En vanlig mer traditionell trainer eller spinning cykel är det ytterst tveksamt jag skulle stå ut med själv (möjligen i gruppform i så fall) men en smarttrainer med tex Zwift är annorlunda.
Verkar vara exceptionellt olika det här om man tycker tex Zwift är en bra/rolig träningsform eller ej. Tycker det är rätt fjantiga kommentarer, folk är helt olika enkelt vilket är helt ok. Finns säkert en del som inte tycker det passar dem och säljer sin smarttrainer eller som kanske inte ens cykeltränar längre.
De flesta som använder smarttrainers gör nog det för att bli bättre cyklister, inte för att ersätta utomhuscykling. Sedan kan hatarna se ner på det hur mycket de vill och riskera bli omcyklade istället när säsongen börjar.
En del är ju sociala och verkar föredra träning i gruppform under vinterhalvåret, spinning eller vad det nu må vara. Andra kanske hatar all form av inomhuscykling.
Sedan är ju folk ofta rätt ekonomiska, använder man inte Zwift regelbundet är det väl lätt hänt att man stänger av sitt abonnemang och sedan dröjer det kanske inte så länge innan trainern står.
Men absolut, en del blir extremt bitna av Zwift. En hel del av dessa går nog ofta över till någon typ av smartbike som någon skrev ovan.
Själv älskar jag flexibiliteten, otroligt smidigt att ha tillgång till hemma även om jag mest nyttjar det under vinterhalvåret. I synnerhet för mig som har en del obekväm arbetstid etc.
Hållbarheten är ett litet frågetecken beroende på modell och jag vet inte om det finns några butiker som egentligen servar smarttrainers eller om de hela tiden skickas tillbaka till leverantörerna? Min (begagande) Kickr Core höll knappt 600 mil innan jag fick lagerproblem (fick en ny på garanti men tog en del tid), återstår att se om det blir samma visa med denna. Egentligen tror jag att vilken någorlunda kompetent butik som helst skulle kunna gjort ett lagerbyte men som sagt, mekar någon butik egentligen med smarttrainers?