Nedgraderingstråden

tittkorv

Aktiv medlem
Nedgraderingstråden
Förslag till samlingstråd för nedgraderare.
Sålde mtb, racer och hybrid. Har spanat in både Kona Rove st, Canyon Grail och Pashley Guv´nor.
Köpte i stället denna.
crescent.jpg

Efter första pendlingsturen på 3,8 km är jag rejält missnöjd. Långsam, tungtrampad och usel bromsverkan. Måste uppgradera.

Senast ändrad:
Nedgraderingstråden
Tack för tipsen. 3,8 km enkel väg är ju relativt kort. Kände att jag inte riktigt kunde motivera en cykel för 16 000 för den sträckan. Crescenten gick på 700:-. Tänker dricka en del öl i sommar för pengarna jag sparat och fundera om jag ändå ska köpa en bättre hoj i augusti.

Nedgraderingstråden
Det är bra att ibland cykla på en risig hoj, då inser man hur bra man har det på sina fina hojjar, de behöver inte uppgraderas.

För något ögonblick kan jag tror att jag också måste, som carapace gör, köra 12 delat campa, men 11 delat mekanisk campa, 11 delad elektrisk etap, 11 delat shimano mtb, duger fint.

Min fixie är min billigaste hoj helt överlägset, och den är nog fan roligast att cykla på ändå.

Nedgraderingstråden
Tjena!

Tungtrampad ger ju bara bättre träning. Ska man ha en gammal cykel så ska man ha 60-tal som nyast, helst med 635 hjul då rullar det riktigt fint. Har en gammal kämpe från sent 50 som jobbar på bra, dock dags för en helrenovering snart fast bara estetiskt.

Nedgraderingstråden
Bästa uppgraderingen är att byta till dammodellen. Så najs att slippa luta sig 90 grader framåt och slänga ena benet upp i axelhöjd för att ens komma upp på sadeln.
För övrigt är det ju en PREMIUM-hoj. Bärhandtag, dynamo, stöd, ekerreflexer. Den har ju fan allt!

Nedgraderingstråden
Är det inte i grunden en rätt fin 50-talare med lite diverse nyare saker på? Eller finns det nyare Crescents med bärhandtag på? (Har inte riktigt koll...)
Ser iaf ut som en cykel som behöver köras lite defensivt. Känns som ett klipp för 700 :-

Nedgraderingstråden
Jag nedgraderade min MTB från 07a till en från slutet av 90-talet, helstelt och v-broms.

Pendlar gör jag på min Skeppshult.

Nedgraderingstråden
ni(c) sa:
Är det inte i grunden en rätt fin 50-talare med lite diverse nyare saker på? Eller finns det nyare Crescents med bärhandtag på? (Har inte riktigt koll...)
Ser iaf ut som en cykel som behöver köras lite defensivt. Känns som ett klipp för 700 :-

Tjena!

Sent 60- tidigt 70-tal skulle jag säga.

Nedgraderingstråden
Sjysst hoj. Ner med styret, upp med sadeln, in med armbågarna och lägg dig dubbelvikt med hakan framför styret så kommer den att gå som blixten.

Nedgraderingstråden
Den avslutande meningen i första inlägget är måhända något missvisande. Jag vill inte uppgradera Crescenten utan förmodligen köpa ny cykel. Blev omcyklad av alla cyklister imorse. Cyklade inte om någon. Meningen med nedgraderingen var i och för sig att få ner farten (cyklistorsakad axelbrott för ett år sen) men nu blev det kanske lite väl saktish.

Nedgraderingstråden
Den där har möjligen upplevt vänstertrafik. Just den gula 26" (584), kom ofta med Torpedo Duomatic. Excellent vinterpendlare med låg tyngdpunkt och bra geometri. Om något strular måste det bero på att framhjulet är felekrat med ett kors över ventilkäglan. Arrogant och provokativt!

Jag har ett riktigt bra nedköpsförslag i form av en minicykel i samma ålder. De flesta andra, samtida låghjulingar från MCB, DBS, Rex, Maraton etc var urusla geometriskt. Helt ofarbara efter en glad afton på lokal.

Den här härken, byggd av Steyr Daimler Puch i Österrike är mysigt trivsam, förutom att vevslängarna bara är 6" långa. Det blir vevigt och tungt trots Duomaticnavet.
20190607_223205.jpg

Nedgraderingstråden
Ordentligt med luft i däcken gjorde ekipaget mer lättrullat. Kan nog cykla in kostnaden på ett par veckor med utgångspunkt från SL-priser.

Nedgraderingstråden
Beagleboy sa:
Den där har möjligen upplevt vänstertrafik. Just den gula 26" (584), kom ofta med Torpedo Duomatic. Excellent vinterpendlare med låg tyngdpunkt och bra geometri. Om något strular måste det bero på att framhjulet är felekrat med ett kors över ventilkäglan. Arrogant och provokativt!

