Nishiki Team vs Giant Terrago

akire

Medlem
Har varit runt till några affärer idag och provcyklat.. Kommit fram till att nishikin är den mest prisvärda, 6900 för -04:an, men jag är lite osäker på ramen ändå. Sittställningen känns inte riktigt hundra, men man kanske vänjer sig? Provade en Giant på ett annat ställe och gillade den bättre. Den är dock inte alls lika prisvärd (suntourgaffel bl a) och nästan 2 kilo tyngre (13,8 mot 12,1)

Så, nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av någon av dessa cyklar och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Passar den inte så fortsätt prova, det måste finnas några andra modeller och märken i samma prisklass!

Kolla om du hittar nån som säljer Kona t ex, brukar vara ett bra instegstips! ;)

Provade Kona idag också, men jag tyckte att jag satt så väldans upprätt, nästan tantcykelställning.. Iofs var det en 16" ram, vilket kanske var i minsta laget..

Senast redigerad av en moderator:
Nishiki team årsmodell 2005 kan jag varmt rekommendera, jag har kört cirka 130 mil med min inkl. MTB-Vättern och jag tycker den är kanon. Inget som har krånglat.

Dock kostar den 7995kr men den är ju mycket vackrare än -04:an :)

nishiki team 04 är väl i en helt annan liga än giant terrago?
nishiki ger dig xt/lx, manitou-gaffel, skivbromsförberedda hjul (samt separata broms/växelreglage så att en eventuell uppgradering till skivor blir billgare), 6995 är dessutom ett riktigt bra pris.
å andra sidan, hittar du inte någon bra ramstorlek och sittställning spelar det mindre roll...

Men nu har jag ju i alla fall läst en massa skit om gaffeln som sitter på, en manitou six, och börjar bli lite osäker. På Gianten sitter iofs en suntour, vilket kanske är ännu värre? Men priset är som sagt mycket lockande..

Hej,

Jag stod också i begrepp till att köpa en Team i förra veckan. Precis som du så läste jag alla sågningar av just SIX dämparen. Jag kollade vad det skulle kosta att byta dämpare och det var ganska dyrt att uppgradera den. Det hela slutade med att jag köpte en SRI TEAM istället då jag fick ett riktigt bra erbjudande på just den. Annars så verkar just TEAM modellen vara ganska så välutrustad för det priset som man betalar för den. Jag är iofs ganska så ny inom mtb området men någon annan vet säkert mera om utrustningen på den och kan dömma ifall den är ok.

Det här får man ivarjefall i ett TEAM paket;

RAM: Aluminium 7005-T6, Trippelreducerad GAFFEL: Manitou SIX HJUL: Linus Aluminiumnav, Linus 21 fälg DÄCK: Continental Explorer 26x2,1 BROMSAR: Shimano VEVPARTI: FCA Gamma Mega Exo VÄXELREGLAGE: Shimano LX Dual Control BAKVÄXEL: Shimano XT FRAMVÄXEL: Shimano LX UTVÄXLING: 27 växlar, bak 9-delad 11-32, fram 44/32/22t STORLEKAR: 17”-19”-21”

/Anders

Anders den cykeln du beskriver är -05:an och inte nishiki team från 2004, det är ganska mycket som skiljer sig mellan de årsmodellerna.

Ok, det tänkte jag inte på! Här får man 05:an för för 7195 så om den ny skulle visas sig vara 'bättre' än 04 så är pris steget inte så stort mellan de olika års modellerna.

/Anders

Vad är det egentligen som skiljer? Har bara hitta specar på 05:an... 04-an verkar ju inte vara jättedålig heller, men det skulle vara kul att se nån sorts specifikation..

Anders Sjöberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, det tänkte jag inte på! Här får man 05:an för
> för 7195 så om den ny skulle visas sig vara
> 'bättre' än 04 så är pris steget inte så stort
> mellan de olika års modellerna.
>
> /Anders

var är "här"?

Det jag postade i mitt tidigare inlägg var saxtat ifrån deras hemsida. Vad som finns på 04:an har jag inte en aning om. Något jag tänkte på var att SIX gaffeln inte längre verkar finnas i tillverkarens sortiment. Jag hittade den inte på deras hemsida ivarjefell.

/Anders

Jag mailde de olika sportson butikerna i Göteborg i förra veckan och 2 av dem hade dom 05:an inne i 19 tums storlek. Både hade dem nedsatta till 7195.
/Anders

Nu hittade jag den också, alltså fel av mig! SIX dämparen finns visst i tillverkarens sortiment. Ring och hör med dem kanske kan dom ta hem 17" också. Jag misstänker att dom har öppet idag.
/Anders

Ett tips är att cyklar under 10000 nästan alltid har ganska dåliga gafflar, så om man har med i budgeten att omgående uppgradera 7000-kronorshojen med t ex den här http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2975 så får man en hoj för ca 9000 som fungerar bättre än de flesta hojar i 9000 kronors-klassen. Övriga komponenter brukar hålla en helt ok nivå på såna här cyklar. Nishikin har ju t ex mkt bra växlar (LX/XT). Jag gjorde så här själv för ca 3 år sedan, och jag är fortfarande hyfsat nöjd med min 8000-koronors hoj tack vare att jag har en bra framgaffel. Skillnaden var stor när jag bytte efter ett halvår (från Judy TT till Marzocchi MX comp ETA, samma typ av gaffel som manitu six).

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp