Någon som testat FiveTen Freerider EPS Mid?

AndersJB

Aktiv medlem
Som rubriken frågar....någon som kör med dessa på höst/vinter?

Har ju FiveTen Trailcross och plattisar,älskar greppet i dom,men inga skor för blött och kyla.
Vill ha ett par rejälare skor med bättre "värme" och ett uns bättre täthet nu inför vintern,gå upp nån storlek kanske för att kunna ha lite kraftigare strumpor.
Haft några vanliga vinterskor,typ smidiga kängor senaste vintrarna,men skapligt mjuk sula och inte anpassade till cykling.

Är ovanstående bra för höst/vinterbruk,eller bara en något kraftigare sommarsko?
Inte ute efter skor som klarar arktisk kyla och vattentäta som Tretornstövlar,utan mer robusta som klara lite kyla bättre....

mtbloaf

Medlem
Som rubriken frågar....någon som kör med dessa på höst/vinter?

Har ju FiveTen Trailcross och plattisar,älskar greppet i dom,men inga skor för blött och kyla.
Vill ha ett par rejälare skor med bättre "värme" och ett uns bättre täthet nu inför vintern,gå upp nån storlek kanske för att kunna ha lite kraftigare strumpor.
Haft några vanliga vinterskor,typ smidiga kängor senaste vintrarna,men skapligt mjuk sula och inte anpassade till cykling.

Är ovanstående bra för höst/vinterbruk,eller bara en något kraftigare sommarsko?
Inte ute efter skor som klarar arktisk kyla och vattentäta som Tretornstövlar,utan mer robusta som klara lite kyla bättre....
Har kört freerider EPS mid i många år, året runt, från sommar ner till 7-8 minus. Funkar utmärkt, men jag är ingen som svettas om fötterna. När det är riktigt kallt så lättar jag på snörningen och kör tjockare sockor i.

Kör dem mest för att de har bra stabilitet med mid/hightop designen, men de är också bra i blött och kyla, kan inte komma ihåg någon blöt fot på flera år med snö, regn och lera. Rekommenderas!

AndersJB

Aktiv medlem
Har kört freerider EPS mid i många år, året runt, från sommar ner till 7-8 minus. Funkar utmärkt, men jag är ingen som svettas om fötterna. När det är riktigt kallt så lättar jag på snörningen och kör tjockare sockor i.

Kör dem mest för att de har bra stabilitet med mid/hightop designen, men de är också bra i blött och kyla, kan inte komma ihåg någon blöt fot på flera år med snö, regn och lera. Rekommenderas!
Låter ju bra!
Som du säger,ett par kraftigare sockar hjälper mycket,det går ju inte att få plats med i "sommarskorna".
Får ta en sväng till GBG i slutet på veckan och prova ut en bra storlek och slå till på ett par tror jag!
Tack för svar!! (y)

Atakua

Aktiv medlem
Jag hade Five Ten Freerider EPS MID för vinterstigcykling. De var greppiga och vattentäta. Men sulorna räckte för ungefär 6 månader (== en vinter), sedan hade jag fått vanliga (för FiveTen) hål i dem. Då sade vattentätheten adjö.

Det är synd eftersom skornas övre delar ser nästan som nya. Det är samma problem med alla mina FiveTen som har Stealth S1 gummi. Sulan räcker för cirka 6 månader, sedan är den trasig. Jag kan stå ut med hål i billiga sommarskor (som redan inte är och inte behöver vara vattentäta), men vinterutförandet är ju två gånger dyrare och köptes precis för sin vattentäthet.

För mig är det ett annat skomärke för kommande vinter som gäller, tyvärr.

AndersJB

Aktiv medlem
Jag hade Five Ten Freerider EPS MID för vinterstigcykling. De var greppiga och vattentäta. Men sulorna räckte för ungefär 6 månader (== en vinter), sedan hade jag fått vanliga (för FiveTen) hål i dem. Då sade vattentätheten adjö.

