När man får oönskat besök

JacobJ

Medlem
Hej!

03.00, natten mellan torsdag och fredag, väcks familjen av att larmet har utlösts. När man väl vaknat till ringer telefonen och frun svarar. Det är Securitas som undrar om allt är OK. Samtidigt tittar jag ut genom fönstret och ser tre personer, på avstånd, springa från platsen. Gissar att dom varit lite för nyfikna och aktiverat rörelsedetektorn i förrådet, från utsidan, men går ut för att kolla.

Upptäcker att dörren till förrådet, som var larmat och låst, är uppbrutet. Ber Securitas att kalla in polis och skicka en väktare. En eloge till polisen som faktiskt skickar en hundpatrull som anländer efter ca 5 minuter. När polis och väktare är på plats kan vi konstatera att dom tagit familjens alla fyra MTB:s . Det fanns flera cyklar men dom tog dom dyraste.

Hela förloppet har sannolikt inte tagit mer än 30-60 sekunder. Inbrottet var planerat då dom släckt ner dom fyra närmaste lyktstolparna genom att skruva av en lucka, m h a ett specialverktyg, och sedan skruvat ut säkringarna. Såg själv ingen bil men dom har sannolikt varit fyra personer som tagit varsin cykel, slängt in i ngn slags skåpbil, men när dom inte alla fick plats så fick tre springa.

Dom har sannolikt spanat in förrådet, som har ett fönster, innan dom körde sin "Smash & Grab" kupp.

Jag har väldigt litet hopp om att återfå cyklarna men vill ändå be cykelkollegor att hålla utkik och samtidigt varna för att man aldrig kan känna sig helt säker, trots bra lås och larm! Borde också ha läst försäkringsvillkoren bättre för självrisken i detta fall är 25% av återanskaffningskostnaden!

Har bifogat bilder på tre av cyklarna, en Cannondale Scalpel 29er Carbon 2 2013(Medium), en Cannondale Flash 29er Carbon 3 2012(Medium), en Specialized Epic Marathon Carbon 2009(Medium). Den sista är en Giant XTC Composite 1 2005("kolfibersvart", Small). Alla är naturligtvis ngt modifierade på ngt sätt men sparar dom detaljerna för att inte tipsa ljusskygga personer.

Inbrottet skedde i Upplands Väsby och har ni något tips så skicka gärna mail till matsj66@hotmail.com .

MVH, Mats(m h a sonens login)

Bilagor

• cannondale-flash-carbon-29-er-3-2012.jpg
    cannondale-flash-carbon-29-er-3-2012.jpg
    62.6 KB · Besök: 35
  • cannondale-scalpel-29er-carbon-2-2013-mountain-bike.jpg
    cannondale-scalpel-29er-carbon-2-2013-mountain-bike.jpg
    57.6 KB · Besök: 35
  • 09EpicMarathon.jpg
    09EpicMarathon.jpg
    201.4 KB · Besök: 49
Surt att höra/läsa. Ett tips kan vara att ändra ämnesraden och lägga till [Stulet, Upplands Väsby] i början, så kanske fler för upp ögonen för ditt inlägg. (Även om nuvarande ämnesrad kittlade lite i lästarmen här, så trodde jag den snarare handlade om en svärmor eller liknande som orsakat att du inte kunde ge dig ut och cykla).

Har tyvärr varit en hel del stölder som det postats om nu på senaste.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Man blir helt klart lite nojig.. :/

Edit: En själv tänker "det där händer inte mig".. men vilken katastrof det skulle bli! Dags att köpa fetare lås och larm..

Hoppas det löser sig hyggligt för er!

Påhittigt att släcka ner gatubelysningen, verkar ju vara gjort med en viss systematik. Man blir också nyfiken på hur de gör för att nosa upp ett så attraktivt förråd bland alla tusentals oattraktiva förråd som finns runt omkring ditt förråd. Måste väl rimligtvis bygga på frivilliga spanare och ideella? informatörer. För de där killarna kan väl inte ha ork och tid nog för att göra hela rekognoseringen själva?

garfunkah skrev:
> Det är väl bara att knalla runt mellan
> villakvartern tills man ser någon stå ute och
> meka med en cykel.

Snarare åka till närmsta färjeläge österut...

garfunkah skrev:
> Det är väl bara att knalla runt mellan
> villakvartern tills man ser någon stå ute och
> meka med en cykel.

Det förklarar inte hur man hittar ett förråd som är helt fullspikat med dyra hojar.

Cykling blir allt mer poppis, vanligt folk börjar förstå hur dyra cyklar är.
Väntar på första fallet i sverige när någon blir rånad på sin dyra cykel under ett träningspass.

Känns väldigt osannolikt att tjuvarna inte hade information om att cyklarna stod där.
Tyvärr lär någon i din närhet, grannar, släkt och vänner eller cykelbekanta ha tipsat tjuvarna om dina cyklar.
Att få tillbaka dem lär inte vara det lättaste, hoppas verkligen att ditt försäkringsbolag är snälla här.

jonja skrev:
> garfunkah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väl bara att knalla runt mellan
> > villakvartern tills man ser någon stå ute och
> > meka med en cykel.
>
> Det förklarar inte hur man hittar ett förråd
> som är helt fullspikat med dyra hojar.

Tänkte mer att har man sett en dyrare cykel så är det ju inte så svårt att skriva upp adressen och sedan göra en noggrannare reko-runda.

Man är ju fortfarande lite nojig angående hur dom visste men det finns ju tyvärr många möjligheter. Var det killen som cyklade förbi hemma och tyckte min cykel var snygg ? Är det ngn bekant som har tvivelaktiga kompisar? Är det någon som har kollat/hackat cykehandlarens kundregister? Eller är det kanske så enkelt att någon smugit fram och kikat in i förrådet när ingen sett?

Hur som helst blir det bättre lås och bättre larm. Hade inget brytskydd och "bara" en rörelsedetektor. Nu blir det en sensor som larmar direkt när någon börjar bryta och "haklås" plus brytskydd som förlänger processen så att väktaren hinner komma. Kanske en stålregel också när man är bortrest.

MVH, Mats

Jag bor i villa utan källare, har alla cyklar inne.
Lite trångt och ser väl inte jättesnyggt ut med fyra racer inne, men aldrig att jag skulle ställa dom i förådet. Tidigare hade jag alltid den billigaste där, men inte längre.
Har självklart larm med kamera till väktarbolag.

JacobJ skrev:
> Man är ju fortfarande lite nojig angående hur
> dom visste men det finns ju tyvärr många
> möjligheter. Var det killen som cyklade förbi
> hemma och tyckte min cykel var snygg ? Är det ngn
> bekant som har tvivelaktiga kompisar? Är det
> någon som har kollat/hackat cykehandlarens
> kundregister? Eller är det kanske så enkelt att
> någon smugit fram och kikat in i förrådet när
> ingen sett?
>
> Hur som helst blir det bättre lås och bättre
> larm. Hade inget brytskydd och "bara" en
> rörelsedetektor. Nu blir det en sensor som larmar
> direkt när någon börjar bryta och "haklås"
> plus brytskydd som förlänger processen så att
> väktaren hinner komma. Kanske en stålregel
> också när man är bortrest.
>
> MVH, Mats

Jag vill inte oroa dig i onödan, men det verkar finnas en tendens att har de hittat något dyrt på ett ställe och tror att det kommer ersättas, då finns det risk att de kommer en gång till. Jag vet att det hänt ägare till fyrhjulingar och crossar samt att det stulits stora gräsklippare till idrottsanläggningar två gånger. De vet liksom att det inte går att vara utan. Vedervärdiga skurkjävlar.

bakväxel skrev:
> Jag bor i villa utan källare, har alla cyklar
> inne.
> Lite trångt och ser väl inte jättesnyggt ut med
> fyra racer inne, men aldrig att jag skulle ställa
> dom i förådet. Tidigare hade jag alltid den
> billigaste där, men inte längre.
> Har självklart larm med kamera till väktarbolag.

