Namn på ramgeometrier cyclocross, gravel endurance osv

Hej,

Ganska ny i denna värld om "racer" eller vägcyklar. Road bike tycker jag är ett bra engelsk ord för dessa cyklar och på svenska verkar det närmast översättas racer. Vilket är det svenska ordet för road bike?

Geometrier mellan tillverkarna skiljer ju åt mellan "samma" modell serie och vissa går nog in i vartannat.

Vilka skulle ni säga är det 4-7 vanligaste geometrierna på cyklar och vad kallas de?

Funderat över dessa frågor en tid så gör ett forum inlägg om det. Det blir ju en del översättningar mellan engelska till svenska. Synpunkter är välkommet :)

Om man tittar på Treks hemsida så verkar grupp kategorin övergripande kategorin vara "racer" och sedan kallar dom det både "Prestanda-racercyklar"/"Performance Road-cyklar"

Även fast racer är ett engelsk ord så verkar det bara vara ett samlingsnamn i den svenska världen på "road bike".

Geometrier, men vet inte riktigt om det här är fullt vedertagna namn :-):
-Komfort-geometri, mer upprätt sittställning, högre stack
-Race-geometri, mer framåtböjd, mer drop
-TT-geo, vet inte hur det skiljer sig?
-Gravel-geo, längre reach med kortare styrstam, stabilare för stig/stök?
-Retro-geo, lite mer utsträckt position än modern, mindre drop, främst för att ha händerna i bocken

Om man tittar på Treks hemsida så verkar grupp kategorin övergripande kategorin vara "racer" och sedan kallar dom det både "Prestanda-racercyklar"/"Performance Road-cyklar"

Även fast racer är ett engelsk ord så verkar det bara vara ett samlingsnamn i den svenska världen på "road bike".
Ordet racer har enligt "Nationalencyklopedin ordbok" funnits i svenska språket sedan 1899, och ordet racercykel sedan 1944!

Ja sant det är det namnet jag också använt på denna katergori tills jag själv började cykla längre sträckor. Landsväg är ju en specifik typ av väg som jag aldrig cyklat på.
Efter jag började cykla själv så har jag använt ordet vägcykel. Sen kom jag på att det inte är ett begrepp inom den svenska cyklingen.

Geometrier, men vet inte riktigt om det här är fullt vedertagna namn :-):
-Race-geometri, mer framåtböjd, mer drop
Ja precis, race-geometri är för mig i Trek utbud Èmonda och Madone samt alla andra tillverkares varinter på denna gemotri.

Race-geometri och ordet racer är med stor säkerhet två helt skiljda saker?

Får helt enkelt acceptera orden racer och landsvägcykel även om jag inte smakmässigt gillar något av dom :) Min cykling i 45km/h på 3 mil har inget med racerbil att göra :) Det är en trevlig lugn konditionsform i fina omgivningar.

// Som titeln innehåller så älskar jag mina två Trek Domane SL av 2021 och 2022 i endurance geometri :)

alltid tänkt att racer är kort för ”landsvägsracer” men kan ha fel :)

Jag skulle snarare kolla på stack och reach och (vilket sällan framgår) försprång och möjligen vinkel på styrröret. Det är extremt svårt att förutse hur en cykel ska bete sig på siffror men generellt är en komfortgeometri bra för alla som cyklar med lägre watt (nya eller långdistanscyklister) och mer race/performance bättre för de som kör stenhårt!

Sittställning:
Generellt skulle jag säga att kort reach och hög stack bör ge komfortgeometri och long reach och låg stack bör ge racergeometri.

Sedan kan man titta på hur cykeln beter sig.

Idag vill de flesta ha ”high trail” och låg vinkel på styrröret. Det ger en cykel som enkelt åker rakt fram om du släpper styret. Kurvtagning kan om man har otur få lite av ”styrservo” över sig är min erfarenhet. Långt försprång och låg vinkel alltså. Komfort/gravel hamnar ofta här.

Brant styr-rörs-vinkel och kort försprång andas mer gammaldags racercykel. Vet inte hur moderna prestandaracer, aeroracer etc ligger. Cyklar med väldigt brant vinkel och kort försprång är exv. Gamla franska randonneurer och brompton.

Ramdesign:
Därutöver finns spannet aero-vikt-utility. Vissa cyklar är mer aero (och oftast men inte alltid mer performance-sittställning). Andra cyklar fokuserar på låg vikt (ovanligt idag). Ytterligare andra cyklar vill ha massa fästen etc för att vara användbara på Bikepacking äventyr etc. De kan både ha komfortgeometri (tex trek checkkonto) och race-geometri (Caledonia) och mer eller mindre försprång och mer eller mindre flack styrvinkel.

Skrev massor och svarade aldrig på frågan.

Svaret på frågan är alltså att frågan är felställd.
Som att fråga: Vad är de fyra vanligaste motortyperna i biltävlingsbilar? Det finns inga fasta geometri-tabeller. De varierar inom och mellan segment. Segmenten handlar mer om vilken sorts cykling som de ska användas till. Tror jag i alla fall :p

Skrev massor och svarade aldrig på frågan.

Svaret på frågan är alltså att frågan är felställd.
Som att fråga: Vad är de fyra vanligaste motortyperna i biltävlingsbilar? Det finns inga fasta geometri-tabeller. De varierar inom och mellan segment. Segmenten handlar mer om vilken sorts cykling som de ska användas till. Tror jag i alla fall :p
Ja kanske är den felställd men något jag funderat på senaste veckorna.
Svaret på min fråga i mitt fall blir nog att jag inte har racer utan endurancecykel

För att svara på min ursprungsfråga så är det svenska orden racer, landsvägsracer, racercykel samt landsvägscykel och fler.

Och som ni säger så går ju alla geomtrier in i vartannat och att man behöver titta på det enkilda måtten och kan tänka mig att vissa rammodeller och storlekar av olika tillverkare överlappar varandra stort.

Hade kanske önskat att det svenska ordet var vägcykel då jag gillar det engelska ordet road bike.

Håller helt med. Man låter ju inte klok när man säger till någon som inte är cyklist ”det här är min racercykel”. Man låter som ett barn i en lite för gammal barnbok.

Håller helt med. Man låter ju inte klok när man säger till någon som inte är cyklist ”det här är min racercykel”. Man låter som ett barn i en lite för gammal barnbok.
Det som inte låter klokt i andras öron är att du har mer än en cykel, inte vad du kallar den.

Tillbaka
Topp