Noja över AC-mått

Skogsgubben

Aktiv medlem
Noja över AC-mått
Hej.

Jag har en Specialized Rockhopper 26" som jag använder att pendla med. Nu har jag fått för mig att det skulle vara mycket roligare att cykla till jobbet om jag hade en stel framgaffel. Det är happys fel.

Jag hade sett ut en billig alu-gaffel på 420mm, från kina. Det enda som var kvar var att gå ut i förrådet och mäta AC-måttet så att jag inte beställde en för kort gaffel.
Jag mätte gaffeln till 480mm! Då helt utan sag. Jag vet faktiskt inte hur lång fjädringsvägen är på nuvarande gaffel. Skulle tippa på 8-10 cm. Hur mycket kan man dra av i sag då? 2-3cm? Jag hajar att det enklaste sättet att få fram sag:et är att mäta det, men den djefvla hoppstyltan bryr sig inte så mycket om huruvida jag sitter på cykeln eller inte.

Det verkar rätt svårt att hitta en gaffel på 450mm. Hur stor skillnad gör millimetrarna? Kan jag hänga på en gaffel med AC-mått på 440mm, eller kommer jag släpa pedalerna i marken då? Jag kör med smala asfaltsslicks på sommaren, vilket redan gör att cykeln är ganska låg.
Jag har spanat in den här 440mm stålgaffeln nu: http://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only

Här är en bild på min hoj. Inte bästa vinkeln för att visa geometrin tyvärr.
filename=20131207_134259.jpg

Här är någon annans bild, men den är förmodligen på en mindre ram. Tror att min är 21":
148444_PR-BC_ampliada_0.jpg

Noja över AC-mått
Jag satt en Mosso gaffel (gissar att det är den du avser) på min hybrid. 420mm låter bekant. Specad för 26" men jag kör ju 700x35c med stänkor och god marginal på höjden.
Nu vet jag inte hur mycket längre den gamla suntour hybridgaffeln var, inte lika lång som din kanske, men jag har inte haft problem med att slå i pedalerna mer än en gång när jag trampade på i en skarp kurva under ett triathlonlopp. Vid normal pendling är det inget problem alls, och cykel gick även på träning/tävling under 2 säsonger.

Crescent-Starren-364-2012.jpg

Senast ändrad:
Noja över AC-mått
Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> ... Hur mycket kan man dra av i sag då? 2-3cm?
> Jag hajar att det enklaste sättet att få fram
> sag:et är att mäta det, men den djefvla
> hoppstyltan bryr sig inte så mycket om huruvida
> jag sitter på cykeln eller inte.

Det låter som du har 0 cm i sag p.g.a. för hård fjäder. Vill du ha samma höjd som idag får du nog se dig om efter en gaffel med närmare 480mm AC mått. Du har också ganska många spacers under styrstamen, vilket gör att du kan sänka styret om gaffeln blir lite för hög.

Noja över AC-mått
eketjall skrev:
> Jag satt en Mosso gaffel (gissar att det är den
> du avser)
Korrekt gissat.

> ..., men jag har inte haft problem med att slå
> i pedalerna mer än en gång när jag trampade på
> i en skarp kurva under ett triathlonlopp. Vid
> normal pendling är det inget problem alls
Låter ju iofs bra. Jag ligger oftast inte på så hårt till och från jobbet, men ibland händer det att jag har träningskläder och tar rygg på någon snabb-cyklist. Får väl acceptera att tappa lite i kurvorna då :-)

s skrev:
> Skogsgubben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... Hur mycket kan man dra av i sag då? 2-3cm?
> > Jag hajar att det enklaste sättet att få fram
> > sag:et är att mäta det, men den djefvla
> > hoppstyltan bryr sig inte så mycket om
> huruvida
> > jag sitter på cykeln eller inte.
>
> Det låter som du har 0 cm i sag p.g.a. för hård
> fjäder. Vill du ha samma höjd som idag får du
> nog se dig om efter en gaffel med närmare 480mm
> AC mått. Du har också ganska många spacers
> under styrstamen, vilket gör att du kan sänka
> styret om gaffeln blir lite för hög.

Nja, egentligen skulle jag nog gärna komma ner en hel del. Jag har klurat på att flytta ner styrstammen men inte kommit mig för.
Det jag oroar mig för med en kortare gaffel är bara hur det ska gå med markfrigången. Att sittställningen bli mer framåtlutad ser jag som ett plus.
(Jag såg att en Krampus-gaffel har 483mm i AC-mått. Vore ju kul att hänga på en sån och bygga ett 26"+ framhjul och köra som chopper/semi-fat/missfoster i skogen. Men nu var det ju en pendlarcykel...)

jofahjalm skrev:
> Den ännu brantare gaffelvinkeln kommer matcha
> ekerreflexerna perfekt.

Ja, ja. ;-) Dom satt på när jag köpte cykeln, men är borta nu. Bilden togs när den var ny.
Nu är reflexerna borttagna nu, men istället är cykeln utrustad med diverse praktiska men ack så fula detaljer (lås och pakethållare(!)). Jag vågade inte ens lägga ut en aktuell bild. Kanske hamnar i fula-cyklar-tråden en vacker dag. Jag och stilpolisen är inte bästa kompisar.

Tillbaka
Topp