Fyra kanske går bra att ha inne men nu dissade tjuvarna fem andra cyklar(lvg och cyclocross) i förrådet, antagligen för att dom hade för liten bil eller för lite tid när larmet gick. Vi skulle behöva använda ett helt rum i huset för att ha dom inne. Förrådet är mer av typen gästhus så det är inget skjul och ligger ca fem meter från huset.

Ska sannolikt också fixa kamera.

Segt. Automatisk strålkastare som slår på när någon går på tomten kanske avskräcker lite? Och att sätta för fönstret?

Akoa skrev:
> Segt. Automatisk strålkastare som slår på när
> någon går på tomten kanske avskräcker lite?
> Och att sätta för fönstret?

Jag tror på en dysa som omedelbart börjar spruta kallvatten utanför om dörren öppnas larmad. Eller ännu hellre en tuschdysa som permanentmålar alla utanför mörkblåa. Då blir det i alla fall lugnt några dagar eller veckor efter.

Det finns gott om appar som gör att man kan använda en gammal avlagd Android-telefon som kamera.. kanske kan vara något.

Akoa skrev:
> Segt. Automatisk strålkastare som slår på när
> någon går på tomten kanske avskräcker lite?
> Och att sätta för fönstret?

Har en sån på ena gaveln, där man normalt sett går, men dom hade sannolikt rekat detta för dom gick igenom en häck och runt andra gaveln. Ska definitivt täcka fönstret även om det känns tråkigt att alltid behöva tända lampan för att hitta.

Ja passa dig verkligen för återbesök, en vanlig strategi vad det verkar. Båtklubbar råkar ut för det. En bekant hade sin båt i en båtklubb, de hade besök och över 30 utombordare snoddes, även gammalt skräp, ingen fattade något. De gamla motorna hade bara sänkts i viken. Men, efter 6 månader fattade alla, då kom de tillbaka och snodde de nu 30 nya motorerna.

Ha du fönster på boden så att det alltså går att "se in" så någon kanske kan se dina dyrgripar från utsidan? Häng för något då.

Hoppas det löser sig, det är så satans trist sånt här.

Beklagar, hoppas det löser sig bra.

Som utlandssvensk blir man rädd att höra sånt från trygga Sverige. Här i vårt gemensamma cykelrum i ett hus med sex lägenheter står cyklarna olåsta, ett urval av bland annat en Genius 910, en Giant XTC Advance, min nya Stöckli-värsting och Cervelo R3 SL, alla ungarnas Isla-hojar och till och med grannens SRM-utrustade Lookracer.
Sjukt att det talas om låsta förråd med brytskydd och kameror. När jag växte upp i Stockholm på 70- och 80-talet låst vi aldrig bilen och ytterdörren var aldrig låst när vi var hemma. Undrar hur man hittar tillbaka?

JacobJ skrev:
> Akoa skrev:
> -----
> > Segt. Automatisk strålkastare som slår på
> när
> > någon går på tomten kanske avskräcker lite?
> > Och att sätta för fönstret?
>
> Har en sån på ena gaveln, där man normalt sett
> går, men dom hade sannolikt rekat detta för dom
> gick igenom en häck och runt andra gaveln. Ska
> definitivt täcka fönstret även om det känns
> tråkigt att alltid behöva tända lampan för att
> hitta.

Du kanske skall ha en lampa med rörelsesensor och en med skymningssensor. Det är troligt att om de är så proffsiga som det verkar kommer de klippa kabeln till den med skymningssensor i förväg och det kanske du märker genom att det är mörkt när det skall vara ljust eller att jordfelsbrytaren löser ut eller har löst ut.

jomper skrev:
> Det finns gott om appar som gör att man kan
> använda en gammal avlagd Android-telefon som
> kamera.. kanske kan vara något.

