Ni som har Garmin Fenix hr

Rsdea

Ny medlem
Det så att jag skulle vilja ha pulsen med i min statistik från cykeldatorn (Garmin). Går det att använda en fenix 3 hr eller nyare till det. Eller måste man ha pulsbandet? Har en Fenix idag som jag använder till annan träning dock fenix 3 utan puls. Så har haft funderingar på att uppgradera klockan till en nyare. Men om min tanke inte fungerar att byta klocka för att få med puls får man väl helt enkelt skaffa pulsband och låta klockan vara med nåt år till ?

Rsdea sa:
Det så att jag skulle vilja ha pulsen med i min statistik från cykeldatorn (Garmin). Går det att använda en fenix 3 hr eller nyare till det. Eller måste man ha pulsbandet? Har en Fenix idag som jag använder till annan träning dock fenix 3 utan puls. Så har haft funderingar på att uppgradera klockan till en nyare. Men om min tanke inte fungerar att byta klocka för att få med puls får man väl helt enkelt skaffa pulsband och låta klockan vara med nåt år till ?

Körde ett pass idag i lugnt tempo med en del stopp och allmänt njut. Se min graf nedan. Har tidigare använt band ibland men det blev att man ej orkade vela med det så det blev kvar hemma oftast.

Har en garmin instinct med HR i uret antar att Fenix är typ samma.

Bilagor

• Screenshot_20190101-184742.jpg
    Screenshot_20190101-184742.jpg
    64.8 KB · Besök: 139
Kör ofta med band till min för att få lite stabilare pulsdata. Får ibland långa dippar/toppar som utan bandet.

Kör man samma pass och testar båda ser man att datan blir mer vettig med band. Men funkar ju dom gånger man glömmer bandet så kan vara värt inköp ändå.

CRF_Niklas sa:
Rsdea sa:

Körde ett pass idag i lugnt tempo med en del stopp och allmänt njut. Se min graf nedan. Har tidigare använt band ibland men det blev att man ej orkade vela med det så det blev kvar hemma oftast.

Har en garmin instinct med HR i uret antar att Fenix är typ samma.

Tack för ett snabbt svar ! Har själv ägt ett pulsband men sålde det ihop med förra cykeldatorn. Det va samma där när man fått på sig kläder och allt så kom man på att man glömt bandet. Så då sket man i det. Klockan har man ju alltid på sig ?

NickPick sa:
Pulsband är ett måste för att få bra data.

Läste faktiskt ett test med klockor vs pulsband i olika idrotter. Klockan visade både för mycket och för lite. Men just på cykling så va resultaten nästan identiska. Resultaten skiljde ju inte jätte mycket i dom andra sporterna men vill man ha exakt så var pulsbandet bäst.

Jag ser ingen skillnad på min fenix 5x med eller utan pulsband, det jag möjligen märkt är att klockan reagerar något långsammare när jag ökar, men samma när jag minskar så pulslinjen är rätt lika men några sekunder förskjutet på klockan.

Har en Fenix 5 Sapphire men pulsmätningen där är urusel skulle jag vilja påstå. Så pulsband är A och O om det inte är kritiskt och du inte har något med och bara måste spåra aktiviteten.

Traimig

lämna in klockan, min var lika dan från början.

För 1,5 år sedan hade jag flimmer o fladder på hjärtat så jag tog ekg minst en gång i veckan, klockan stämde aldrig med ekg.
efter jag lämnat in den så visade ekg och klockan samma puls + - 1 slag
jag testade den mot ekg 30 ggr mins, när jag var inne för elkonvertering så hade jag klockan i ca 2h med ekg så den funkar nu.

ozzian89 sa:
Traimig

lämna in klockan, min var lika dan från början.

För 1,5 år sedan hade jag flimmer o fladder på hjärtat så jag tog ekg minst en gång i veckan, klockan stämde aldrig med ekg.
efter jag lämnat in den så visade ekg och klockan samma puls + - 1 slag
jag testade den mot ekg 30 ggr mins, när jag var inne för elkonvertering så hade jag klockan i ca 2h med ekg så den funkar nu.

