Nettopris/Utpris

Nettopris/Utpris
Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------

> aha då förstår jag, visste inte att du va engelsk,
> ber om ursäckt själv då :P

Jag är inte engelsk, jag är född och uppvuxen (det sägs) i norra Kalifornien och bodde i Colorado 1990-98 innan vi flyttade till Stockholm.

Ingen som vågar spekulera hur lågt priset måste vara på en vara som kostar kunden 2000:- för att göra det lönsamt för butiken och distributören?

Nettopris/Utpris
Daner skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > aha då förstår jag, visste inte att du va
> engelsk,
> > ber om ursäckt själv då :P
>
> Jag är inte engelsk, jag är född och uppvuxen (det
> sägs) i norra Kalifornien och bodde i Colorado
> 1990-98 innan vi flyttade till Stockholm.

aha, men du kommer iaf från ett land med engelska som språk, de va det jag menade :)

Nettopris/Utpris
Daner skrev:
> Ingen som vågar spekulera hur lågt priset måste
> vara på en vara som kostar kunden 2000:- för att
> göra det lönsamt för butiken och distributören?

Jag gissar på 750 spänn exkl moms. Då är det ok marginal (30% i båda led) men inte mer.

Nettopris/Utpris
JT skrev:
> Daner skrev:
> -----
> > Ingen som vågar spekulera hur lågt priset måste
> > vara på en vara som kostar kunden 2000:- för att
> > göra det lönsamt för butiken och distributören?
>
> Jag gissar på 750 spänn exkl moms. Då är det ok
> marginal (30% i båda led) men inte mer.

Men hur mycket får frakten kosta då?

Nettopris/Utpris
Daner skrev:
> JT skrev:
> > Jag gissar på 750 spänn exkl moms. Då är det
> > ok marginal (30% i båda led) men inte mer.
>
> Men hur mycket får frakten kosta då?

Utöver de 750 kr? I detta fallet, ingenting. Självkostnaden för sak+import (inkl tull och frakt) ska vara 750 kr.
Skulle väl tippa att tull och frakt går på en 100 spänn per pryl i detta fallet eftersom volymen troligen är så liten.

Senast redigerad av en moderator:
Nettopris/Utpris
Intressant diskussion.

Ett annat problem är att cyklar (och de flesta tillbehör) är en sällanköpsvara. En vara som säljs sällan är en stor risk för handlaren då han måste binda kapital för att ha den i lager. Har han den i lager så behöver han en lagerlokal och försäkringar. Dessutom har han betalat frakt på den. För att ytterligare spä på bördan så är det en sällanköpsvara som byts ut varje år, dvs det kommer nya årsmodeller. Sitter man med förra årets modell i lager så blir den i princip osäljbar.

Så att bara titta på in och utpris ger en felaktig bild av världen.

Nettopris/Utpris
glöm inte bara eventuella räntekostnader för hemmastående lager då många får nyttja en hel del tillgodo för att starta upp och hålla ett lager

Nettopris/Utpris
> Oskar skrev:
>
> Jag skall köpa förra årets Giant Trance när det blir nästa år.

Om du behöver pruttips kan du ju alltid dra iväg ett PM till Lekeberg. :)

Nettopris/Utpris
Mattias L skrev:

> För att ytterligare spä på bördan så är det
> en sällanköpsvara som byts ut varje år, dvs det
> kommer nya årsmodeller. Sitter man med förra årets
> modell i lager så blir den i princip osäljbar.

En vettig sak vore väl att kliva bort från årsmodellerna. Det finns ju några tillverkare som jobbar efter den principen, om butikerna begärde det borde ju tillverkarna lyssna.

På standardcyklar är det ingen som bryr sig om årets modell, och på high-end hojar så går det att motivera med att förra årets konstruktion fortfarande är bättre än alla konkurrenters..

Nettopris/Utpris
cal skrev:
> > Oskar skrev:
> >
> > Jag skall köpa förra årets Giant Trance när
> det blir nästa år.
>
>
> Om du behöver pruttips kan du ju alltid dra iväg
> ett PM till Lekeberg. :)

Nej, jag drar iväg till Tyskland istället! :D

Nettopris/Utpris
cal skrev:
> Om du behöver pruttips kan du ju alltid dra iväg
> ett PM till Lekeberg. :)

Gör det. Jag har med åren lärt mig att pruta med både min och säljarens heder i behåll. Det är nog därför jag ser på den här trådens ämne annorlunda än många av de som blev så upprörda. Jag fortsätter aldrig att pruta om försäljaren visar att det inte är möjligt och speciellt inte om han/hon visar på något slags uppgivenhet i form av "fan den här branschen suger strumpa".

