Navigera på Sveriges grusvägar

Hans E

Medlem
Hej!
Jag har för en del år sedan gjort en del långcyklingar från Sverige och ut i Europa, då med hjälp av i första hand papperskartor. Nu tänkte jag bege mig ut igen Gävle - Berlin. Jag cyklar gärna på på grusvägar som det finns mängder av i Sverige, men problemet är att hitta rätt rutt från ort till ort på ett effektivt sätt. Någon som känner till en cykelnavigator som löser det problemet på ett enkelt sätt.

När du gör rutt i Strava kan man kryssa i grusväg t ex.

Edit: Testade Gävle - Avesta.

Alla underlag, 103 km
97% asfalt
2% grus
1% ej angivet

Kryssar i bara asfalt, 104 km
100% asfalt

Kryssar i bara grus, 157 km
81% grus
7% asfalt
12% ej angivet - brukar vara samma som grus.

Sen beror det ju på vad som avses med "rätt rutt". Är man nöjd med "en rutt" som uppfyller vissa basala krav är det nog lättare än om man har väldigt specifika åsikter och krav.

Hur/när planerar du rutten? På vägen under cyklingen (när du kommer fram till en korsning), i tältet/på hotellet kvällen innan, eller hemma på kammaren en månad före?

Jag tänker att det ska fungera som navigatorn i bilen där jag skriver in målet och får den bästa rutten direkt uträknad.
Exempelvis så här i mitt närområde så vet jag skogsbilvägar med grus mellan Valbo och Hedesunda som är betydligt bättre att cykla än de asfalterade riksvägarna där det många gånger är med livet som insats. Nätet med grusvägar i Sverige är väldigt stort speciellt söder om Gävle. Vid långdistanscykling är det av stort värde att hitta rätt väg på ett enkelt sätt eftersom det är bra att få många timmar på sadeln utan omväg.
När man väl är i Tyskland så finns det skyltar som visar cykelvägar från ort till ort och informationsskyltar på vägen.

Jag tänker att det ska fungera som navigatorn i bilen där jag skriver in målet och får den bästa rutten direkt uträknad.
Exempelvis så här i mitt närområde så vet jag skogsbilvägar med grus mellan Valbo och Hedesunda som är betydligt bättre att cykla än de asfalterade riksvägarna där det många gånger är med livet som insats. Nätet med grusvägar i Sverige är väldigt stort speciellt söder om Gävle. Vid långdistanscykling är det av stort värde att hitta rätt väg på ett enkelt sätt eftersom det är bra att få många timmar på sadeln utan omväg.
När man väl är i Tyskland så finns det skyltar som visar cykelvägar från ort till ort och informationsskyltar på vägen.

Sidospår, brukar cykla i trakterna på sommaren mest då vi har landställe på Gräsö. Har du några längre grusrundor som gpx får du gärna skicka ett pm :)

Tillbaka
Topp