Navväxeldilemma

Boullboull

Aktiv medlem
Navväxeldilemma
Halloj!
Har en sunking Kungscykel med havererat 3-vxl sram-bakhjul.
Skulle vilja få den att fungera på ett billigt sätt. Försökt plocka isär och "serva", men det blev bara ett större haveri.... ;-) Nu rullar det inte ens utan bromsen ligger på hela tiden, innan glappade det bara abnormt...

Grejen är att jag främst vill ha hojen för att dra cykelvagnen med ungarna i. Detta innebär att jag vill lägga minimalt med pengar på eländet.

Som jag har sett det hittills så fionns det två alternativ.
1. Nexus 3 xl bakhjul från biltema, 699:- + 130:- för reglage
2. Biltem oväxlat bakhjul för 299:-

1 känns som för mycket pengar att lägga på en i övrigt rätt usel hoj. Kvar finns då 2. Känns dock inte optimalt att inte kunna hänga med om frugan trampar på för fort, eller att riskera att inte orka dra vagnen över backkrönet... Känns ju högst pinsamt, om man ska fortsätta lossas vara cyklist... ;-)

Frågan till er kloka riktigt cyklister och experter är såöedes om ni kan plocka fram vettiga alternativ 3,4 &5. Kraven är 28", växlat och en totalkostnad som understiger 500:-, på plats i Karlstad.

Tackar för hjälpen!

Navväxeldilemma
Nu när Ni ändå kör en riktig skitcykel, så skulle jag säga att det ej är värt att köpa mer skit(Shimano). Är Ni säker på att navet är korrekt ihopsatt? Skulle råda Er att ta hjulet till en cykelverkstad som får kolla detta.

Navväxeldilemma
Annat alternativ:
Köp ett biltema oväxlat bakhjul, eller motsvarande för liten peng. Borde väl gå att hitta skrit även i Karlstad? Har ni något fas3-projekt som reparerar cyklar eller en soptipp eller så?

Sälj sen Kungscykeln för 800:-
Ingen vet varför, med det finns gott om damtrallekramare. Väger den ett ton? Åh, den måste vara stabil! Har den svängd ram? Pittoreskt! Cykelkorg? Ljuvligt!

Nu har du ca 500:-, beroende om du hittade hjulet billigare än biltema o om du la upp annons på blocket eller satte en lapp i din lokala livsmedelsaffär.
Köp en ful 80-tals-standardcykel. Förmodligen ljusblå, eller kanske silvermetallic, 3 växlad. Mycket lättare än Kungscykeln, o bättre växlar. (Och inte retro, bara ful, så stöldförsäkring ingår.)
Om du ska dra kärra är det väl tungt nog ändå?

Navväxeldilemma
Kommunen driver en cykelverkstad vid busstationen. De är nog rätt billiga, köpte en beggad vänstervev där igår för 20kr, de kan nog laga ditt hjul eller sälja ett begatt.

Tillbaka
Topp