North Cape - Tarifa 2026

Peach

Aktiv medlem
North Cape - Tarifa 2026
NorthCape–Tarifa är ett ca 7 460 km långt, "self supported" cykellopp som startar vid Nordkap i Norge och avslutas i Tarifa i Spanien. Man cyklar från den nordligaste till den sydligaste punkten på Europas fastland. Man måste ta färja mellan Helsingfors och Tallinn, annars är det bara cykling som gäller.

Förutom att det är långt så har de lagt rutten så man måste passera ex Col d’Iseran, Col du Télégraphe, Col du Galibier, Pyreneerna, Sierra Nevada och Pico del Veleta och till Tarifa är det totalt ca 80 000 m klättring.

Man kan välja att göra loppet kortare genom att hoppa av vid några checkpoints:
NorthCape – Helsinki: 1,753km and 15,000m klättring
NorthCape – Bregenz: 4,135km and 28,050m klättring
NorthCape – Nice: 5,260km and 48,100m klättring
NorthCape – Tarifa: 7,460km and 80,000m klättring

Loppet 2026 startade kl 00:01 20 juni och enl den officiella "tracking" så når den första cyklisten Helsingfors idag, 23 juni, vid lunchtid.

Officiell hemsida med tracking

En, enl mig, salt cyklist leder och har ett daily average på 493km med en average moving speed på 24,8 km/h. Själv cyklade jag strax under 8 mil på midsommarafton och höll på att bonka men en stor Fanta Exotic på Max räddade mig.

Man vinner inget förutom bragging rights och det är ett motionslopp i den meningen att man hyllar alla som når sina mål.

Har sökt på soc. medier men det är tunt med uppdateringar på ex Instagram på de hashtags jag har sökt på. Funnit en deltagare men han har inte uppdaterat sin Instagram sedan 2024.

Någon som följer detta lopp? Jag kollar varje dag och är imponerad av insatserna och skulle gärna cykla sträckorna men såklart uppdelat. Tarifa verkar vara en lummig småstad i Spanien där surfare och wakeboard:are verkar ha sitt Mecka.

North Cape - Tarifa 2026
Jag följer väl egentligen bara Sirkiä (5:a just nu) via Instagram och har loggat in på deras hemsida nån enstaka gång. Men har även haft koll på några andra finska cyklister i de tidigare upplagor.

Tillbaka
Topp