Nikkaloukta - Grimslövs folkhögskola på 14 dagar

dirtkrille

Ny medlem
Från Kebnekaises höga berg till Grimslövs kala skogar

Jag har börjat planera på en tur från Nikkaloukta i Lappland till Grimslövs folkhögskola, Alvesta i Småland och har avsatt 14 dagar för detta. Resan startar den 15 September och jag räknar med att vara framme den 29-30 September.
Cykeln är en Apollo Team Race, extra delar är flaskhållare, pakethållare, packväskor bak, stänkskärm fram-& bak, lampa fram-& bak. Övrig utrustning är eltejp, en lagningssats för slang, tre extra innerslangar, däckverktyg, multiverktyg, drickflaska 1 liter plus en 7 liters camelbak, hjälm, handskar, glasögon, cykelshorts, cykelstrumpor.

Ja det var nog allt. Detta är första gången jag gör något i denna väg så har
ni tips och kunskap ni vill dela med er av tar jag emot
dessa på största allvar och med stor tacksamhet.

Hälsningar Christian

Ett par ekrar av rätt längd kan vara skönt att ha med sig också.

Kommer du köra på asfalt eller genom skogen? Kommer du tälta eller bo inomhus på nätterna? På 14 dagar kommer det regna minst en dag, så se till att du har torrt ombyte att starta i annars kan det bli riktigt kallt. Vilken sida kör du ned på? Längs norska gränsen eller längs kusten?

Lite loctite på skruvarna till pakethållare och skärmar och en eller annan extra skruv till det som kan tänkas trilla bort. Med lite tur är det samma dimension på de flesta ställena.

En liten flaska kedjeolja - jag har en som bara rymmer 5cl eller så, perfekt för ändamålet. Ursprungligen en test/demo-flaska för något slags kedjesmörja.

Det kommer till ca 99% asfalt och resten blandat. Som det ser ut nu kommer det bli fler dagar i tält än vad det blir vandrarhem eller dylikt.
Jag kommer ha en regnjacka som har ca 15 000 mm vattenpelare, ett par regnbyxor, en tunn cykeljacka inkl. långa cykelbyxor, ett par cykelshorts med skumgummibak, ett underställ plus underställs t-shirt, några par strumpor. Det jag tänker införskaffa innan avresa är ett cykelbrottarlinne (ni förstår säkert vad jag menar) med skumgummibak och jag tror jag skippar kalsonger helt igenom då jag inte har någon användning för dessa under cykelbyxorna.
Tackar för tipset med ekrarna mzi. Kommer du på något mer är det bara att skriva igen.

Mvh Christian

Loctite på skruvar och lite extra skruv är ju bra att ha med.
Tackar för tipset jomper.
Kommer du på något mer innan den 14 september får du gärna skicka det.

Mvh Christian

Får helt enkelt ändra om lite i packningen så att den består av så mycket vatten tåliga kläder som möjligt. Har även fixat regnskydd till packväskorna och kedjeoljan är också klar.

Tackar oxr

Ta med en extra röv också ifall du får ont i din vanliga efter några dagar. Jag hade tagit med ett extra däck också faktiskt, och bara en slang.

Flera slangar är skönt att ha med sig, fråga de som körde Tre Sjöar och pajade fem slangar på samma punktering. Är det blött och kallt och du är trött kan mycket gå fel. Ett vikbart däck extra är dock inte fel.

Jag tror det kommer gå jättebra, all planering till trots så kommer det nog ändå inte vara som du förväntade dig. Man kan ju komma till Marocko på en damcykel, så du kommer skratta dig fram (och kanske svära en och annan gång också) genom Sverige.

Har letat land och rike runt efter rövar till försäljning utan framgång. Butt the search goes on. Jag har dock tänkt på att köpa på mig två tuber extra fet handkräm att smörja med.
Hade tänkt att köpa ett kevlar däck innan jag lämna Göteborg men givetvis var de slut då, så det blir att jag får beställa ett hit upp innan avresa.
Ingen som känner till en bra cykelshop i Kiruna annars?

Nä det stämmer antagligen att efter all planering så händer såklart det som man inte räknat med. Vad gäller sinnesstämningen så ska det också bli en stor utmaning som jag skall förbereda mig på så gott det går, men svordomarna går det nog inte att komma undan i slutändan.

dirtkrille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer ha en regnjacka som har ca 15 000 mm
> vattenpelare, ett par regnbyxor, en tunn
> cykeljacka inkl. långa cykelbyxor, ett par
> cykelshorts med skumgummibak, ett underställ plus
> underställs t-shirt, några par strumpor. Det jag
> tänker införskaffa innan avresa är ett
> cykelbrottarlinne (ni förstår säkert vad jag
> menar) med skumgummibak och jag tror jag skippar
> kalsonger helt igenom då jag inte har någon
> användning för dessa under cykelbyxorna.

Varför ha flera par jackor och byxor?

