Någon som kör en Radon Slide trail?

Jag är ute efter en klassisk stigcykel och funderar på en Radon slide trail 9. Har en Radon slide 130 nu från 2015 med en helt hopplös geometri. Jag misstänker dock att slide trail 9 kanske är lite för mycket cykel och att den känns klumpig på stigen. Vitus escarp är också en cykel som är intressant. Den har en klockren geo men med sämre komponenter än radon.
Propain Hugene är drömcykeln men då får man lägga 8000kr till. Vet inte om det är värt det.
Någon som har en slide trail som kan berätta hur den känns?

Jag kör en slide trail 9 från 2019. Har varit jättenöjd med den. Bra allround hoj som vunnit tester. Ska du bara köra stig så är den kanske lite overkill dock. Jag köpte den för att kunna köra lite park också. Skeen trail kanske är ett bättre alternativ om du inte kör så mycket utför.

Ok. Det är en hel del rötter och stenar där jag kör och en del branta utförslöpor på sina ställen samt mycket teknisk klättring så cykeln behöver ju vara väldigt allround. Jag väger 85 kg så är lite orolig att skeen trails 130 slag fram och 120 bak blir för lite, men jag får grunna på saken...

Här är min SKEEN trail från 2020.
130 mm fram är ej begränsande för mig. Försöker köra ganska brötigt. Övervägde SLIDE trail men kom fram till att lite mindre dämpning skulle passa bättre. kör nästan uteslutande teknisk stig. väger ca 90 pannor. Sen är ju 20mm skillnad i dämpning inte så jävla mkt. Gå på känsla !

2020-08-31 18.33.03.jpg

Ok. Det är en hel del rötter och stenar där jag kör och en del branta utförslöpor på sina ställen samt mycket teknisk klättring så cykeln behöver ju vara väldigt allround. Jag väger 85 kg så är lite orolig att skeen trails 130 slag fram och 120 bak blir för lite, men jag får grunna på saken...
Slaglängden kommer räcka till mer än väl på en skeen. Är det mycket teknisk klättring är en lite brantare och rappare hoj att föredra.

Om man kollar ordentligt, är inte ramarna för Slide och Skeen identiska? jag har lagt dom ovanpå varandra i ett bildprogram och kan inte hitta några skillnader. Bakdämparna har samma längdmått, bara slaglängden som skiljer så Skeen borde ha en del utrymme kvar mellan däck och ram när den bottnar.

Då borde ju alltså de ena cykeln gå att geometrimässigt konvertera till den andra om man upptäcker att man köpt fel. Det "enda" som behövs är då att byta luftskaft i gaffeln och ta bort eller sätta dit en begränsning i bakdämparen. Sen skiljer även styrstam och rise på styret men det kanske många experimenterar med ändå.

Det som Slide har som Skeen saknar är den justerbara geometrin, rockern på slide är i det låga läget lika dan som den på skeen.

Om man kollar ordentligt, är inte ramarna för Slide och Skeen identiska? jag har lagt dom ovanpå varandra i ett bildprogram och kan inte hitta några skillnader. Bakdämparna har samma längdmått, bara slaglängden som skiljer så Skeen borde ha en del utrymme kvar mellan däck och ram när den bottnar.

Då borde ju alltså de ena cykeln gå att geometrimässigt konvertera till den andra om man upptäcker att man köpt fel. Det "enda" som behövs är då att byta luftskaft i gaffeln och ta bort eller sätta dit en begränsning i bakdämparen. Sen skiljer även styrstam och rise på styret men det kanske många experimenterar med ändå.

Det som Slide har som Skeen saknar är den justerbara geometrin, rockern på slide är i det låga läget lika dan som den på skeen.
Det är lite skumt ja. I det låga läget så är den 1 grad flackare vilket 20mm kortare gaffel borde ändra tillbaka.
Återstår då slaglängden bak.
Troligen skiljer väl ändå baktriangel och länkage mer än så.

Jag är ute efter en klassisk stigcykel och funderar på en Radon slide trail 9. Har en Radon slide 130 nu från 2015 med en helt hopplös geometri. Jag misstänker dock att slide trail 9 kanske är lite för mycket cykel och att den känns klumpig på stigen. Vitus escarp är också en cykel som är intressant. Den har en klockren geo men med sämre komponenter än radon.
Propain Hugene är drömcykeln men då får man lägga 8000kr till. Vet inte om det är värt det.
Någon som har en slide trail som kan berätta hur den känns?

Om Hugene är din drömcykel så är det nog värt det, du kan ha den länge. Men visst det gäller ju att ha pengarna också. Kanske köpa en enklare variant och uppgradera över tid?

Även YT Izzo Blaze är mittemellan Skeen och Slide, kanske ett bra mellanting? Ungefär samma pris som Hugene dock, samt leveranstid. Jag vägde mellan dem, körde på en Blaze pga bra komponenter och eftersom det är något med designen av Hugene som jag inte riktigt gillar. Nu snackar jag nog mest fånigt finlir ?! Men möjligen skulle Hugene passa ännu lite bättre på stökiga stigar, och cykeln och bolaget i sig verkar vara väldigt pålitliga.

Senast ändrad:
Det är lite skumt ja. I det låga läget så är den 1 grad flackare vilket 20mm kortare gaffel borde ändra tillbaka.
Återstår då slaglängden bak.
Troligen skiljer väl ändå baktriangel och länkage mer än så.
Jag tyckte att inte ens baktriangel eller rockern (om den nu kallas så) skiljer i längd eller storlek, det enda som skiljer är just att den ena rockern är justerbar. Kan tyvärr inte bifoga det jag provade men det är ganska enkelt att lägga de båda fotona på varandra i exempelvis word och rotera lite för att få det exakt. Kedjestagen är identiska i längd med enligt specarna med.

Kör en Radon Slide Trail 130 10.0 M 29er. Magisk cykel med bra delar SRAM X01, FOX factory series mm. Lovord till cykel, hållbarhet och kvalitet.

Någon som har erfarenhet hur Radon skeen trail storleksrekommendationer stämmer med verkligheten? är 186 cm lång med innemått på benen ca 86cm. är de 20" som gäller då?

Någon som har erfarenhet hur Radon skeen trail storleksrekommendationer stämmer med verkligheten? är 186 cm lång med innemått på benen ca 86cm. är de 20" som gäller då?

Jag har ingen Skeen men jag tycker att Skeen storlekstabell baserad på kroppslängd (inte ben) är bra när man kör med relativt långa stammen som följer med. Moderna geometri har lite längre reach och lite kortare stam. Välj 20" för en lite mer lekfull cykel och 22", med byte till kortare stam, för en cykel som är mer stabil utför.

Tillbaka
Topp