Jag har ett riktigt bra nedköpsförslag i form av en minicykel i samma ålder. De flesta andra, samtida låghjulingar från MCB, DBS, Rex, Maraton etc var urusla geometriskt. Helt ofarbara efter en glad afton på lokal.

Den här härken, byggd av Steyr Daimler Puch i Österrike är mysigt trivsam, förutom att vevslängarna bara är 6" långa. Det blir vevigt och tungt trots Duomaticnavet.

Tjena!

Jag har ett NOS (så jäkla NOS att det inte ens har fabriksfett) Torpedo Automatic till campingcykel, någon dag ska jag bara hitta ett bra objekt att sätta det på.

Nedgraderingstråden
duomatic är det nya svarta. 'singlespeed' när den är som bäst.

om ts vill köra snabbt under memilradarn med sin sin stålbest är en bra metod att köpa lättrullande däck, och byta det där #%&) styret. lyfta av generatorn från framhjulet lär hjälpa upp 'farten'

att byta till damtralla är att be om problem, nästan bara såna cyklar stjäls.

sen behövs det bromsar.

Nedgraderingstråden
Nu har det hänt. Trådstartarcykeln har börjat rasa ihop. Någon som vet om man kan laga ett stöd som slutat fungera? Se illustration.
1. Stöd som ej längre fungerar.
2. Nuvarande lösning.
crescent-paj.PNG

Nedgraderingstråden
tittkorv sa:
Nu har det hänt. Trådstartarcykeln har börjat rasa ihop. Någon som vet om man kan laga ett stöd som slutat fungera? Se illustration.
2. Nuvarande lösning.

Du får leva med det. Annars är det en uppgradering och då måste du ändra rubriken och det här blir som vilken annan tråd som helst på happymtb!

Senast ändrad:
Nedgraderingstråden
tittkorv sa:
2. Nuvarande lösning.

Tjena!

Man får pressa in hylsan som sitter intryckt i röret på ramen, när man fått in den några mm så finns det en sprint undertill som man drar ut, sen får man loss hela stödet. Sen tar man det i näven och går till en bra LBS och köper ett nytt passande, bara att pressa in igen och trycka tillbaka sprinten.

Nedgraderingstråden
Kneecap sa:
tittkorv sa:
2. Nuvarande lösning.

Tjena!

Man får pressa in hylsan som sitter intryckt i röret på ramen, när man fått in den några mm så finns det en sprint undertill som man drar ut, sen får man loss hela stödet. Sen tar man det i näven och går till en bra LBS och köper ett nytt passande, bara att pressa in igen och trycka tillbaka sprinten.

Tack. Ska testa detta. Låter dock som smutsgöra. Så måste nyktra till och vara rejält nerklädd.

Nedgraderingstråden
Stöd- och låslösa cyklar brukar ju vara till råttorna alldeles oavsett. Kastar in en katt bland hermelinerna med denna strippade trampare. Från Masmo till Spånga på enpetat 55- 20. Tur det fanns en trottoarservering på Hägerstensvägen.

Bilagor

• 20190614_180906.jpg
    20190614_180906.jpg
    231.4 KB · Besök: 339
Nedgraderingstråden
Hej Tittkorv
Jag saknar min gamla Världsmästarcykel med handtag så jävla mycket. Hittade den i soprummet 20 år sen. Gnisslade som fan så man slapp använda ringklockan. Upprätt sittställning och bra styre så man satt värdigt utan att behöva böja sig. Rostig som tusan så jag kunde parkera med slanglås på Birger Jarlsgatan över helgen om jag fick cykelovänliga planer på fredag em.
Efter ett par år började jag återställa den, sedan uppgradera. Hittade gammalt fint kedjeskydd, skrapade bort smuts och rost, lagade pakethållaren, köpte nya dyra stålhjul, fixade pedalerna, lagade framlyktan & reflexer, bytte ut plastsadel till fin Brooks läderdito. Satte dit fin gammal verktygsväska i läder under sadeln. Och så blev den stulen.

Nedgraderingstråden
Florian Schneider sa:
Hej Tittkorv
Jag saknar min gamla Världsmästarcykel med handtag så jävla mycket. Hittade den i soprummet 20 år sen. Gnisslade som fan så man slapp använda ringklockan. Upprätt sittställning och bra styre så man satt värdigt utan att behöva böja sig. Rostig som tusan så jag kunde parkera med slanglås på Birger Jarlsgatan över helgen om jag fick cykelovänliga planer på fredag em.
Efter ett par år började jag återställa den, sedan uppgradera. Hittade gammalt fint kedjeskydd, skrapade bort smuts och rost, lagade pakethållaren, köpte nya dyra stålhjul, fixade pedalerna, lagade framlyktan & reflexer, bytte ut plastsadel till fin Brooks läderdito. Satte dit fin gammal verktygsväska i läder under sadeln. Och så blev den stulen.

Hej Florian. Det är alltså inte värt att uppgradera.

Tillbaka
Topp