Jag har efter flera turer kommit fram till följande packlista.
Packningen, inkl väska, väger under 5kg

På cyklisten:
Cykeltröja, tunn i Coolmax
Cykelbyxor, tunna snabbtorkande
Cykelstrumpor, Coolmax svarta
Cykelskor, SPD-touring, används även som vanliga skor
Cykelhandskar + hjälm + solglasögon

I ryggfickorna på cykeltröjan:
Karta + plånbok
Telefon (med kamera o radio!)

I packningen:
Två reservslangar + laglappar
Däcksverktyg + minipump m manometer
1 växelvajer + 1 bromsvajer
Universalverktyg (för cykling) med mejslar,
insexnycklar och ekernyckel.
Fällkniv, liten modell med bla sax
Buntband + eltejp, liten rulle

1 Cykeltröja, tunn i Coolmax
1 Cykelbyxor, tunna snabbtorkande (Coolmax)
2 par strumpor, Coolmax svarta
Armvärmare + benvärmare
3 t-shirts, tunna snygga i syntet/Coolmax används både som t-shirt och 'svett'-tröjor.
1 långärmad tröja, tunn syntet/ylle
Regnjacka + regnbyxor (tunna)
GoreTex-sockor + handskar + cykelmössa

2 boxershorts, snabbtorkande syntet används även som badbyxor
Långbyxor, tunna snabbtorkande med avtagbara ben, används även som shorts

+ övrigt

Här finns en ännu lättare variant på endast 4,5 lbs enl
19ColDeLIseran6.jpg

http://www.trentobike.org/General/Packing_List.html
och ändå cyklar han flera veckor i sträck i Alperna

tterligare en minimalistisk packlista, denna från en svensk alp-cyklist, som säkert en del här på Forumet känner till.
http://cycloclimbing.com/packlista2007.pdf
http://cycloclimbing.com

/Håkan

dirtkrille skrev:
/.../
> Hade tänkt att köpa ett kevlar däck innan jag
> lämna Göteborg men givetvis var de slut då, så
> det blir att jag får beställa ett hit upp innan
> avresa.
> Ingen som känner till en bra cykelshop i Kiruna
> annars?
/.../

Arnes Motor, Intersport och Sportex finns. Vet inte alls vad de har inne dock, men någonting i vikbart däckväg ska de väl ha. Men du måste väl lugnt hinna beställa ett däck till du ska åka?

Jobst och HåkanC kreditkortstrampar väl bägge två och betalar för boende - tält, sovsäck och liggunderlag är de bökiga sakerna att få med sig.

Såg just att Jobst har med sig en extra bult till vevpartiet. Mysko, även om han monterar ner och ihop cykeln vid resa.

HåkanC - använder du alltså goretexstrumpor när det regnar? Fungerar det bättre än skoöverdrag, eller är det för att de är mindre och lättare och fungerar tillräckligt bra?

Jag har haft HåkanC:s lista som grundstomme för min packning och tycker den är bra att utgå ifrån.

Naugas skrev:
------------------------------------------------------
> HåkanC - använder du alltså goretexstrumpor
> när det regnar?

Ja, och när det är kallt

> Fungerar det bättre än
> skoöverdrag, eller är det för att de är mindre
> och lättare och fungerar tillräckligt bra?

De funkar bättre mot regn än skoöverdrag, och samtidigt är de mindre och lättare att få plats med.

OBS
Detta gäller endast den tid på året som kallas sommar i det här landet....
Men mot regn skyddar de alltid bättre än skoöverdrag,
men är det kallt och regnar mkt har jag både GoreTex-sockor och skoöverdrag.

/Håkan

Och så det viktigaste av allt silvertejp.
Visst kommer man långt även med eltejp men när det gäller provisoriska reparationer så är silvertejp helt klart kung.
Förslagsvis upplindad på pumpen så att den inte tar någon extra plats.

DSC01250.JPG ht=544

Tack för tipsen om utrustning Håkan, det var en bra packlista tycker jag.

Just regnskydd, och då speciellt för fötterna är något jag själv inte provat mig fram till vad som funkar. Hemma för pendling har jag regnjacka och byxor, och blir blöt om fötterna av regnet och på kroppen av svett, men det är oftast inte mer än någon timmes cykling, och jag har ett varmt hem med dusch som väntar efteråt. På tur skulle jag vilja ha något som fungerar bättre, och har funderat på poncho med benholkar, kanske tillochmed med integrerade skoskydd (göra själv då i så fall). Jag prövade några dagar med poncho i Göteborg när det blåste och regnade ordentligt, och det fungerade över förväntan. Tog ju mer vind, men inte jättemycket fast det blåste duktigt, och utomordentlig ventilation. Ponchon skulle behöva modifieras lite med något gummiband för att inte blåsa upp, men när den väl satt på plats skyddade den mycket bra, händer och allt i ett.

HåkanC skrev:
> ..........
> Cykelstrumpor, Coolmax svarta
> ..........

Men svarta strumpor får man väl inte cykla i?

Fast du har ju faktiskt vita på bilden!

Tillbaka
Topp