Norrköpings finest? [Nu med mini-RR, del 1 och 2]

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Ska till Norrköping ett par dar nästa vecka och tänkte slänga med cykeln i bilen och komma ut i skogen nån kväll.

Frågan är vart man ska ta vägen då för att få njuta bästa singeltracken i närheten? Räknar med att vara runt tre-fyra timmar inkl. transportm (från centrum) till stigen. Så ni locals, vad kan ni rekommendera?

Efter att ha snabb-googlat har jag hittar några alternativ:
Godbitarna från Kolmårdsbiken?
Ågelsjön?
Vrinnevi?
Nåt helt annat?

Vore kanon om det finns gpx'er eller i alla fall papperskarta om det inte är välskyltat.

Så ni locals, vart ska jag ta vägen?

Senast ändrad:
Jag cyklade vid ågelsjön och norr om i går. Var fint, mycket grusvägar men även en del mindre stigar. Östgötaleden går där och är, vad jag vet, cykelbar. Kolla på eniro så kan du hitta bra vägar i området om det är grus du är ute efter. Finns bra parkeringsmöjligheter vid östra delen av ågelsjön.

Ågelsjön är riktigt fint. VI åkte en loop förra året som gick från Ågelsjöns sydspets upp till Sörsjön och sen ner på andra sidan ågelsjön igen. Riktigt mullig runda. Finns beskriven i Mountainbike i Sverige.

Ska se om jag kan rota fram ett gps-spår.

Östgötaleden och Sörmlandsleden ute i Krokek/Kolmården!

Östgötaleden: Från Åby (Näknakorset) via Mela och ner genom Getådalen.

Sörmlandsleden: Från Krokeks ödekyrka upp till sjön Skiren vid Stavsjö (riktigt fint längs med sjön).

En annan rolig stig (om än lite kort) är den som går från Marmorstigen nere vid Marmorbruket upp till Vildmarkshotellet vid djurparken.

Vänsterbacken skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Luthman!
>
> Tyvärr protesterar funbeat när jag försöker
> tanka hem gpx'en. Du har inte möjlighet att
> lägga upp den här...?

Om jag visste hur man gjorde så....

Luthman, det är lugnt, var bara funbeat som inte gillade Chrome tydligen.

MCM: Tack, låter spännande! Hm, tur att det blir fler tripper åt det hållet:)

Jaha, nu har jag klämt ett par varv på Vrinnevi. Hade tankat in en gpx i gps'en men det behövdes inte egentligen. Bra märkt bana och är man bara någorlunda uppmärksam kommer man oftast rätt, vara bara nån gång jag tyckte det var lite långt mellan markeringarna samtidigt som det gick stigar kors och tvärs.

Men vilken bana, skitkul ju!! Härlig omväxling med både snabba och tekniska partier och så lite andhämtning på löparspåren emellanåt. För en mas på villovägar var det riktigt trevligt att slippa alla rötter hela tiden, här blev man ju nästan glad när det kom lite knix. Fem strykjärn av fem möjliga!

Och så lite bildbevis, blev inte så många bilder eftersom det var för kul att stanna...

Här kom jag in fel på första varvet och kom för långt till vänster, uppe på den lilla knölen. Fegade ur i droppet som var där, så det fick bli ett fotostopp istället.

IMAG0210.jpg

Strax innan den här bilden passerar man ett löpar/promenad stig med lite dålig sikt så när jag ändå hade bromsat in för att inte förarga nån till fots så passade jag på att ta en bild. Det utlovade skitvädret lös med sin frånvaro.

IMAG0211.jpg

Det var ju massor med folk där också och gott om cyklister. Kom in till varvning samtidigt som ett gäng på tre skäggiga pojkar stack iväg bl.a. Stötte dessutom på nån cykelklubb som hade ungdomsträning i skogen där. Var det nån happyit kanske? Jag hade helsvarta kläder och cykelhärket på bilden.

Luthmans gpx från länken ovan är intankad i 305'an så i morgon prövar jag stigarna runt Ågesjön innan det bär av hemåt. Återkommer!

Fredagen bjöd på betydlig sämre väder, framför allt mot eftermiddagen då det låg runt 6-7 grader och rätt skapliga skurar emellanåt. Som tur var vann nyfikenheten på stigarna runt Ågelsjön över hemlängtan, hur kallt kan det bli i juni liksom?!

Så efter att ha jobbat klart och letat mig in till starten för spåret Luthman tipsade om ovan bytte jag om vid bilen och drog iväg. Det började med några hundra meter nerförbacke på bilvägen och då märkte jag direkt att det faktiskt kan bli ganska kallt i juni... Men spåret vek snart uppåt på grusvägar och snabbt in på stigar och då började kroppen värmas upp lite grann.

Det var en del skapliga stigningar i början, bl. a. den här som jag tog mig uppför, dock inte utan et par fotisättningar i leran. (Ursäkta kassa kvaliten på mobilbilderna men bättre det än inga bilder alls tänker jag! Fuktig telefon och iskalla händer är ingen bra kombo... )

IMAG0215.jpg

Massor av cykelspår i leran, en del av Kolmårdsbiken kanske?

Precis ovanför backen syntes nåt märkligt en bit upp i ett träd. Old-school MTB kanske, eller är det en gammal moppe?

IMAG0212.jpg

Regnet kom som sagt i skurar och fötterna började kylas av en hel del, men stigarna värmde, riktigt sköna singeltracks blandat med rätt teknisk cykling och gruvägar som avbrott. Det myllrade verkligen av stigar inne i skogen och det var skönt att ha laddat in en gpx i min Forerunner 305. Funkar faktiskt riktigt bra att ha ett spår att följa även om man såklart inte ha nån karta att kika på.