Låt mig ge er ett exempel på hur det kan gå till med en lyckad prutning:

I somras hittade jag ett par solglasögon jag gärna ville ha. Säljaren gav mig bra service och var intresserad av att hitta ett par glasögon jag passade i, men de kostade mer än jag hade råd med att lägga på en sån typ av vara, 2200:- (+ att jag är bra mycket mer intresserad av att lägga pengarna på andra saker, cyklar = att jag ju inte hade råd med glasögonen, eftersom om man har råd eller inte har mest att göra med hur man prioriterar. Om jag verkligen ville ha glasögonen kunde jag köpt dem direkt och gjort avkall på andra saker). Jag sa till försäljaren att jag är klar över att jag vill ha de här brillorna eftersom jag gillar dem och min fru tycker att jag är grymt snygg i dem, men jag är tveksam till det höga priset och måste känna på det lite tills imorgon. På väg hem gick jag in till en annan optiker och såg samma glasögon men i en annan färg till priset 1890:-. Denna optiker tillhörde samma kedja som jag köpte mina förra solglasögon hos för cirka fem år sen, ett par Ray Ban för 800:-.

Nästa dag åkte jag till den första butiken igen och förklarade att jag hittat samma brillor för 1890:- hos Synsam. Jag föreslog att hon skulle matcha Synsams pris för då snackar vi inte mer utan gör affär. Säljaren sa: -Du prutar alltså!? och tänkte efter ett ögonblick och sa -Nej, jag kan inte alltså. Jag måste ha de pengarna för de där glasögonen. Dessutom vet jag att jag kommer att få sålt dem. -OK, sa jag och förklarade att "Då får jag också tacka nej. Prisskillnaden är för stor för att handla hos dig, även om jag gillade att du verkligen försökte hitta rätt brillor till mig." Också skildes vi åt som vänner som förstår varandras situation. (Här ska jag inte glömma att nämna att det faktiskt inte var hon som hittade just de här brillorna utan min fru. När min fru först föreslog dem sa försäljaren "nej, de är nog för breda för herr Lekeberg. Men sen blev det de ändå, så servicen var god men inte blicken för vad jag passade i. Nåväl, som synes en parentes.)

Jag fortsatte efter ett ärligt försök att vara lojal mot den som hjälpt mig bäst till den butik och försäljare jag köpte mina Ray Ban av. Väl där tog jag fram mina gamla glasögon och förklarade att jag tyckte att jag vuxit ur dem och hade hittat ett nytt par jag gärna ville ha. Försäljaren låtsades (tror jag, en eloge till henne om det var på riktigt) känna igen mig och frågade vilka det var. Jag berättade och hon tog fram en katalog med Gucci-brillor och jag kunde till min glädje se att det fanns ett par som var ännu snyggare än de första jag hittat. De vill jag ha sa jag men jag vill att du ska ge mig ett bra pris på dem, 1900 är för mycket. (I det ögonblicket är det viktigt att man som kund visar att man menar allvar och behåller ödmjukheten genom att behålla ögonkontakt med säljaren och inte släppa den. Om man prutar med gott samvete och med insikten att detta inte är ett personligt påhopp mot försäljaren och butikens ägare utan ett tydligt förslag på hur vi ska komma överens om en affär, så kommer blicken att vara målmedveten men snäll.) Efter att jag sagt detta och behållt ögonkontakten inklusive en liten konstpaus från säljaren böjde hon sig ner och tog upp en miniräknare. 1700:-?, det är vad jag kan göra. sa hon och jag hade på totalt en halvtimmes "arbete" hittat ett pris jag gärna accepterade. Fortfarande mycket pengar för ett par solglasögon men jag kommer att ha dem länge och jag tycker verkligen om dem. Plus att min fru blev lite nykär där ett tag.

(Hittade förresten en bild på dem. Det är de svarta som heter QA4/R7. QA5/R7 var de jag provade på det första stället och bild nummer två visar de hos den första Synsam-byutiken som hade "samma glasögon men i en annan färg till priset 1890:-")

Bilagor

• GG1511NS_480.jpg
    GG1511NS_480.jpg
    78.9 KB · Besök: 21
  • GG1511NS_l.jpg
    GG1511NS_l.jpg
    13 KB · Besök: 20
Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
>
> (Hittade förresten en bild på dem. Det är de
> svarta som heter QA4/R7. QA5/R7 var de jag provade
> på det första stället och bild nummer två visar de
> hos den första Synsam-byutiken som hade "samma
> glasögon men i en annan färg till priset 1890:-")
>
> /De bästa dämparna är armarna och benarna!
> Bifogade bilder:
>

Men de där glasögonen måste ha varit till din fru? ;-)

Nettopris/Utpris
TBone skrev:

> Men de där glasögonen måste ha varit till din fru? ;-)

Nej hon är blind så hon behöver inga. Men jag hittade ett par till Cal. Hehe. ;)

Bilagor

• sunglasses.jpg
    sunglasses.jpg
    9.6 KB · Besök: 24
Nettopris/Utpris
Exakt så skall det gå till, lekeberg. Du har ditt på de torra och jag har lite mer att lära. Jag brukar sluta när jag ser att försäljaren inte är intresserad mer.

Tillbaka
Topp