när ett 2.35 däck är smalare än ett 2,2 däck...

pennan

Aktiv medlem
Köpte ett Specialized Air Trak Flex Lite T5/T7 TLR 29x2.35, döm om min förvåning när det visar sig vara 1mm smalare än mitt gamla som var ett Conti raceking 29x2,2 varför blir det så? monterades på samma fälg med 30mm ib.
Köpte det enbart för att jag ville ha lite mer volym, men nu blev det ju mindre volym och mer pengar i sjön...
//Gubbgrinig

Tum är ju alltid lite hittepå. Vad har de för storleksangivelse i ETRTO och vad är deras faktiska mått?

Mått i SI stämmer nästan alltid överens med mått i tum, så är också hittepå.

Ett däck (Contit i detta fall) kan vara designat runt en smalare fälg.

Det tror jag är förklaringen. reifenbreiten-datenbank.de, som tyvärr är nedlagt, säger 2,20" för Race King på 20 mm fälg och 2,25" på 25 mm fälg. Så kring 2,30" på 30 mm fälg. Vanligtvis är däck lite smalare än specat.

Det konstiga är att jag har ett fast trak också, 29x2,35 det är 3mm bredare..det diffar ganska mycket från samma tillverkare.

Det konstiga är att jag har ett fast trak också, 29x2,35 det är 3mm bredare..det diffar ganska mycket från samma tillverkare.

Så kan det tyvärr vara. Så är en Dissector bred, ungefär som specat, och en Forekaster 3 mm smalare, både i samma specade bredde, både Maxxis.

det kan hända att olika däck inte märks konsekvent. bästa sättet tycker jag är att jämföra det tillplattade tvärmåttet.

sen finns två faktorer till. vissa däck är mer eller mindre elastiska från dag ett. andra jäser upp med tiden.

ja, nästan alla gör det i någon mån..

Senast ändrad:
Köpte ett Specialized Air Trak Flex Lite T5/T7 TLR 29x2.35, döm om min förvåning när det visar sig vara 1mm smalare än mitt gamla som var ett Conti raceking 29x2,2 varför blir det så? monterades på samma fälg med 30mm ib.
Köpte det enbart för att jag ville ha lite mer volym, men nu blev det ju mindre volym och mer pengar i sjön...
//Gubbgrinig
Air Track är ett bättre däck än raceking så det blir en upgrade oavsett. Bättre grepp i varje riktning, troligen ingen påverkan på rullmotstånd. Att en sån mönster fortfarande existerar och har stekts om som Dubnital är ett bevis att Gud existerar inte eller ignorerar dumheter som sker i hans rike.

//Gubbgrinig
Däck töjer sig en aning med tiden. Om du slänger på ett helt nytt däck så låt det sitta på med ca 3 bar över natten och mät igen.

Tillbaka
Topp