Nav: Konvertering Campa till shimano ?

n3tr0x

Medlem
Hej, har en snabb fråga.

Har kommit över ett par fälgar som ska konverteras till singlespeed och det är campagnolo (ed-10 tror ja) jag hittar inget singlespeed kitt som passar och är prisvärt. Kan man byta ut delen som inte passar, dvs campadelen mot en ny shimano (se bild på delen vars namn jag inte vet)
Passa den "del" universellt på alla hjul ?

/Tacksam för snabba upplysningar
414VK4Z660L._SL500_AA280_.jpg ht=280

Hade tänkt skriva en del vettigt men låter bli. Jag kan nämligen inget om SS konvertering. Förutom att man kan behålla det kugghjul man vill ha och fylla resten med distanser.

Varför ska du konvertera bodyn om du ska köra SS?

Det är en kassettstomme (eller här på forumet ofta benämnd "body") och om den sitter på ett Campanav så går det inte. Om navet däremot är ett Mavic eller nåt annat som inte är vare sig Campa el Shimano så kan det gå att byta. Frågan är bara om det lönar sig. Det ligger ett Shimano baknav på k & s nu t ex. Det kan ju vara ett alternativ. (F ö om man ska vara lite ordmärkare: det är väl hjulen som ska konverteras, inte fälgarna?)
Lycka till!

Om det är ett Campanav kan det gå. Det finns en del som heter WH-KX10 som går att beställa lite varstans, men den kostar kanske 5-700:- så om det är prisvärt kan ju diskuteras.

Vill du göra om bahjulet till SS så räcker det med att sluta växla. Nästa steg är att ta bort bakväxeln. Ytterliggare ett steg mot förfining är att ta bort alla kugghjul i kassetten utom ett. Det slutgiltiga är att nyta baknavet till ett SS-nav.

Alla cykelkedjor har samma delning. Alltså avständ mellan länkarna. Det som skiljer dem är huvudsakligen bredden.

Jag funderar på gå åt andra hållet: mina SS-pendlare ska få bli växlade igen, och ska man ha växlar ska man såklart ha Campa.

Jag kör med ett gammalt Campa-hjul som numera har ett drev. Bara välja ett i kassetten och fylla ut med distanser.

Tillbaka
Topp