Ärligt talat så har jag andra problem med den för BT bland annat suger så kraftigt att det inte ens är kul längre. Så jag ska lämna in den.

Jag har en 3 Hr och upplever pulsmätningen som helt ok.
Toppigare toppar och lite djupare dalar, men utslaget för att få,snitt och vilka zoner i vilken tid funkar det hyfsat till.

Till lvg-cykling funkar det säkert dugligt med mätning på handleden men ska du köra mtb, lönpning, pandling etc. har jag extremt svårt att se att du får bra mätning. Ytan att mäta på är väldigt lite i jämförelse med ett pulsband och dessutom ganska långt från pumpen. När du håller på och rör armar och händer blir det helt enkelt för mycket störningar för att få en bra mätning.
Men det beror också mycket på hur du väljer att använda datan du får. Används datan direkt under passet eller är det först efter passet du tittar hur du låg till.

Har själv aldrig använt en liknande klocka men har fler kompisar som har testat och för alla har det slutat med ett pulsband.

Rsdea sa:
NickPick sa:
Pulsband är ett måste för att få bra data.

Läste faktiskt ett test med klockor vs pulsband i olika idrotter. Klockan visade både för mycket och för lite. Men just på cykling så va resultaten nästan identiska. Resultaten skiljde ju inte jätte mycket i dom andra sporterna men vill man ha exakt så var pulsbandet bäst.

Jag har haft tre garminklockor med puls på handleden. Nej det är inte bra.
Bäst till löpning i stabilt tempo, men inte ens hälften så bra som ett pulsband.

Just nu har jag en fr935, men alla har samma sensor.

Senast ändrad:
För den som vill kolla skillnad mellan Garmin optisk och pulsband finns möjlighet att regga båda, med hjälp av denna IQ-app.
Jag har på en dataskärm lagt den optiska som ett fält, och pulsbandsdata från appen som ett andra, för live-jämförelser. Sen kan man ju kolla i Garmin Connect efteråt, överlagra kurvorna.
När jag springer är den optiska mätningen tveklöst för långsam vid hastiga ändringar av ansträngningen, t ex en saftig uppförsbacke. Under några sekunder kan det skilja 20-30-40 slag/minut, och den optiska kan mycket väl trilla över min uppmätta maxpuls. Vid jämn belastning/konstantfart stämmer de båda dock rätt bra överens.
https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/88ce4547-7d84-4289-b2c7-3e15ca00185f#0

Beställde pulsband ! Fan det är dyrt med cykling ? man blir ju mörkrädd när man börjar räkna på allt man köpt förutom cykeln.

Hur sjutton ska man lösa det här med Zwift. Jag kör Zwift med en Direto smart trainer och en iPad. Har pulsband som kopplas via bluetooth i Direto och vidarebefordras till Swift. Allt funkar hur bra som helst och dagens runda förs automatiskt över till Strava och Apple Health. Funkar alltså bra förutom att pulsvärdena inte följer med till Apple Health (aktivitet).

Men frågan då. Jag kommer nu att börja använda Garmin Connect dit man också enkelt kan få dagens runda införd automatisk från Zwift. So far, so god. Men jag vill även ha rundan in i själva klockan, fenix 5 plus, eftersom jag läste någonstans att det är en förutsättning för att få funktionerna träningsstatus och träningsbelastning att fungera.
Hur fixar man det? Måste man på något sätt parallellklöra Ipaden (Zwift) och Klockan och koppla upp både pulsbandet och Diretons effektmätare på båda enheterna samtidigt.
Eller för att förenkla det, kan man koppla trainern till både en iPad och träningsklocka samtidigt och köra båda enheterna samtidigt på samma pass. Klockan med ANT och iPaden med Bluetooth.

Koppla upp trainern och pulsbandet mot klockan också så skickar den data till GC.
Sen måste du bestämma om du skall skicka data till Strava från GC eller Zwift.. :)

Lingon sa:
Koppla upp trainern och pulsbandet mot klockan också så skickar den data till GC.
Sen måste du bestämma om du skall skicka data till Strava från GC eller Zwift.. :)

Tackar. Jag har inte fått klockan ännu men antar att man kopplar upp trainer till klocka med ANT och Trainer till iPad/Swift med Bluetooth.

