NBD - Marin DSX - Tog ChatGPT till hjälp

pedalpim

Aktiv medlem
NBD - Marin DSX - Tog ChatGPT till hjälp
Marin1.webp

Jag skulle köpa en ny cykel och vet ju vad jag vill ha. Men när man bara kollar runt så går det mycket tid eftersom man måste läsa alla detaljer och upptäcka att modellen inte riktigt har en geometri man gillar eller inte klarar däcksbredden jag vill ha osv. Då kom jag på att jag kan diskutera fram en lämplig cykel med chatGPT genom att berätta detaljer jag tycker är viktiga och sedan be om geometrijämförelser med cyklar jag har haft förut och uppskattat.
I mitt fall gillade jag Bridge Club:en jag hade för ett par år sedan. Jättehärlig cykel men tung. Dessutom trivs jag med hög stack och kort reach och vill ha plats med lite fetare 29" däck. Har cyklat MTB senaste året och den är ju inte så allsidig och jag använde sällan dämpargaffeln.

Det här är Marin DSX med stålgaffel. Bra för att jag kör med väskor fram och bak när jag bikepackar. (Cykeln finns i olika utföranden)
En relativt billig cykel (8500kr) men precis vad jag uppskattar i detaljer. Militärbeige? - Helt OK, tycker jag.
Naturligtvis byter jag ut till favoritdelar jag samlat på mig genom åren; Brookssadeln, Velo Orange Crazy Bar. Friction shifter, 11-delad 11-52. (Lite dåligt spann och kvalitet på originalväxlarna)

Styrstammen är under exprimentstadium. Väntar fortfarande på en del delar som tex som ett vettigt framdrev till min gamla 3x-crank. Jag får nog sy en ny ramväska också.
Ganska många kilo lättare än BC:n. Jag testade att slänga på hjulen från MTB:n och 2.25" fick faktiskt plats men jag skulle nog inte våga köra med mer än 2.1".
Hittade ett par Pirelli Cinturato Adventure 50mm på extrapris. Så det får det bli. och Mud Rocker skärmar kan nog funka.
Min enda farhåga just nu: När den är färdigbyggd (och har lite aliexpress-bling) är den kanske lite stöldbegärlig. BC:n höll jag allting svart, lerigt och allmänt sunkigt :-)

Så länge gör jag det jag borde; Bränner mil på en härlig cykel i det vackra höstvädret!

Tillbaka
Topp