Det är synd eftersom skornas övre delar ser nästan som nya. Det är samma problem med alla mina FiveTen som har Stealth S1 gummi. Sulan räcker för cirka 6 månader, sedan är den trasig. Jag kan stå ut med hål i billiga sommarskor (som redan inte är och inte behöver vara vattentäta), men vinterutförandet är ju två gånger dyrare och köptes precis för sin vattentäthet.

Låter ju tråkigt....
Har haft mina 5Ten i 3 år nu,lite slitage på sulan självklart,men inga hål eller tendens till hål än.
Nu har jag inga aggresivt långa piggar på pedalerna,bara precis så det ger fast grepp och inte glider av,kanske hjälper?
Men måste prova och se,hoppas jag har bättre tur än vad du haft.
Tack för input!!

Atakua

Aktiv medlem
Låter ju tråkigt....
Har haft mina 5Ten i 3 år nu,lite slitage på sulan självklart,men inga hål eller tendens till hål än.
Nu har jag inga aggresivt långa piggar på pedalerna,bara precis så det ger fast grepp och inte glider av,kanske hjälper?
Men måste prova och se,hoppas jag har bättre tur än vad du haft.
Tack för input!!

Om man bläddrar genom Internet så upptäcker man att människor delas i två läger: den ena som har haft samma par 5.10-skor i åratal, och den andra som river isär ett par varje 3-6 månader. Skulle aldrig ha gissat att jag skulle hamna i den andra!

mtbloaf

Medlem

Just det, glömde säga det också eftersom jag gillar skorna så mycket att jag bara gett upp och köper nya.

Mina EPS håller ungefär ett år, sedan är det hål rakt igenom.
Kör DMR Vault pedaler.

Har funderat på att testa någon form av silikonlagning för skosulor, men har inte kommit dit ännu :)

MagerValp

Aktiv medlem
Jag har samma problem med Fiveten som du, sulorna slits ut på ett drygt halvår. Går fortfarande att cykla med men är marken blöt så går det igenom med en gång.

Atakua

Aktiv medlem
Jag har samma problem med Fiveten som du, sulorna slits ut på ett drygt halvår. Går fortfarande att cykla med men är marken blöt så går det igenom med en gång.

Det blir mer intressant: sulorna med hål har ibland ännu starkare grepp på pinnar. Man tvingas nästan göra den där "avklippnings"-rörelsen som man gör när man är i kontaktskor och vill kliva av.

Att ha blöta fötter i sommar är inget problem för mig. Sker det däremot i vinter under en längre tur, och missar man sedan pendeltåg hem (eller blir det inställt p.g.a. jävla personalbrist), så riskerar man få frysbitna tår. Det hände mig en gång.

Makten

Aktiv medlem
Jag tyckte de sög nåt fruktansvärt. Kalla och snorhal sula.
Kör numera Vaude som är oändligt mycket bättre (men fortfarande hala på hällar och rötter, dock greppiga på pedalerna).

Tokig

Aktiv medlem
Slog till på ett par Fizik Artica X5 MTB Vinterskor, knappt 1400:- på Bikeshop, gillade inte vaudes dojor

Octagon

Aktiv medlem
Om man bläddrar genom Internet så upptäcker man att människor delas i två läger: den ena som har haft samma par 5.10-skor i åratal, och den andra som river isär ett par varje 3-6 månader. Skulle aldrig ha gissat att jag skulle hamna i den andra!
Beror på modell också. Mina Impact (Sam Hill-modellen) verkar hålla väldigt mycket bättre än mina tidigare 5.10. Inte lika snygga som modernare modeller i början, men efter ett år är det dom som håller.

Såg en kille på Youtube som jämförde flera 5.10 modeller han haft, Impact och Freerider verkar vara hållbara jämfört med Freerider Pro och Impact Pro. Gamla Impact VXi häll inte heller nåt vidare. Pedalerna borde också ha betydelse.

AndersJB

Aktiv medlem
Tror mina pedaler är snälla mot skorna,(kommer inte ihåg vad det är för några just nu),så jag "chansar" och hoppas dom håller lika bra som dom 5-10 jag har nu.👍

Topp