nexus 3 växel krångel

tramparen

Medlem
nexus 3 växel krångel
En damcykel i familjen har en del problem, bl.a. helt värdelös frambroms, som jag lyckats fixa så den nyper väldigt bra nu. Växeln lyckas jag dock inte få att funka. Det är en navväxel Nexus 3. Växelhandtaget verkar funka. Om jag plockar bort navdelen där vajern sitter fäst så funkar alla växlingar när man trycker in pinnen som fjädrar. Om man med justeringsskruven placerar den gula pluppen mellan linjerna så funkar ofta växel 2 och 3, men 1 vägrar, och den gula pluppen flyttar sig inte mellan läge 1 och 2. Instruktionerna på youtube funkar alltså inte alls.

Vore kul att få den att funka, tacksam för tips!

nexus 3 växel krångel
En annan möjlighet är att 'pinnen' har fel längd, den finns att beställa i olika längder som skall passa ihop med olika axellängder.

nexus 3 växel krångel
Ta loss klockan på bakväxeln och kolla om vajern löper lätt och rör sig mellan de tre lägena.
Om det är problem med klockan, så kostar en ny en hundring. Vajer och hölje är också billigt.
Ja men man måste väl öppna "klockan" då? Annars ser man inte riktigt vad som händer där inne.. tror jag. Är ganska ovan. :)

Växeln funkade för något år sedan så det borde gå att få ordning på den enkelt.

nexus 3 växel krångel
Öppnade klockan, och klickmojängen på styret. Det är rejält trög vajer inuti höljet.
Sprutade in olja från båda håll så gott jag kunde och smorde också upp klickmojängen.

nexus 3 växel krångel
Det finns många varianter på hölje+vajer, är alla kompatibla? Är det skillnad på broms- och växel- vajer+hölje? Ingreppet kräver förmodligen också inköp av verktyg, typ vajertång m.m.

Finns det något fultrick man kan göra så den ligger permanent i 1:a växeln? Då blir den användbar för smårundor på stan typ. (Om man bara tar bort klockan är den ju i ettan men "pinnen" kommer nog rätt snabbt att trilla ut.)

Grejen är att den nog bara är värd 1000kr om den rustas upp i toppskick... och det är väldigt långt dit, rost, slapp kedja, saknas några ekrar etc.

nexus 3 växel krångel
Växel och bromsvarjer/hölje är inte samma. Däremot så funkar vilket hölje och vajer som helst så länge det är gjort för växlarna. De kan vara olika bra dock men det spelar ingen roll för ditt användningsområde.

Det enda verktyget du behöver är någon form av avbitare. (Och skruvmejsel, skiftnyckel osv men det antar jag att du har)

nexus 3 växel krångel
Nu har jag skaffat vajer och hölje. De sålde båda per meter, vilket jag trodde skulle bli billigare än ett set, men tydligen var det tvärtom. Dessutom saknas nu ändpluppar till höljet för de hade inte sådana hemma (!) så jag får väl pröva att återanvända de gamla.

Tack för tipsen! Alla mina gamla avbitare är superslöa, så jag får nog köpa något nytt.

nexus 3 växel krångel
Nu har jag skaffat vajer och hölje. De sålde båda per meter, vilket jag trodde skulle bli billigare än ett set, men tydligen var det tvärtom. Dessutom saknas nu ändpluppar till höljet för de hade inte sådana hemma (!) så jag får väl pröva att återanvända de gamla.

Tack för tipsen! Alla mina gamla avbitare är superslöa, så jag får nog köpa något nytt.
Ja ändpluppar till hölje är inget problem att återanvända i min erfarenhet så länge dom inte är deformerade eller om man har tätade som man vill ska va täta. Skära hölje kan du göra på andra sätt också, t.ex. Dremel om du har. Titta alltid noga i den skurna ändan att den inte är nypt före du monterar, och pilla upp med en syl eller spik ifall den är det

nexus 3 växel krångel
Tack för tips!
Kan man komma undan med en vanlig avbitare om den inte är slö? Typ 49:- https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/avbitartanger/mini-sidavbitare-2000051394

Eller bör jag 100% ha en specialtång typ "vajerklippare"?

Biltema har en för 129:- men de nämner bara vajern, inte hölje och ändnipplar.
Cykloteket:
XLC för 194:- nämner vajer och hölje, inte ändnipplar.
Park Tool Cn-10 498:- nämner vajer, hölje och ändnipplar.
Shimano Tl-Ct12 789:- nämner vajer och ändnipplar.
Jag misstänker att alla de är overkill för mina behov? En vajer var fjärde år typ.. :)

nexus 3 växel krångel
Tack för tips!
Kan man komma undan med en vanlig avbitare om den inte är slö? Typ 49:- https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/avbitartanger/mini-sidavbitare-2000051394

Eller bör jag 100% ha en specialtång typ "vajerklippare"?

Biltema har en för 129:- men de nämner bara vajern, inte hölje och ändnipplar.
Cykloteket:
XLC för 194:- nämner vajer och hölje, inte ändnipplar.
Park Tool Cn-10 498:- nämner vajer, hölje och ändnipplar.
Shimano Tl-Ct12 789:- nämner vajer och ändnipplar.
Jag misstänker att alla de är overkill för mina behov? En vajer var fjärde år typ.. :)
Den för 129 är Biltemaverktyget som brukar rekommenderas. En hel del är positiva till det verktyget.
Har dock själv inte använt det..

Senast ändrad:
nexus 3 växel krångel
Jag använder en vanlig knipex avbitare till allt. Det funkar men man kan behöva ta i lite för höljena. Biltemas avbitare går knappt att klippa en vajer med.

Vajernklipparen har jag inte testat men den är säkert bra för ändamålet.

nexus 3 växel krångel
Vilka är de populäraste och/eller billigaste "tyskarna" mest av allmän nyfikenhet?

Biltema låter bra. Skadar iofs inte att kolla på en mack vid tillfälle.

Och för ändnippel, duger vilken vanlig tång som helst för den?

nexus 3 växel krångel
Tack! Kollade som referens en liten pryl jag köpte över disk på Cykloteket i helgen (ett par bromsklossar 59:-) och just dem var faktiskt lite dyrare hos samtliga av de tyskarna (plus frakt). Amazon tar 44:-. Närmaste lilla cykelbutik vill ha 120-150:- för samma par klossar.

nexus 3 växel krångel
Köpte Biltemas vajertång förra helgen. Den här helgen bytte jag hölje+vajer. Nu funkar den ”krånglande växeln” på damcykeln perfekt! Och det var jättekul att cykla på den igen. (Nu återstår alla de andra eftersatta delarna, slapp kedja som trillar av vid minsta gupp, flera trasiga ekrar etc).
Så nu ett stort tack till alla som stöttat mig. <3

Tillbaka
Topp