RobbeS sa:
Lingon sa:

Tackar. Jag har inte fått klockan ännu men antar att man kopplar upp trainer till klocka med ANT och Trainer till iPad/Swift med Bluetooth.
Jag har en fenix 3 och den kan bara plocka upp ant signalen från min trainer. Antar att din fenix 5 kan plocka upp både bt och ant. Men det löser sig automatiskt. Du behöver bara söka efter effektmätare på klockan, så kommer den att hitta trainern.

Lingon sa:
RobbeS sa:
Lingon sa:

Jag har en fenix 3 och den kan bara plocka upp ant signalen från min trainer. Antar att din fenix 5 kan plocka upp både bt och ant. Men det löser sig automatiskt. Du behöver bara söka efter effektmätare på klockan, så kommer den att hitta trainern.

Jo, det ska finns BT också. Räcker det att synka effektmätare och pulsband? Ska inte kadensmätaren på trainerns också synkas eller är kadens och effekt samma givare?

Vet inte om kadensmätaren kommer med automatiskt men pulsbandet måste du synka mot både paddan (vilket du redan gjort) och klockan om du vill se puls på båda ställena.

Har en Garmin FR645, tycker att pulsmätningen på handledden fungerar helt ok. Pulskurvan släpar efter lite men om man vet om det så funkar det bra. 1 minuts intervaller eller kortare backar slår lite fel, men för 4x4 som jag kör mest så fungerar det bra. Funderar dock på att komplettera med ett pulsband för bättre resultat.

Hade en Polar med pulsband för ca 10 år sedan, det var många gånger som den tappade pulsen helt, och ibland fungerade det bara halva passet. Och krångel med att blöta bandet innan träning. Jämfört med det bandet så fungerar den moderna handledsmätningen bättre. Hoppas att ett modernt pulsband är bättre än detta?

DanielS sa:
Har en Garmin FR645, tycker att pulsmätningen på handledden fungerar helt ok. Pulskurvan släpar efter lite men om man vet om det så funkar det bra. 1 minuts intervaller eller kortare backar slår lite fel, men för 4x4 som jag kör mest så fungerar det bra. Funderar dock på att komplettera med ett pulsband för bättre resultat.

Hade en Polar med pulsband för ca 10 år sedan, det var många gånger som den tappade pulsen helt, och ibland fungerade det bara halva passet. Och krångel med att blöta bandet innan träning. Jämfört med det bandet så fungerar den moderna handledsmätningen bättre. Hoppas att ett modernt pulsband är bättre än detta?
Jag tror din klocka tappar pulsen betydligt oftare än ditt gamla Polarband. Fast Garmin har programmerat klockan att visa senast kända värde i stället för noll när den tappar kontakten. Lättlurad! ;)

Lingon sa:
Jag tror din klocka tappar pulsen betydligt oftare än ditt gamla Polarband. Fast Garmin har programmerat klockan att visa senast kända värde i stället för noll när den tappar kontakten. Lättlurad! ;)

Ja du har säkert rätt, men hellre ett medelvärde av den senaste minuten (eller hur nu klockan gör) än att helt tappa pulsen resten av passet som bandet ofta gjorde (det var inte ett gammalt analogt band jag hade men kanske första generationens digitala). Har sett vid några tillfällen att klockan stannat puls-siffran i 10-30s men den brukar komma tillbaka efter ett tag. Ser dessutom ibland helt orimliga toppar och dalar i mätningen men det får man försöka bortse ifrån.

Jag kanske hade ett dåligt exemplar av pulsband men enligt vad jag vid den tiden läste mig till på olika forum så var jag inte ensam om att ha problem. Hur som helst så tyckte jag att nackdelarna sammanlagt var så pass stora att jag slutade använda det.

För mig är pulsmätning på handleden en bra grej att ha, jag har det hellre där än inte alls. Och jag tycker det ger en viss hjälp vid träningen. Men jag hoppas att även pulsbanden blivit bättre på dessa 10 år..