Nej! Det är en jättedum idé. Eftersom mobilen ständigt måste underhållsladdas så är risken mycket hög att detta blir en villabrand i slutändan.

Ändamålet helgar inte alltid medlen. Rätt sak på rätt plats när det gäller elektronik.

Kung_Gustaf skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Det finns gott om appar som gör att man kan
> > använda en gammal avlagd Android-telefon som
> > kamera.. kanske kan vara något.
>
> Nej! Det är en jättedum idé. Eftersom mobilen
> ständigt måste underhållsladdas så är risken
> mycket hög att detta blir en villabrand i
> slutändan.
>
> Ändamålet helgar inte alltid medlen. Rätt sak
> på rätt plats när det gäller elektronik.

Ah. Äntligen någon som alltid laddar alla prylar med batterier i särskilda brandskyddande påsar och drar ur sladden till den bärbara så fort den inte används.

Rattnalle skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns gott om appar som gör att man kan
> > > använda en gammal avlagd Android-telefon som
> > > kamera.. kanske kan vara något.
> >
> > Nej! Det är en jättedum idé. Eftersom
> mobilen
> > ständigt måste underhållsladdas så är
> risken
> > mycket hög att detta blir en villabrand i
> > slutändan.
> >
> > Ändamålet helgar inte alltid medlen. Rätt
> sak
> > på rätt plats när det gäller elektronik.
>
> Ah. Äntligen någon som alltid laddar alla prylar
> med batterier i särskilda brandskyddande påsar
> och drar ur sladden till den bärbara så fort den
> inte används.

Nej, men min pappa har varit brandman och säger att det är så. Självklart slarvar även jag. Men att låta en laddare sitta i kontinuerligt är att be om det.

Vi har en liten nätansluten kamera som larmkomplement. Den är uppkopplad via wifi och skickar ett mail och/eller sms när något i "standardbilden" förändras. Relativt enkel och billig lösning.

Har inte detaljerna i huvudet, men kan kolla upp om intresse finns.

Fältprästen skrev:
> Ladda hagelbössan.

Som i Lorry/Yrrol. Nu blir det ett meddelande från våra sponsorer.

När du får oväntat besök - Gevär!

Kung_Gustaf skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Kung_Gustaf skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > jomper skrev:
> > > -------------------------------------------------
> > > > Det finns gott om appar som gör att man kan
> > > > använda en gammal avlagd Android-telefon som
> > > > kamera.. kanske kan vara något.
> > >
> > > Nej! Det är en jättedum idé. Eftersom mobilen
> > > ständigt måste underhållsladdas så är risken
> > > mycket hög att detta blir en villabrand i
> > > slutändan.
> > >
> > > Ändamålet helgar inte alltid medlen. Rätt sak
> > > på rätt plats när det gäller elektronik.
> >
> > Ah. Äntligen någon som alltid laddar alla prylar
> > med batterier i särskilda brandskyddande påsar
> > och drar ur sladden till den bärbara så fort den
> > inte används.
>
> Nej, men min pappa har varit brandman och säger
> att det är så. Självklart slarvar även jag.
> Men att låta en laddare sitta i kontinuerligt är
> att be om det.

Är det ändå en avlagd (=känslomässigt förbrukad?) Androidmobilur som jomper skrev så kanske man kan unna sig att plocka isär den och sätta upp den på DC direkt på batterikontakten - s.k. norskt batteri? Eller uppgradera till något som t.ex. http://www.axis.com/sv/index.htm erbjuder

Riktigt tråkigt för TS att ha blivit utsatt för, vad det verkar vara, ett beställningsjobb. Hoppas det löser sig så bra som möjligt med försäkringsbolaget.

