-down tech such as Direct Link lever design, Expandable bladder and Timing Port Closure.
"

Tillbaka
Topp