Välskyltat var det också!

IMAG0218.jpg

Men jag skulle inte mot Skriketorp utan forsatte in på riktigt mulliga stigar!

IMAG0219.jpg

Mera mumma!

IMAG0222.jpg

Nu började jag bli rejält blöt om hela kroppen och fötterna kändes mest som två isblock. Men stigarna var fortfarande riktigt sköna. Efter att testat Vrinnevi på torsdagen och det här spåret på fredagen så är det bara att konstatera att ni har riktigt grymma områden att leka på därnere! Det är svårt att hitta så mycket stig runt mina hemtrakter i Falun där det är lagom mycket rötter och framför allt så pass mycket förstklasig singeltrack!

Whoohoo, gasa, gasa!!

IMAG0227.jpg

Som sagt var det välskyltat och dessutom bra underhållna leder längs Östgöta-leden.

Här en lyx-spång:

IMAG0228.jpg

Precis när man kommer fram till spången fanns den här lyx-hällen:

IMAG0229.jpg

De två bilderna ovan är alltså tagna på samma plats, och när jag fotat klart här skulle jag göra ett lappkast med cykeln för att leka på hällen lite mer, men när jag sätter ner framhjulet på hällen igen klinkar nåt till på stenhällen. Det visar sig vara en av "fjäderpinnarna" på frambromsen som helt sonika gick av! (Är jag den enda på som fortfarande har v-broms på mtb'n förresten?) Hm, antingen kör jag med bromsen som ligger an resten av vägen, ca 12km, eller så klopplar jag loss frambromsen? Jag valde det senare och körde på med endast bakbroms. Men just v-broms och lera är som bekant ingen rikigt bra kombination så det blev till att ta det lite lugnt sista milen särskilt som jag inte kände till spåret.

Efter lite längre tid än beräknat kom jag så fram till bilen och kunde få av mig de genomblöta kläderna och på med lite torra paltor att ha bilen timmarna hemåt. En dusch hade inte suttit fel i det läget men det var bara jag som fick stå ut med att man inte luktade tårta;)

Det här med att ta med sig cykeln när man är borta på jobbresor kommer hända fler gånger. Det kommer bli fler turer till Nkpg dessutom så då får man pröva fler av tipsen ovan. Vrinnevi var klockrent att riva av en kvällen och Östgöta-leden behöver definitivt utforskas mer!

Vänsterbacken - hotelldöden: 2-0 :)

Du hittde visst en hel del fina stigar.
Till nästa gång kan jag tipsa om området precis väster om det du körde i, mellan Jursla och Svärtinge, har tyvärr inga gpx filer att komma med.
Ett annat alternativ kan vara att lägga ut en fråga på http://www.facebook.com/#!/groups/274765282580427/ så kanske du får med någon som kan visa dig runt lite.

Det är något speciellt med misärpassen. Trots att det är kallt och blött kan man inte sluta cykla. Ser ut att vara riktigt grym cykling i Norrköping.

Nu är det dags för en tripp till Nkpg igen. Undrar hur det ser ut med möjligheter till dusch och cykeltvätt vid Vrinnevi-spåren, finns sånt för besökande?

Dusch tror jag går att ordna i tjalvestugan, men cykeltvätten är det nog värre med. När tänkte du kika ner ( upp) till Norrköping? Passar det med familje planeringen så äger jag både dusch och vattenslang =)

Oj, schysst!

Tänkte ta par varv i Vrinnevi i morgon efter jobbet, framåt 18-18.30, men det beror lite på när jag kommer iväg. Har du lust att haka på vore det kul såklart! Skicka ett PM om det funkar så kan vi byta nummer.

Det sket sig duktigt! Beordrad till föräldramöte. Jag hoppades på lite senare i veckan men man kan ju inte få allt här i världen! =)

Jag körde milspåret där i förmiddags! Dock var jag inte inne på själva "cykelspåret" pga. liten skada så blev SPD pedalerna på och bara lite finstigar och barkspår!

Vrinnervi är väldigt välskyltat på både löparleder och cykelleder! :) Dock blir spåret lite kort kan jag tycka, om man nu vill ge sig ut på en ordentlig resa. Tror cykelspåret blir dryga milen om jag inte minns fel.
Man startar på milspåret (gröna slingan) sen efter nån km så kommer det markering för cykelspåret där man får svänga av !

Schysst spår annars! :)

Själva MTB spåret mäter ca 7,5 km. , men en skön tur kan ju vara att köra MTB-spåret, g:a milen och avsluta med MTB-spåret igen... Dels får man lite mer fart på milspåret plus att de lite mer tekniska delarna känns väldigt mycket mer tekniska när man( jag) är lite trött...

Det blev en tur ikväll också. Kanske tur att det var på egen hand med tanke på tekniken idag. Flowet lyste med sin frånvaro och jag cyklade som en bakfull flodhäst som testar SPD för första gången...

Andra halvan på sista varvet började flytet komma tillbaka. Klart kul slinga i alla fall, gillar verkligen mixen av tekniska och snabba partier!

I morrn blir det nog Ågelsjön igen innan det bär av hemåt.

Är det mycket folk från norrköping här på Happy?
Jag är ny på Happy men gammal i Norrköping ;)
Skulle vara trevligt att hitta några likasinnade!

Vad jag vet är vi inte alls många, men det börjar bli dags att samla ihop oss och göra nått. Denna vecka kommer jag att spendera mestadels i hemmetslugna vrå pga VAB. Ev blir det lite cykel mot slutet av veckan, torsdag/fredag. Har du möjlighet då målgång så får vi ta tag i detta!=)

Tillbaka
Topp