Shit va trist. Jag försöker lära mina barn att alltid stänga garagedörren när vi inte måste ha den öppen för att ingen ska kunna spana in och se vad som hänger i taket.

Hoppas det löser sig för er på ett bra sätt.

JacobJ skrev:
> Akoa skrev:
> -------------------------------------------------
> > Och att sätta för fönstret?
>
> definitivt täcka fönstret även om det känns
> tråkigt att alltid behöva tända lampan för att
> hitta.

Blurig plastfilm på insidan av fönstret. Suddigt och svårt att se vad som finns men släpper igenom ljuset. Lite trevligare än kartong.

Detta är väl ett såkallat mängdbrott? Som potentiellt offer kan man kortsiktigt se till att försvåra för brottslingarna, tex enligt de tips som ges här. Långsiktigt kan man väl bara rösta på det alternativ man tror bäst tar sig an problemet?

Det riktigt genomgripande och effektiva arbetet kan bara myndigheterna stå för i den slags samhälle vi valt att leva. Vi kan hjälpa dem genom att tipsa etc, men saknar de kompetens och förutsättningar så är det hopplöst.

Kung_Gustaf skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Kung_Gustaf skrev:
> >
>
> > -----
> > > jomper skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det finns gott om appar som gör att man
> kan
> > > > använda en gammal avlagd Android-telefon
> som
> > > > kamera.. kanske kan vara något.
> > >
> > > Nej! Det är en jättedum idé. Eftersom
> > mobilen
> > > ständigt måste underhållsladdas så är
> > risken
> > > mycket hög att detta blir en villabrand i
> > > slutändan.
> > >
> > > Ändamålet helgar inte alltid medlen. Rätt
> > sak
> > > på rätt plats när det gäller elektronik.
> >
> > Ah. Äntligen någon som alltid laddar alla
> prylar
> > med batterier i särskilda brandskyddande
> påsar
> > och drar ur sladden till den bärbara så fort
> den
> > inte används.
>
> Nej, men min pappa har varit brandman och säger
> att det är så. Självklart slarvar även jag.
> Men att låta en laddare sitta i kontinuerligt är
> att be om det.

Du har väl också varit brandman.

Polisen skyller nästan alltid på resursbrist och lägger ned utredningen av inbrott/stölder. Det finns resurser till att gå på fotbollsmatcher.

Det var inte de tre flyende som polisen spårade upp med hund? Läste just om ett misstänkt likt fall på hundenhetens Facebooksida.

Miss Lycka skrev:
> Polisen skyller nästan alltid på resursbrist och
> lägger ned utredningen av inbrott/stölder. Det
> finns resurser till att gå på fotbollsmatcher.

I det här fallet är det väl svårt att tro att tjyvar gör en sån planerad kupp för ett par cyklar? Nä, det är säkert knark eller annat som lockar till sig tjuven så chansen finns faktiskt att länsman tar sig en närmare titt på ärendet. Vem vet, Kling kanske tar med sig Klang på ett besök t.o.m?

Här kan man väl också gissa att mtb är mer utsatt än lvg? Pga ofta väsentligt dyrare hojar (som dessutom ser häftiga ut i kidsens ögon), nyare hojar eftersom de byts oftare, och lättare att avyttra eftersom mtb är en större sport. De här hojarna måste väl gå utomlands, omöjliga som de är att omsätta i de vanliga beg-kanalerna?

Dom är förmodligen försäkrade i samma bolag? Någon som har tillgång till register där kanske.
Nu är jag ju inte själv tjyv men att riskera att väcka områdets vaksamhet genom att i förväg spana i uthus/garage verkar inte smart, tror inte att dom spanat samma natt som inbrottet heller med tanke på ett ganska avancerat upplägg.

Är lite spekulationer, men tankarna går igång eftersom jag själv är rädd för stöld av cykel. Hoppas det löser sig.

Tillbaka
Topp