Hur hade ni tolkat:
Inte produktiv
Träningsbelastningen ligger på en bra nivå, men din kondition minskar. Kroppen kanske har svårt att återhämta sig, så du bör vara uppmärksam på din allmänna hälsa och faktorer som stress, näring och vila.

Hade ni vilat lite för att sänka belastningen och fokusera mer på hårdare träning (sänka TSS, höja IF) eller sänka hårdheten (bibehålla TSS, sänka IF).

Hur hade ni tolkat:
Inte produktiv
Träningsbelastningen ligger på en bra nivå, men din kondition minskar. Kroppen kanske har svårt att återhämta sig, så du bör vara uppmärksam på din allmänna hälsa och faktorer som stress, näring och vila.

Hade ni vilat lite för att sänka belastningen och fokusera mer på hårdare träning (sänka TSS, höja IF) eller sänka hårdheten (bibehålla TSS, sänka IF).
Fick du något svar på detta? Jag får nu detta återkommande.. Det underliga är att det känns rätt i kroppen och jag upplever själv att det går åt rätt håll.

Kan det vara det att jag har 2 olika enheter; Fenix 5 o Edge 530 som stökar till det. Jag får produktiv på 530 men icke produktiv på Fenix?

Fick du något svar på detta? Jag får nu detta återkommande.. Det underliga är att det känns rätt i kroppen och jag upplever själv att det går åt rätt håll.

Kan det vara det att jag har 2 olika enheter; Fenix 5 o Edge 530 som stökar till det. Jag får produktiv på 530 men icke produktiv på Fenix?
1) Kör du HR via klockan på Fenixen? handleds HR är minst sagt svajjigt och min upplevelse är att det nästan enbart är pulsen som styr hur Garmin tolkar din prestanda.
2) Jag ger inte mycket för deras värdering - exempelvis kan jag köra samma pass och uppleva det som lika jobbigt men innan har jag t.ex. druckit kaffe eller det är varmt så pulsen är högre i synnerhet innan den stabiliserats = inte produktivt. Det kan också vara så att jag har något lägre puls initialt pga. det är kallt som när man kör något lugnare pass i kalla källaren nu = super produktiv.

Förra veckan avslutade jag med 4*4 trots att Garmin tyckte jag var helt slut och borde vila i 3 dygn. Det var inga som helst problem och jag presterade precis som det var tänkt.

Så ta den där med en grävskopa salt. Tänk också vem den riktar sig till - Garmin vill ju knappast bli stämda av nåt amerikanskt särfall som går in i väggen av deras tränings metrics så allt är satt åt det väldigt konservativa hållet respektive för att "det ska kännas bra" om man följer deras råd. tanken är ju att du ska få tummen upp av enheten om du lyssnar på deras råd, men det säger ingenting om ditt faktiska tillstånd.

1) Kör du HR via klockan på Fenixen? handleds HR är minst sagt svajjigt och min upplevelse är att det nästan enbart är pulsen som styr hur Garmin tolkar din prestanda.
2) Jag ger inte mycket för deras värdering - exempelvis kan jag köra samma pass och uppleva det som lika jobbigt men innan har jag t.ex. druckit kaffe eller det är varmt så pulsen är högre i synnerhet innan den stabiliserats = inte produktivt. Det kan också vara så att jag har något lägre puls initialt pga. det är kallt som när man kör något lugnare pass i kalla källaren nu = super produktiv.

Förra veckan avslutade jag med 4*4 trots att Garmin tyckte jag var helt slut och borde vila i 3 dygn. Det var inga som helst problem och jag presterade precis som det var tänkt.

Så ta den där med en grävskopa salt. Tänk också vem den riktar sig till - Garmin vill ju knappast bli stämda av nåt amerikanskt särfall som går in i väggen av deras tränings metrics så allt är satt åt det väldigt konservativa hållet respektive för att "det ska kännas bra" om man följer deras råd. tanken är ju att du ska få tummen upp av enheten om du lyssnar på deras råd, men det säger ingenting om ditt faktiska tillstånd.
Stämmer, handledsmätning. Använde alltid förr pulsband.. får köra med det istället. Tack för tipset - borde tänkt på det själv ;-)

Tillbaka
Topp